• 071023 2

viktnedgång och träning - sunt förnuft

Bästa sätt att få en säker viktnedgång och därefter ha större möjlighet att hålla den och därmed inte riskera att jojo-banta.
    5 mål om dagen med jämna mellanrum (ex 3 timmar).
    Tallriksmodellen. Se till att få i sig fett (rätt sort), kolhydrater och proteiner. Träning, då gäller det att både konditionsträna (65-75% av maxpuls) och för att få bästa resultat är det kanon att få in styrketräning på detta. Om man både styrketränar och konditionstränar så får man en stadig förbränning dygnet runt plus det bästa av allt, bra kondition. Bli inte rädd att gå upp i vikt i början... för det gör man. Man går upp i vikt för att man får mer muskler. Släng vågen, den säger inte ett skit! Å därmed också, strunta i att göra BMI uträkningar... säger inte heller ett skit om du rör på dig!
    Fel sätt: frukt, sopp eller några andra skumma dieter (tänker på Nutrilett, Cambridge etc.) Du kan träna hur mycket som helst och sluta äta men då kan du räkna med att all muskelprotein äts upp och vips när "dieten" är slut så går du upp igen eftersom kroppen är inställd på svält pga för litet intag av näring.

Ät mer regelbundet, ät rätt, träna och gör det med glädje. Men framförallt se det långsiktigt.

Träning är en livstil inte ett projekt!

Lycka Till.

• Svar på tråden viktnedgång och träning - sunt förnuft
  • Bamm

Super bra inlägg!! Allt det där vet jag om , Det jag har svårt med är min mage och handtag, jag mår såå jävla dåligt för att jag ser fasen gravid ut, jag är inte överviktig alls utan väger bara 55 kilo men med en stor mage på det så ser det inte bra ut. hur jag än gör så är den där,,, Och jag har ingen ork att gå till gymmet och jag äter way to much sweets,, vet inte hur det ska gå att få in magen, För två år den sprang jag tjejmilen och då var jag rätt tränad men inte super, Igår kom jag till en gräns och nu får det fan va nog med slöandet, så imorse när jag vknade kl 7 gick jag ut och joggade/ promenerade i 30 minuter. Nu kan jag knappt vänta tills imorgon. Har någon nåt tips? Finns det ett snabbt effektivt sätt så hjälp mig ....Målet är att klara milen igen i år

• Engelbert

Hej Bamm,
    härligt att du kommit fram till en punkt då du känner att det räcker...
    Du skriver att du äter för mycket godis och att du inte vet hur du ska få in magen.
    Svaret på det har du redan hittat själv.

Tyvärr finns det inget sätt att punktförbränna på, så det är, precis som "Ramlösa" skriver: Träning är inget projekt, utan en livsstil.
    Det kan ju kännas lite hopplöst och höra det när man vill bli av med några kilon NU.

Eftersom du har erfarenhet av träning så vet du att träning är inget man blir trött av, utand et är just godiset... Börja i den ändan och starta träningen på en realistisk nivå och med olika träningsformer så minimerar du risken att tröttna. Kanske en persolnlig tränare skulle vara något för dig?

Lycka till med träningen (även på sommaren)

• maariaa

Men hur mycket måste man träna för att det ska få någon effekt. jag tycker att det går så sjukt långsamt!! tränar typ styrka två dagar i veckan och kondition en gång i veckan....

• Lisa 81

Hej Maariaa!

Jag har gått ner 6.5 kg sedan i julas och har ca 5 kg kvar.

Det jag har gjort är att gå minst 30 min men oftast 60 min innan jag äter frukost på morgonen. Jag tränar även lätt styrketräning och ganska tuff konditionsträning 3 dagar i veckan.

Jag försöker att inte äta mycket och sent på kvällen, tänk på vad du ska göra med all energi du äter på kvällen, ska du bara sitta i soffan och sedan sova så behöver du inte så mycket energi och kan äta ganska lite (men svält dig absolut inte)Ät inte tills du blir mätt utan sluta precis innan det, när du känner dig nöjd och känner att du kalarar dig även om du inte äter mer. Ät heller inget friterat.

Ett tips när man går ner i vikt är att äta mycket gurka, broccoli, spenat och citron eftersom de är basiska. Fett sammlar nämligen på sig sura ämnen som frigörs när man går ner i vikt, äter man då inte basiskt så går det sura och fräter på de innre organen, inte så kul.

Hoppas att du har nytta med något av det jag har skrivit.

Mvh Lisa 81

Svar på tråden viktnedgång och träning - sunt förnuft