• Strulan

Etik och Pris !

Dom flästa här inne jagar ju självklart efter dom bästa priserna, att få så mycket som möjligt och till så lite pengar som möjligt.

Problemet är ju ofta att det som inte vi betalar får ju någon annan betala för, inget här i världen är gratis.

Vad är egentligen vårat ansvar för barnarbete, slaveri, blodsdiamanter osv...

Detta är inget personligt påhopp, bara baksidan av verkligheten!

• Svar på tråden Etik och Pris !
  • Ellte

Strulan: Kan ju omöjligt stämma! Isåfall innefattar det att pizzeriaägaren ska tjäna lika mycket som idag och ha lika många anställda antar jag... En pizza lär inte kosta många kronor att göra och lokalen kostar inte mer för en pizzeria än något annat företag :)

• Strulan

Nej en pizza kostar inte mycke men, 25% av priset är moms du har inköpspris av varor, du ska betala lön + 32,48% i arbetsgivaravgift / sociala avgifter och ob.
    Utöver det betalar man hyra telefon el mm

• Sara.80

En egenföretagare måste ju också själv betala sådant som man som löntagare inte tänker på men faktiskt får av sin arbetsgivare även om det inte alltid direkt går in i lönekuvertet, t.ex. betald semester, tjänstepensionsförsäkring, sjukförsäkringar, ansvarsförsäkringar och sådant.

Det som ska betalas är alltså bl.a.
    - moms 25 %
    - löpande kostnader för varor, hyra, marknadsföring, företagsförsäkring, telefon, dator etc.
    - investeringar, utrustning (beror förstås på bransch)
    - sociala avgifter/arbetsgivaravgifter ca 32 %
    - pensionsförsäkring kanske ca 3-5 % av lönen
    - sjukförsäkring (det kanske inte finns någon annan som drar in pengar om företagaren blir sjuk och missar jobb på det) och
    - semesterlön 12-13 %.
    Det som sedan blir kvar kan jämföras med en anställds lön före vanlig inkomstskatt.

• jagärsåkär

Vi är de enda som kan påverka nåt, vi i rika delen av världen. Om vi inte sätter krav på fair trade, förbud för barnarbete, respekt av miljön, ja då kommer ingen göra det.

De fattiga nationerna måste kämpa för att överleva. Vi har lyxen att kunna välja. Alltså måste vi ta vårt ansvar!

Bra till den som inte köpte en handvävd matta för 19 SEK! Det förstår man att det inte går ihop... Av de där 19 SEK får inte de som jobbar hårdast se mycket av. Det är helt rätt inställning tycker jag!

Vad gäller diamanter lämnade jag affären direkt när försäljaren "inte visste var diamanterna kom ifrån". I så fall vill jag inte ha dem. Det ska vara konflikt-fria zoner punkt slut. Seriösa affärer kan ge den garantin! Så stå på er tjejer, ta alltid erat ansvar när ni handlar. Om vi inte gör det, vem ska då göra det????

• jocelyn

Själv jagar jag efter kvalitet OCH bra pris. Prisvärt kallas det va?

Ingen kan garantera att en diamant är konfliktfri såvida den inte kommer från ett labb... Så visst kan man stå där med sina intyg men aldrig veta. Och även om diamanterna kommer från en konfliktfri del av världen vet du inte vem som stått i gruvan; det kan vara ett barn eller en arbetare utan tillräcklig utrustning osv osv. Det är en svår etisk fråga.

Även om "kvalitetsmärken" designar sina plagg i väst så sys de med fördel upp i öst eller i asien.
    Jag har nyligen skickat tillbaka ett gäng produkter producerade i turkiet -ett land som ignorerar de mänskliga rättigheterna och ändå tror sig vara välkommet i EU- eftersom jag vägrar sponsra dem. Jag skulle heller ALDRIG semestra i ett sådant land, alldeles oavsett hur billig charter de har.

Så visst kan man göra något men att kontollera ALLT, det går nog inte. Då får man göra allt själv.

• pasia - www.js070707.blogg.se

visst är det fruktansvärt att utnyttja barn och kränka det FN anser vara de mänskliga rättigheterna, MEN, är det verkligen vårt fel som konsumenter?

Företag erbjuder länderna ett jobb, det är upp till arbetarna att välja arbeta för det företaget eller inte. Företag i väst ansvarar inte för andras välstånd, och om de behandlar sina medarbetare dåligt, är det ju dem som kommer få dåligt anseende!

