• Brud i Vinter­hagen
    Äldre 9 Apr 15:20
    23411 visningar
    7 svar
    7
    23411

    Ni som använder Basiron 5%

    Ni som använder/ använt Basiron hur reagerade ni i början? Jag har använt några dagar nu, smort en gång på kvällen och har nu blivit röd och irriterad i huden. Känns alldeles knottrigt och svullet där jag smort! Kliar en del också. Är detta normalt eller ska jag sluta smörja? Har hört att man kan bli värre i början men nu ser det värre ut än jag någonsin haft innan. Som om varje por svullnat upp. Vad göra?

  • Svar på tråden Ni som använder Basiron 5%
  • discod­ivan
    Äldre 9 Apr 15:21
    #0

    vi har precis köpt 10% o jag tycker porerna ser ut som kratrar

  • Aminda
    Äldre 9 Apr 15:25
    #0

    Jag använde Basiron i tonåren och jag känner igen det du beskriver. Det är ett extremt uttorkande preparat och du märker bäst själv om du vill fortsätta med det eller ej.

  • Modest­ie
    Äldre 9 Apr 16:14
    #0

    Hej, jag använder ett receptbelagt medel nu med samma ingrediens bland annat, men min läkare sa att huden fjällar när benzylperoxiden verkar. Däremot skulle jag nog smörja mindre ofta om jag vore dig ifall du blir så röd och så.

    Inte alla tål benzoylperoxid, det är rätt starkt, men 5% BRUKAR man tåla, men man kan behöva köra varannan- var tredje dag i början. Jag gör samma med min Duac gel som jag fick av doktorn. Dock KAN benzoylperoxid ge kontakteksem som biverkning...

    Prova dra ned på mängd och hur ofta du smörjer och sluta om det inte ger med sig för då kan du vara allergisk

  • Brud i Vinter­hagen
    Äldre 10 Apr 07:22
    #0

    Nu är det nästan över två dygn sedan jag smorde sist och igår kväll och under natten har jag börjat svullna igen runt ögonen och även vid läppen där jag smort. Tror att jag är allergisk mot Basiron, ser hel konstig ut i ansiktet min sambo känner knappt igen mig! Jag är glad att jag provade Basiron nu och inte en vecka innan bröllopet....

  • Modest­ie
    Äldre 10 Apr 09:19
    #0

    Men du...man ska absolut inte smörja nära ögonen eller läpparna. Är rätt säker på att det står i bipacksedeln. Basiron är alldeles för starkt för den känsliga huden runt ögonen samt läpparna. Så, om du inte smörjer en bra bit därifrån är det säkert det som rä problemet. Annars kan det säkert vara allergi.

  • Brud i Vinter­hagen
    Äldre 10 Apr 10:39
    #0

    Modestie.
    Jag har smort i pannan men ändå har det svullnat vid ögonen. Det vid munnen är inte så farligt har även där smort en bit ifrån mer åt hakan/kinden till. Ska till doktorn i em så får jag se om det är en allergi. Känner mig inte så snygg, men som tur är är jag hemma pga magsjuka så det är inte många som ser hur jag ser ut...

  • Äldre 19 Jun 12:17
    #7

    Jag började använda basiron 5% för 2 veckor sedan och jag kunde inte vara mer nöjd! Det stämmer att huden blir otroligt torr och kliar, men det går över efter ett tag (iallafall på mig)! Nästan alla finnar har försvunnit och det är så skönt, jag rekommenderar verkligen basiron!

Svar på tråden Ni som använder Basiron 5%