• Me_minie

Hormonspiral(ont)

Har någon här inne satt in en hormonspiral,(de vet jag en del har) men jag undrar om någon av er har fått typ menssmärtor av den? jag satte in min i måndags..(en vecka sedan nu) å ibland har jag hemska smärtor som bara kommer.. å ibland mår jag jätte bra...

Funderar vad de kan vara ....

• Svar på tråden Hormonspiral(ont)
  • tattar-Emma

Livmodern försöker stöta ut spiralen, så då krampar den precis som när du har mens och den försöker stöta ut slemhinnan.

Om ett par veckor kommer den ha vant sig och då slutar den krampa så smärtorna försvinner.

• Me_minie

Okej.. Tack för ditt svar... :) Då e de bara att vänta på att de ska gå över då...

• alexaa

hur funkar det med spiral?? varför väljer man spiral och hur går det till?? frågivs för e själv sugen på at byta ut p-pillerna mot en spiral..

• Me_minie

För mig fanns inget alternativ.. Då jag äter antidepresiva medel.. Å dom krockade med mina vanliga p-medel..

Så... ja... inte så mycket att välja på..

Man får träffa en gyn som sätter in den,ibland utan bedövning.. Men ibland bedövning eller sövning..

Jag är så känslig så mig fick dom dubbel bedöva.. men allt gick på 10min... helt underbart...

• tattar-Emma

Jag valde spiral för att jag hatar hormoner. Har alltså kopparspiral och inte hormonspiral.

• orkideen

satte in en hormonspiral för ca 4v har inte haft några smärtor eller värk. började småblöda ca 5dar efter och har nu gjort det varje dag och hoppas att det går över innan 3mån.Har hört att vissa har oturen att hålla på i 6mån.Om det är någon som har haft blödningar länge har det då varit varje dag,hoppas på någon fri dag.

• orkideen

hade en koppar för några år sen eftersom jag också inte är så förtjust i hormoner men den fick jag så rikliga mensblödningar av att jag tyckte det var jobbigt och till sist tog jag ut den, då visade det sig att jag rätt så snabbt blev gravid och när vi gjorde ultraljudet så var jag mycket mer långtgången än vad jag skulle vara och dom kom fram till att jag blivit gravid när jag hade spiralen.
    otroligt ovanligt men så gick det......nu hade vi pratat om ett till barn så det gjorde inte så mycket men man blev lite snopen......

• tattar-Emma

Med hormonspiral kan det förstås också handla om såna mellanblödningar som man kan få när man börjar med hormoner.

• f.d. Svart brud

Jag fick anvisningar om att det skulle göra ont i max 3 veckor. Annars skulle man tillbaka. Jag hade ont bra mycket längre än så, det kom rejäla hugg flera gånger om dagen som varade allt ifrån någon minut till en halvtimme. Det tog några månader för mig innan värken upphörde. Nu har jag bara lite ont när jag har mens och då känns det lite annorlunda mot mensvärken jag hade innan.

• Me_minie

Tänkte bara tala om att smärtan har försvunnit nu! Har varit borta en vecka! Å sexlusten har kommit tillbaka,den hadde jag inte tidigare med andra medel! inge anti dep behövs heller!!!

JAG MÅR TOPPEN!!!!

• orkideen

småblöder fortfarande varje dag och jag börjar bli urless, mår annars fin fint men jag och min karl börjar sakna vårt sexliv otroligt mycke nu.Ingen av oss gillar direkt att ha sex när jag blöder så det börjar tära. garanterat säkert prev medel i alla fall för sexet finns inte just nu....

Svar på tråden Hormonspiral(ont)