Dessutom, jämför olika u-länder i världen, typ sierra leone och andra extremt fattiga länder i afrika med kina/indian... Jag har aldrig köpt ett plagg där det stått "made in sierra leone", kan man inte dra en parallel att de länder som faktiskt tillverkar billiga kläder har det lite bättre och ökar sin ekonomi sakta men säkert?

Fattigdom och orättvisor beror inte på att konsumenter köper billiga produkter eller för att företag försöker hitta de billigaste lösningarna, utan det finns flera hundratals faktorer bakom, en av dem största är inbördeskrig, brist på demokrati, att man säljer sina råvaror billigt och köper tillbaka dem svindyrt när dem är förädlade, och enorma statsskulder.

• Skalaren

pasia - www.js070707.blogg.se, visst har du rätt i en del av det du skriver. Visst är inbördeskrig, korruption och brist på demokrati de största problemen i världen. Man kan som konsument inte påverka allt, men visst kan man påverka om man vill.

Det är ju inte heller så att fattiga länder gärna säljer sina råvaror till underpris, för att sedan köpa tillbaka förädlade varor dyrt. Världshandeln styrs ju till 99% av regler som den rika delen av världen satt upp. Det finns t.ex. höga tullar som gör det svårt för de allra fattigaste länderna att utveckla industri för att sälja förädlade produkter. Många fattiga länder var länge kolonier till länder i västvärlden och var då enbart försörjning av råvaror till den industri som kunde blomma i västvärlden. Många fattiga länder har också enorma stadsskulder som tidgare tvivelaktiga regeringar lånat för krigföring etc. Varför har världsbanken lånat ut enorma summor till sådana regimer? Inte så lätt för en demokratisk regering att få ett land på fötter när man ärver de skulderna. Något som jag tycker man ska vara medveten om är också att EU dumpar vissa jordbruksprodukter i t.ex. Afrika, så att lokala odlare får svårt att sälja sina varor. Vad har de bönderna för möjlighet till annan försörjning? Många hamnar i något slumområde i någon närliggande storstad.

Bor man i ett land som inte har samma sociala skyddsnät som vi har är det inte bara att tacka nej till ett jobb för att man inte får skäliga arbetsvillkor. Jag tycker visst att företag i väst som väljer att lägga sin produktion i låglöneländer har ett enormt ansvar.

Man kan givetvis inte kolla upp allt man köper och man kan ju inte gärna besöka alla världens klädfabriker personligen. Men i Råd och Rön brukar det med jämna mellanrum finnas reportage och jämförelser mellan olika företag inom sammabransch i fråga om etikst ansvarstagande odl.

jag håller delvis med dig, i synnerhet med att väst inte borde låna ut sådana stora summor. Jag tycker att väst borde avskriva sina lån... Och tullen, (hatar EU!!) borde skrotas för länge sedan!

Men sen får man tänka, man kan inte både ha kakan och äta den. Vill man verkligen ta hänsyn till allas bästa, bör man ge allt sitt överflöd (dvs allt som inte behlvs för att överleva). Om alla människor levde på ett sådant sätt, hade inte denna problematik funnits... Det handlar om vad man är villig at uppoffra. Att bojkotta exempel H&M, gör inte mycket, utan varjes individs strävan att leva i överflöd är boven i dramat tycker jag.

Men ärligt talat tror jag att länder som Kina, Indien hade utvecklats sämre om det inte vore för globaliseringen. U-länder som arbetar för stora företag får själv den "know-how" som behövs för att utveckla egna konkurrenskraftiga industrier. Indiens IT-industri blomstrar, och vare sig man vågar erkänna det eller inte, är det tack vare globaliseringen. Förr var det otänkbart att handla eempelvis kläder från kina, men nu är dem så konkurrenskratiga att t o m svenska brudar kan tänka sig köpa dessa varor. Jag ser en utveckling, och utvecklingen är en strid, det är nästan omöjligt att det är smärtfritt.

(nu blev det säkert überflummigt och massa felstavningar, sorry)

• Skalaren

pasia - www.js070707.blogg.se, jag är också för utveckling. Jag tycker också att globaliserngen har lett till mycket bra och att det gjort att vissa länder gått framåt.

