• apan82

ingen förlovning

jag har någon gång skrivit här och berättat hur gärna jag skulle vilja förlova mig.
    ni har tipsat mig och varit väldigt stöttande.
    härom dagen kom vi in på ämnet (då vi har vänner som ska gifta sig) och jag fick nu återigen höra att det är inget han vill för han tycker att det inte ändrar något. jag förklarar hur jag känner och att för mig ändrar det ngt.
    så nu är det väl istort sett klart att ngt bröllop eller förlovning blir det inte den närmsta tiden iaf. Jag behöver inte gifta mig det är för mig inget viktigt men förlovningen...

Det gör så "ont" att få höra det och att veta att vi inte vill samma sak.

• Svar på tråden ingen förlovning
  • Sillal

Om ni inte vill samma sak.. e ni kanske inte gjorda för varandra i heller...

Om det är så viktigt för dig, så kommer du aldrig känan dig hel i hans sällskap..

LYCKA TILL

• brud070615

Hej

Så tråkig att ni inte vill samma sak. Jag tycker att du trots att du är ledsen ska vara tacksam för att han är ärlig. Sen är det faktisk du som ska överväga och bestämma hur du vill ha det. Det är ju ditt liv och du förtjänar att få allt du har drömt om. Om du älskar honom och vill stanna så ska du inte sätta mer press på honom, då blir det bara fel. Ge det tid och avvakta. Men under den tiden måste du inse att du har gått med på hans vilkor i och med att du har stannat.
    Lycka till

• Joleen

apan82:

Har ni pratat igenom det ordentligt, så att han vet hur du känner och du vet hur han känner? Han kanske inte har insett att det räcker med förlovning för dig, han kanske tror att du vill gifta dig också, inom ett år rent av!

För mig är inte förlovningen så viktig, den är bara ett steg mot målet som är giftermålet, men för min sambo så är förlovningen mycket viktig! Jag tycker inte att förlovningen ändrar så mycket, visst, det är ett yttre bevis på att man strävar i samma riktning och är seriösa, men det gör väl å andra sidan även gemensam bostad? Giftermålet däremot är ju en ren juridisk överenskommelse som faktiskt fungerar som en säkerhet för båda parter och eventuella barn.

• Lady o Lufsen

Visst kan ni vara ämnade för varandra trots att ni inte lever i samma "tidszon"!!! För en del tar det längre tid utan att det för den sakens skull innebär en brist av något, exvis kärlek! Låt honom få den tiden för det är väl ingen större kärleksförklaring från honom att han förlovar sig med dig för att det är något DU vill men inte han?

Eller så får du bestämma dig för huruvida du vill bryta upp på grund av känslorna detta väcker hos dig...

Lycka till!

• PennyJenny

Om det nu inte betyder något och inte förändrar något för honom, då tycker jag nog att han allt kan ta och "ställa upp" för din skull. Om han älskar dig och det verkligen inte spelar någon roll för honom, vill han då inte göra dig glad och lycklig genom att infria den önskan för dig? Om han inte kan tänka sig att göra det är han endera en ogin skit eller så betyder faktistk förlovning något för honom som han inte tycker är positivt. Fråga honom det, om han nu älskar dig och det inte betyder något för honom, men för dig och det skulle göra dig väldigt glad och betyder mycket för dig, vill han då inte att du ska få känna det?

• kenneth77

hejsan jag kan inte prata för hur han tänker och fungerar....MEN jag har själv varit precis så där och min anledning var att jag såg väldigt allvarligt på att förlova sig för i o med det så lovade man att gifta sig o i o med det så lovar man att finnas där i all evighet och det var något jag aldrig känt att jag kunnat lova någon kvinna tidigare i mitt liv..fram tills nu då jag vet att jag träffat rätt =)....jag använde precis som han samma argument det förändrar ingenting och bla bla bla....det viktiga är faktiskt inte att gifta sig det viktigaste måste endå vara kärleken...kanske får du aldrig något bröllop men kärleken i sig måste endå vara viktigare än bröllop?
    jag har till o med varit med om ett x som friade till mig hon fick för sig på nå underligt vis att om hon gorde det så skulle jag svara ja....jag kan säga att det fins en anledning varför hon är ett x så håll den frågan för dig själv pressa inte lev och njut och vem vet om 10 år så kanske han ställer frågan endå =)

• ohmygoodness

Min pojkvän var likadan ett bra tag. Han sa att inget kommer att ändras och när han bad mig att förklara vad det då är som förändras så hade jag väldigt svårt att beskriva vad som ändras, för egentligen är man ju fortsättnignsvi densamma och han är densamma- men det som ändras är väl främst hur andra kommer att uppfatta oss efteråt. Vi blir mr and mrs istället för herr och fröken. Två blir ett - ett "ettsamhet" som båda vill och lovar att ska vara så länge vi lever.

