• Josi_

Blir aldrig av med svampen!!!

Nu vet jag snart inte vad jag gör! Jag har haft svamp säkert 20 gånger det senaste året. Har använt Pevaryl och Canesten många gånger, men nu på senare tid har de slutat verka på mig.

Jag har varit hos flera gynekologer, fått flera olika salvor som har funkat för stunden, men det kommer alltid tillbaka igen! Svampen kommer innan mensen och varje gång efter sex. Har dragit ner på sockerintaget, "luftar" mig ofta, duschar inte för ofta, använder ingen tvål och ibland olja, motionerar... men inget verkar funka?!

Jag har nu fått tabletter som jag har ätit under 4 veckor. Dom heter Fluconazol Alpharma, och jag har inte haft några problem som helst den här månaden förrän nu... Vad göra? Är 19 år, är jag dömd att alltid ha det såhär? Är rädd för att få vestibulit (har hört att man kan få det av upprepade svampinfektioner?) Jag blir tokig av det här! Det går inte att tänka på något annat... Finns det någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Blir aldrig av med svampen!!!
  • Blaklockan

Hej Josi!
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad den hette, jag har för mig att den hette Tvättkräm på den tiden. Spelar nog ingen roll vad den heter men det ska vara en sådan där mild en som man kan använda utan vatten. Jag tycker verkligen synd om dig, det är inte kul! Jag var så svullen och hade så ont i bland, så jag la mig utan trosor på en filt i soffan med benen brett isär så att inget skulle vidröra där nere. Jag tycker verkligen du ska prova "tvättkrämen", det är ju bra om man kan komma undan vanliga mediciner.

Miljoners peppkramar och lycka till!!
    Blåklockan

• Lillah

Jag fick ofta svamp förut när min kille sprutade i mig. Läste lite om att man kan vara "allergisk" mot sperma. liknande symtom tydligen. Men jag vet inte...
    Mitt har försvunnit efter ordentlig behandling med canesten. Förut har jag slarvat med behandlingen men sedan jag gjorde en ordentlig omgång så har jag inte fått tillbaka det. Besvärades ofta av det innan.
    Peppar peppar:)

• ohmygoodness

Du kan ha dåliga slemhinnor efter upprepade svampinfektioner!! Även om du inte är i klimakteriet Så kan du prova med lokal behandling med Estrogen. Finns att köpas receptfritt på apotek. Det bygger upp dina slemhinnor igen. Du behöver inte behandla dig hur länge som helst utan bara tills besvären upphör. Jag har också haft massa problem med svamp. Om du har tvättmaskin, så välj extra skölj när du tvättar dina underkläder! Gå i luftiga kläder. Tvätta dig med avecyd eller lactacyd istället för vanlig tvål...använd bomullstrosor...

• ohmygoodness

Och som någon annan här ovan skrev - se till att vara tillräckligt våt innan sex ELLER använd riklitgt med glidmedel. Slemhinnorna blir sköra av upprepade behandlingar för svamp.

• RakelFerm

Jag fick alltid svamp förrut men det har försvunnit helt sedan jag började tvätta mig med ACO´s intimtvål. den är kanon och jag har inte haft problem på snart ett år. jag tror heller inte att det är bra om man "håller på" för mycket där nere. jag menar och tvätta sig och smörja och så. samt ett stort plus till ellen tampongerna. synd att de är så dyra.
    Lycka till!

• Kylä

Hej!
    Är ny här och råkade läsa ditt inlägg. Jag har haft liknande problem som du och trodde till slut att jag började få vestibulit. Mitt råd är att undvika receptfria medel! Det finns inte så mycket forskning om vestibulit, men det lilla som finns indikerar att det finns ett samband mellan receptfria svampsalvor och vestibulit, så använd fluconazol och andra svampTABLETTER som gynekologen skriver ut istället!
    Min gynekolog gav mig alltid 1-2 veckors "sexföbud" under behandling för att slemhinnorna ska kunna läka i fred. HOn menade dessutom att hon som gynekolog var lite skeptisk till de receptfria medicinerna p.g.a. att informationen som följer med dem är dålig. Man bör t.ex. inte ha sex samtidigt som man använder dem, vilket inte framgår av förpackningen. Lösningen för mig blev till slut att sluta med p-piller. Och visst, det är bättre att tvätta sig med ACO än tvål, men bäst är bara vatten.

• gill

En fråga till er alla här.

Hur vet jag skillnaden på svamp och irritation?