Det jag inte kan låta bli att reflektera över är ändå att pris blir det helt avgörande många gånger, när man ska handla något. Man kan t.ex. fråga sig om en handduk måste kosta så lite som 5 kronor på IKEA, kanske vore bättre att ta 30 kronor och ha som försäljningsargument att den är "bra" producerad. Jag tycker sällan att man ser etik som försäljningsargument.

Jag tror inte att någon kan göra allt, men kanske kan man ta sig råd att i alla fall i vissa sammanhang välja bra producerade produkter. Om många frågar efter Rättvisemärkt i sin matvaruaffär, så ökar ju chansen att affären beställer hem sådana varor.

Skalare, jo det har du rätt i om alternativet finns så varför inte?

• Sussa - juni 07

Intressant tråd och mycket viktig...

Det finns ju också en annan aspekt som jag inte tror någon har nämnt. Många barn arbetar under hemska förhållanden och i princip gratis. Detta gäller ju även vuxna. Dock håller deras "slavarbeten" dem borta från gatan. De hade annars hamnat under någon hallick och fått arbeta som prostituerade och blivit utnyttjade av bl a oss västerlänningar..

Så allt är ju inte svart eller vitt i denna frågan tyvärr. MEN med detta menar jag absolut inte att det är acceptabelt att det ser ut som det gör idag...tvärtom. Det är fruktansvärt och jag önskar av hela mitt hjärta att saker och ting kommer förändras snart, men förmodligen kommer inget vettigt att ske på länge...

Men man har en viss makt som konsument, det gäller bara att försöka ena alla. Ju fler som kämpar desto bättre...

• Bruden blå

det beror väl lite på vad det gäller. just nu är mitt största irritationsmoment frisören.
    Jag ringde och sa att en sån här uppsättning vill jag ha och beskrev vad jag ville ha. inga problem, skulle kosta runt 600kr.
    sen frågade hon vad jag skulle ha det till. jag säger då som det är att jag skall gifta mig, och vips så säger hon att nä men då är det en bruduppsättning, och det kostar från 2500kr.
    grrrrr, samma frisyr, men annat pris. jag sa att nä nä, spelar det någon roll vad jag använder frisyren till. nä, nja nä, men det brukar vara mer avancerat när man gör bruduppsättning försöker hon då.
    Nä men jag vill ha en enkel frisyr hävdar jag. det skall vara ett enkelt bröllop.
    aja, det lät tillslut som om det var oki under vissa protester.
    sen ringde jag för att ge dom mitt nya nummer, och då säger hon, ja just det, här ser jag dig i boken, det var du som skulle ha bruduppsättning. Nä säger jag, vanlig uppsättning.
    Hmm börjar fundera på att ringa och avboka, är så förbannad på detta otyg att ta mer betalt beroende på vad jag skall göra. jag köper ju liksom en produkt, vad jag skall ha den till är ju min ensak tycker jag. Hemskt att man skall kunna berätta att man skall gifta sig utan att priset påverkas.

• anne på grönkulla

Vårt fel som konsumenter är naturligtvis inte världens orättvisor. Men vi kan påverka genom hur vi agerar som konsumenter - och den makten tycker jag man borde använda mer.

Globalisering har lett till mycket bra för många, men också ökade orättvisor för vissa - och det är svårt att hantera på ett bra sätt.

Om barnarbete - som nån påpekade så är alternativet för många barn i världen inte att låta bli att arbeta - då riskerar de att hamna i nåt värre (prostitution t ex). Men vi kan då som konsumenter stödja företag som tar ansvar för hur de som jobbar hos dem och deras udnerleverantörer har det - och att ha aktionsplaner som är utarbetade i samarbete med barnrättsorganisationer är då ett sätt att ta ansvar på. Då får kanske de barn som tvingas jobba för sin och sin familjs försörjing kan göra det på tider som gör det möjligt för dem att också gå i skolan, t ex. Vilket kanske är det bästa möjliga alternativet av alla de dåliga alternativ som ges dem...

• Paola

SJÄLVKLART har vi som konsumenter ett ansvar! Särskilt när det gäller lyxkonsumtion, för ingen av oss behöver ju sidentyger, diamanter eller tårta för att inte svälta ihjäl. Jag vill ha ett fint, festligt och högtidligt bröllop - men jag tänker lite extra på de etiska aspekterna och miljöaspekterna av min konsumtion. Beställer blommor som är odlade i Sverige och inte har fraktats så långt, köper certifierade stenar, låter göra ringarna hos en lokal guldsmed o s v.

Svar på tråden Etik och Pris !