• Kidkoala

Är det någon här som vill bli förlovad men vet inte hur man tar upp detta med sin pojkvän?

Hej,

Har läst era underbara inlägg i flera dagar nu och blev så sugen på att bli friad... Jag vill att han ska fria, men vi har inte ens pratat om detta och jag vågar inte ta upp ämnet med honom. Jag känner att för mig är det känslomesigt en väldigt laddad fråga. Är det någon mer här som känner samma? Som vill bli förlovad men som inte ens vet hur ens partner tycker och tänker och hur man tar upp en sån fråga? Eller finns det små knep som jag inte vet om?

• Svar på tråden Är det någon här som vill bli förlovad men vet inte hur man tar upp detta med sin pojkvän?
  • mjaumjau

Nu vet jag forstas inte hur ditt och din killes forhallande ar - men for mig och min kille ar kommunikaton verkligen a och o. i de tidigare forhallanden jag haft innan jag traffade honom har just alltid brist av kommunikation varit en stor del till att jag och ex till sist gjort slut.

Sakerna man nog ska halla i atanke om man ska ta upp det ar:
    -hur viktigt ar giftermal for dig? ar det nagot som skulle fa dig att inte vilja vara ihop med honom om han t.ex. sade att han aldrig ville gifta sig?
    -ar han i allmanhet 'radd' for att prata om sadant som brollop?
    -pratar ni mycket om vart ert forhallande ar pa vag, eller vad ni vill i framtiden?

For mig har det alltid varit lite sadar att om man inte kan prata oppet om vart man ar pa vag, sa kanske det ar for att man anar att det inte ar samma sak? Det kan vara jatteskont att faktiskt fa saga (och kanske inse sjalv) vad man vill.

Om du ar nervos over hans reaktion kan du ju forsoka ta upp amnet men inte pa ett domedags-ultiatum-satt, kanske om ni ser nagon film med brollop eller det finns nagon mer 'naturligt' satt att ta upp amnet, inte just nar man ska sova eller mitt i matshoppingen, da det kanske kanns lite krystat eller oskont.

Sa, tank igenom hur viktigt det ar for dig, och hur du skulle kanna om han inte vill gifta sig, eller vanta med det eller sadar. Det ar bara mina rad, lycka till! Kram!

• jagärsåkär

hm, det är en stor grej det här med förlovning o giftemål. Tror inte du ska tänka det som att det är grej du behöver ta upp. Det är en grej som behöver mogna mellan er.

Och villa inte bort dig i alla underbara bröllopstankar. Tänk mer på äktenskap än bröllop, det är ju det ni går emot om ni förlovar er. Bröllop är bara en bonusfest på en dag. Vill du bli hans fru? Är det verkligen ni som gäller? Om du känner det kanske du kan ta upp erat förhållande med honom... Vad vill han i livet? Vart är ni på väg enligt honom? Men hoppa INTE rakt in på förlovning... Ge det en chans att mogna ist.

• Joleen

Mitt förslag är att du pratar med honom om framtiden, hur ser han er relation? Är ni sambo? Har ni pratat om barn? Hur ser det ut jobbmässigt, vill någon av er flytta långt bort, kanske utomlands? Kan ni tänka er att göra det gemensamt eller skulle det innebära ett uppbrott? Hur länge har ni varit tillsammans? Ofta leder sådana diskussioner ganska naturligt in på förlovning och giftermål, vill ni t ex ha barn så är det ju ett ganska bra argument att det är mycket tryggare för er båda och kommande barn om ni är gifta!

Eller så säger du med ett litet leende att ditt vänstra ringfinger känns väldigt tomt!

• Fru Cinderella

Jag frågade min kille rakt ut och han svarade ja, nu 1,5 år senare gifter vi oss, om 11 dagar för att vara exakt

• Kidkoala

Hej på er!

tack alla för kloka svar! de tvingade mig att fundera ganska mycket, vilket är både bra och dåligt.

mjaumjau, jag tänkte svara på dina frågor här:

-hur viktigt ar giftermal for dig? ar det nagot som skulle fa dig att inte vilja vara ihop med honom om han t.ex. sade att han aldrig ville gifta sig?

giftermål i sig är inte så viktigt. jag tänker mest på förlovning, vilket jag ser som nåt även starkare än giftermål. förlovning är nåt mellan mig och Honom, här finns det ingen plats för vad släkten tycker eller liknande. Bröllop är en fest för släkten och vänner för att fira vår kärlek, jag ser det mer som en show. hoppas att du förstår vad jag menar.

-ar han i allmanhet 'radd' for att prata om sadant som brollop?

det tror jag nog. även om jag vet att han älskar mig från hela sitt hjärta, så var det ändå jag som sa "jag älskar dig" först och det var jag som frågade om vår framtid och barn(vilket är väldigt viktigt för mig). och som sagt, jag tänker mest på förlovning.

-pratar ni mycket om vart ert forhallande ar pa vag, eller vad ni vill i framtiden?

mycket o mycket... men det händer. jag vet inte om jag är väldigt subjektiv nu men jag tror att det är mest jag som brukar prata om sånt, även om han älskar mig och jag vet det. han har ju sagt att det är han och jag som gäller och att vi kommer att få det jättebra, men det känns bara att allt detta med volvo och villa inte är viktigt för honom just nu, fast det finns där nån gång i framtiden.

jagärsåkär:

jag har förklarat tidigare att det inte är bröllopet som lockar mig. jag vill bara känna att jag ÄR hans och att alla andra skulle veta detta. Vi bor ihop så mer äktenskap än så kan det inte vara.

Joleen:

Vi pratar om framtiden, men vi kommer aldrig fram till förlovning. det känns att vi vill samma sak i framtiden, men jag tror att jag vill ha det fortare, än han vill..

Till slut vill jag bara säga att han är en underbar människa och det finns inga tvivel att det är vi som gäller det är bara att jag vill att alla andra skulle veta om detta också.

Svar på tråden Är det någon här som vill bli förlovad men vet inte hur man tar upp detta med sin pojkvän?