ärva csn-lån vid skilsmässa?
Hej, min man har 300 000 kr i csn-skuld. jag har ingen skuld. om vi skiljer oss, måste jag betala hälften av hans skulder? d v s måste vi skriva i äktenskapsförord att hans skuld förblir hans även efter skilsmässa?
Hej, min man har 300 000 kr i csn-skuld. jag har ingen skuld. om vi skiljer oss, måste jag betala hälften av hans skulder? d v s måste vi skriva i äktenskapsförord att hans skuld förblir hans även efter skilsmässa?
Lite länkar om sambolagen:
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=186769&previousRenderType=2
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=478974&viewAll=true
www.e24.se/dynamiskt/privatapengar/did_13646726.asp
www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_13894053.asp
Tack, snälla ni!
Får jag bara passa på att vinka till Anne och Viktualia, ni finns i alla trådar jag är intresserad av så ni börjar kännas som mina kompisar alt mentorer i cybervärlden.
Skog - fniss fniss fniss...
Jag lovar att jag finns IRL också...
Viktualia - eftersom du har ett ÄF så tror jag på att du finns på riktigt också. Det känns inte särskilt cyber.
vinkar tillbaka, rodnande*
Tack!
*wow, cyber-mentor* (smakar på ordet)
Jag är inte helt säker, men jag tror att om ens äkta hälft dör så ärver man studieskulden. Jag och min m2b har, i väntan på äktenskapet, skrivit testamenten där allt tillfaller den andre vid eventuellt dödsfall och han har tagit en livförsäkring på mig eftersom jag har både bolån och studielån som han i så fall får ta över. (jag ska ta en försäkring på honom också eftersom han också har studielån.) Men en livförsäkring kan väl vara att rekommendera till dig då!
Vad som gäller vid skilsmässa vet nog de andra här bättre.
Rocketqueen!
Jag tror att ni kan få med att skriva samboavtal på exempelvis på Fonus. En försäkringsmäklare tipsade mig om det när jag och min blivande man flyttade ihop..
Tack, Linekulla!
mrs meadow - Vid dödsfall avskrivs Studielånen eftersom de är personliga och därför behöver man som make/make/barn inte oroa sig för sina anhörigas studielån.
Nu har jag inte läst hela tråden men vid dödsfall avskrivs CSN skulden, de efterlevande behöver alltså inte oroa sig för den.
Vid separation (om man är gift)får din man gäldstäckning för sina skulder precis som man får för alla andra skulder, det betyder att han får mer ur den totala gemensamma "pengahögen" så ja man kan se det som att du betalar en del av hans studieskulder.
Är ni sambo och separerar så händer ingenting då lånen är personliga och när sambor separerar ska BARA bostad och bohag som är inköpt för GEMENSAMT BRUK delas.