• hellie2007

Inte ska du lämna honom för att han inte vill gifta sig med dig iaf. När du säger att du vill gifta dig med honom så säger du ju att du vill leva resten av ditt liv med honom. Lämnar du honom för en sån sak tycker inte jag att man ska gifta sig heller, för då är inte det äkta kärlek, ja, så tycker jag iaf. Ge honom tid, vill du leva resten av ditt liv med honom, ja, vad har du att förlora på det? Några extra år som ogift spelar ju ingen roll när man ändå tänker leva tillsammans.
    Min pojkvän var extakt så där han med, varför gifta sig? Vad tjänar man på det? Han undvek samtalsämnet så fort det kom upp. Redan efter en vecka tillsammans så berättade han att han aldrig tänkte gifta sig. Men nu, fem år senare, kommer jag få en ring på mitt finger efter att han frågat om jag villa förlova mig med honom. Dock är det inget bröllop på tal om, men inte sörjer jag för det. Jag har ju den jag älskar och jag ger han den tid han vill ha.

• Paulachilena

Hej, jag och min pojkvän/blivande fästman var likadan i början. För ett par månader sen började vi prata om förlovning och vi tyckte att det var en onödig grej och att det inte skulle ändra på något. Men efter att ha sagt så började jag tveka och ändrade mig. Han har också ändrat sig nu. Men tiden gjorde nog att vi smälte ideen tillsammans, tanken att byta ringar och vara förlovade blev en fin bild och nu har vi bestämt oss för att förlova oss!! Jag är alldelses överlycklig och han med så klart! Vi har bara pratat om det lite grann om hur vi vill göra. Men det blir nog till nyårsafton vid tolvslaget i Viña Del Mar, Chile. På vår semester tillsammans!

Tid är allt man behöver

• jagärsåkär

Satsa på erat förhållande fullt ut. Glöm inte att förlovning o äktenskap är ceremoniella högtider o kanske inte så mkt annat i grund o botten? Jo, för mig är det också viktigt så jag förstår ju hur du känner. Men jag hade alrig velat gifta mig eller förlova mig om inte min m2b ville det.

Satsa på killen! Glöm ringarna. Det är väl det viktigaste?? Om några år har han kanske ångrat sig, huvudsaken att du har honom då eller hur? (och är lycklig dvs)

• lovely82

Jag är i samma situation.. killen förstår inte varför man ska förlova sig och gifta sig. Han kommer inte älska mig mer för det.

han har varit förlovad innan, med anledning "för att få slut på tjatet"

jag e ju en obotlig romantiker som drömt om att få förlova sig och att stå brud en dag.

Men den dagen så vill ju jag stå bredvid någon som ser på saken som jag gör.. inte som gör det bara för att jag vill..

så förstår att det gör ont i dig att höra det från honom men samtidigt vill man ju inte lämna ens livs kärlek för ngot så litet som ändå är så mycket för en.

Men jag väljer ju ändå kärleken framför ringen.. men som sagt man hade ju velat haft både och =)

•  Miss Cee

Ärligt talat så snackar han skit.

Om en förlovning inte ändrade på något och det inte betyder något alls för honom så finns det ju verkligen ingen anledning till att han inte skulle kunna förlova sig med dig. Speciellt eftersom han vet att det rä viktigt för dig och han tycker om dig.

Tvärtom så verkar det som om en förlovning betyder något oerhört stort för honom, och som han av olika orsaker därför inte vill göra. Om det är för att han inte vill göra ngåot så stort med dig, eller om han är rädd för att ta ett sådant steg, eller ngåon av alla andra tusen anledningar vet jag inte. Det vet nog inte ens han är jag rädd.

men att han inte vill för att det inte betyder ngåot är bullshit.

Om jag vet att min man gärna äter överdelen av frukostfrallan, och det verkligen inte spelar mig någon roll vilken jag äter för jag tycker att det smakar likadant, så gräver inte jag ner mina hälar i marken och vägrar ge honom hans favoritdel. Tvärtom. Det betyder inget för mig, alltså är det enda sunda vettiga sättet att resonera att jag ger honom det han vill ha.

Han vet säkert inte ens själv varför han inte vill, men skälet han angett är bara dumt.

• Nettan61

Min sambo tycker inte att det är något viktigt med förlovning.

När jag frågade honom via SMS om vi inte skulle ta och förlova oss så sa han okej. Han sa att om det var viktigt för mig så skulle vi göra det, han älskar ju mig.

Nu ligger ringarna från titanringar.com i en ask och väntar på vår 2-års dag.

Han ser framemot dagen lika mycket som mig nu. Giftemål blir det inte ännu på ett tag men när det blir aktuellt blir det inte kyrka och en massa gäster utan det blir ett "bröllop" för honom och mig. Jag har även sagt till honom att han får fria.

• Cornelia-07

Jag håller med Miss Cee!
    Om förlovningen inte betydde något för honom (en ceremoniell grej bara), men så mycket för dig så borde han vilja det...

kenneth77: Du sätter huvet på spiken: man är inte redo för förlovning när man inte är helt säker den man är tillsammans med.

TS,du måste tänka på vad som är viktigt för dig. Är han mannen i ditt liv och är du kvinnan i hans liv? Är ni rätt för varandra? För annars finns det garanterat någon annan som vill ge dig det du behöver. Så var det för mig.

• prinsessan_

Förlovning och giftemål har alltid betytt mycket för mig, men inte haft så stor betydelse för min sambo. När han dock började förstå hur viktigt det var för mig så bestämde han sig för att vi skulle förlova oss. Precis som att jag låter min sambo få ha mycket frihet och tid med sina vänner, som jag vet betyder mycket för honom. Det är viktigt att kunna kompromissa för varandra i ett förhållande. Har du verkligen verkligen förklarat för honom hur du känner?

Svar på tråden ingen förlovning