Fick efter sex som en inflamation, det kilar samtidigt som det svider & har flytningar...

Käkar p-piller såjag underar om det kan vara biverkning att man fått svamp??

Kan säga att jagaldrig haft det innan jag börja med P-piller!

• Meddelande borttaget
  • frizz79

Hej!
    Vet precis hur du känner! Hade jätteproblem under en länge tid men träffade till sist en bra gynekolog som hjälpte mig.
    Han skrev ut diflucan som jag tog en tablett varannan vecka i några månader. Minskade sen till en gång i månaden. Han sa att jag inte fick använda receptfria cremer för jag hade jättetorra slemhinnor. Smörjde oxå underlivet med barnolja(apotekets) morgon/kväll under en längre tid.

Diflucan-tabletterna kostar mycket men hade jag inte ätit dom hade jag nog forfarande dragits med detta...
    Minska oxå ner på sockret, har tydligen bra effekt enligt många kompisar!

Lycka till och hoppas du hittar en bra gynekolog som förstår o hjälper dig!

• zorrogirl

Usch, vad har vi kvinnor gjort för att få den här förbannade svampen...??? Jag hade under flera år runt 5 svampfria dagar i månaden, resten var bara ett helvete. Fick tidigt lära mig att de receptfria medlena bara förvärrade det hela så jag knaprade difluan flera gånger i månaden. Till slut sa min gynekolog (överläkaren på vårt sjukhus) att det var dags att verkligen utrota svampen så jag åt diflucan varje dag i 100 dagar. Den jobbiga svampen försvann (jästsvampen fanns kvar) men så gjorde även mensen. Nu är det snart två år sen och jag o sambon kämpar med att bli gravida. Vet inte vad jag skulle valt om jag vetat det innan.. svamp eller barn? Men oavsett, f-n för den j-vla svampen! ;)

• Bruttan85

Josi_
    Försök att få tag på en riktig gynekolog som tar dig på allvar. Min gyn skrev ut jättemånga tabletter till mig som jag kunde hämta på apoteket direkt när jag kände besvär. Sen är det så att jag fick använda ovesterin kräm dagligen (som jag fortfarande gör) och ska snart börja en 28 dagars behandling (så fort jag har råd :)). I övrigt har jag börjat använda m-kopp. Jag har inte haft problem en enda gång sen jag började med det.
    En annan viktig punkt är att städa badrum _speciellt toaletten_ en gång i veckan. Mina problem har endast existerat under tiden jag delat badrum med andra människor som inte varit så ordningsamma och rena.

Lycka till

• Bruttan85

Kylä
    Om man har känsliga slemhinnor är det inte alls bra att tvätta sig med vatten. Vatten har en uttorkande effekt. Det är bättre att använda tvättolja eller tvättkräm och sedan smörja in sig med intimcreme efteråt.

• silverdrake

min gynekolog sa åt mig att inte tvätta mig alls under en period. det behövs egentligen inte, för man är "självrenande" därnene. att jag endast skulle smörja in med olja. det hjälpte faktiskt, och jag vart inte så himlans mkt ofräschare faktiskt heller (som jag trodde när hon sa det) om man är svettig kan man ju vaska av jumskarna lite utan att ta "där" :D:D

• Kylä

Bruttan:
    OK, sant. Vad jag menade var: ingen tvål, inte ens lactacyd och liknande. Olja och liknande kan säkert vara bra, även om jag pga mina erfarenheter blivit tveksam till att kladda på alltför mycket saker därnere. Hoppas på att mitt underliv ska fungera bättre långsiktigt om jag låter det vara så mycket som möjligt. :) Är man väldigt torr t.ex. kanske det är bra, I don´t know.

• LisaLängtar

Olivolja. Mirakelkur. Fungerara klockrent, bara att ta lite på ett papper eller så några gånger om dagen.

• Anneli23

Pickolina!

Vad menar du med obalans i underlivets bakterieflora? Hur behandlar man det då?

Jag blir nämligen inte av med svampen denna gång, har haft det i snart 2 veckor och ätit 3 tabletter Fluconazol, men det hjälper inte! Normalt behöver jag bara 1 tablett Fluconazol innan svampen försvinner...men efter att ha läst vad du skrev så undar jag om det kanske inte är svamp ändå, utan obalans i bakteriefloran istället?

• Blaklockan

Josi: hur går det för dig? Blir du av med svampen eller?

Svar på tråden Blir aldrig av med svampen!!!