• frogface

    Är det vanligt med partnerbyte?

    Med risk för att inlägget tas bort...

    Är det någon som provat eller funderat på att prova partnerbyte eller nåt "swingliknande" nu eller senare i erat förhållande? Vad tyckte ni i så fall om det? Jag menar alltså tillsammans med er partner.

    Hur vanligt eller ovanligt är det...?

  • Svar på tråden Är det vanligt med partnerbyte?
  • Gemma

    Rosenhaga igen: Kände efter ett halvårs research kring ämnet precis som du... intressant och skrämmande på en och samma gång. Ställde mig frågan: Skulle lika många människor ägna sig åt swinging om det var helt vedertaget och OK ur gemene mans synvinkel? Eller... kanske fler skulle ägna sig åt det men färre fantisera? Vad tror du?

  • Rosenhaga

    Gemma,
    Jag har aldrig tänkt på det så, det är mer intressant och skrämmande för mig hur fördomsfull jag själv var innan jag såg denna dokumentär. Det lockar inte mig.

    Nog tror jag att det blir mer vanligt förekommande om det blir mer "tillgängligt" och socialt accepterat. Jag tror också att det är skillnad på att fantisera och att leva ut sina fantasier. Min fundering är att långt ifrån alla fantasier ens bör komma bortanför fantasier utan att det är bra att vi har gränser, spärrar. Sedan är dessa olika för olika människor.

  • BrendaStarr

    Man kan ju fråga sig vad sexet står för; om det är en kärleksyttring mellan två människor, en mänsklig drift, ett sätt att alstra barn eller "en kick". Jag tror att om man letar sätt att få sexlivet roligare och just få den där kicken så är säkert partnerbyte jättekul och spännande några gånger. Men när man inte får den där spännande känslan längre - vad gör man då? Letar efter nästa grej som känns udda, farligt och spännande?
    Det känns som att många gör sitt sexliv till samma slags kicksökning som en del gör med droger eller adrenalinsporter.

    Jag är inte anti-anti, men jag tror att man ska skilja på fantasi och verklighet - hur många har inte fantiserat om rätt extrema situationer men skulle ALDRIG göra det om det var verklighet? Tänk efter före, fundera på konsekvenserna. Vill man släppa in någon annan i förhållandet mellan sig och sin älskade?

  • jagärsåkär

    Jag har nära vänner som ägnar sig åt det och trivs bra med det. De är lite äldre än mig o m2b men när de berättar tänker jag att vi kanske en dag skulle kunna tänka oss det? Inte idag! Vårat sexliv är bra och jag är för "kär" i honom och det är inget vi behöver. Men efter 3 ungar, 2 jobb o 10 år kanske det kommer som ett härligt steg? Vet inte... Men jag vill att m2b o jag diskuterar öppet om det och att inget är tabu att prata om. Sen vad vi väljer o när får vi se. Men som Gemma sa: att prassla bakom ryggen är avskyvärt!! då är det bättre att prata om sitt sexliv o göra nåt åt det!!

  • BrendaStarr

    Jag och min sambo har också diskuterat det, men kommit fram till att det finns en massa saker man kan göra för att "hotta upp" sexlivet på tu man hand.
    Vi har varit tillsammans i sex år och har två barn, så periodvis har det varit si och så med samlivet - men vi har alltid varit överens om att det är viktigt och varit villiga att jobba på saker när det inte har funkat riktigt som vi önskat.

    Ibland blir jag lite irriterad över hur de som ägnar sig åt extremare sexvarianter typ S&M, Swinging, dominans eller så talar nedsättande om "vaniljsex" - precis som någon här ovan tycker att det är illa att kalla partnerbyte för perverst. Jag tycker att bara för att jag väljer att bara vara med min man och försöka hitta på roliga och sköna sätt att variera vårt samliv så gör det inte oss tråkigare eller mer svensson - däremot tycker jag att man ska fundera på varför man tycker att det är så spännande med lite ovanligare sätt att leva ut sitt sexliv. Man MÅSTE inte ligga med någon annan bara för att sexet i förhållandet inte funkar som man vill för tillfället - man KAN göra saker inom förhållandet för att förbättra saker...

  • Fru Cinderella

    MJ2007
    Men tack och lov så tycker ju inte alla som bara har vanligt sex illa om de som sysslar med partnerbyte och vise versa..

    Det är lätt att dra alla över en kam.. men så är det ju inte.. Men förstår vad du menar.

  • Hobby

    Jag tror inte att de som väljer att ha partnerbyte gör det för att sexet hemma inte funkar. Jag vet att ingen går upp emot min m2b. Skulle vi någonsin prova på det skulle vi nog snarare uppskatta det vi har tillsammans ännu mer. Det vi har är ju sex och kärlek, det andra är väl bara sex får man hoppas.

    Och inget är som sex med någon man älskar!

  • BrendaStarr

    _Cinderella_

    Precis. Men så kan man ju fundera över vad som är OVANLIGT sex. För min mormor som är 80 år så är det otänkbart med oralt sex, t ex - för att inte tala om analt... Så länge båda (eller allihopa i polyamorösa...)i förhållandet är med på en sak så får man väl anse det som ok. Och ingen utomstående behöver bry sig. Vad jag och min man sysslar med är vår ensak - men skönt är det!

  • Fru Cinderella

    MJ2007
    Håller med fullständigt. Själv tycker jag det är kul med folk som håller på med "sexuella avvikelser" och står för det som ex. swingers, S&M etc.. jag hoppas att i framtiden folk vågar stå mer för vad de tycker om och att de inte ska bli hånade för att vara lite annorlunda..

  • Lina_K

    pervers = förvänd, abnorm, onaturlig, snedvriden, osund, förvrängd, naturvidrig; sexuellt avvikande.

    Sexuellt avvikande är det väl enlig samhällets normer så helt ute och cyklade var ju inte första inlägget.

  • Gemma

    Rosenhaga: En grej som slog mig när jag intervjuade alla dessa par inför programmet, var hur moget många av dem resonerade kring sex. Självklart finns det många som kastar sig in i mindre genomtänkta aktiviteter, men "mina" intervjuade par hade utan undantag ägnat väldigt mycket tid åt att prata om var deras gränser gick! Eftersom de ju tog en förhållandevis stor risk, fysiskt men framför allt känslomässigt, var det ju extra viktigt med öppenhet. Och jag blir riktigt ledsen när jag tänker på hur många par som lever ett helt liv utan att bry sig om att ens fråga sin partner vad de fantiserar om... Tror att jag blev mest imponerad av deras generella känslomässiga djärvhet, snarare än vad de faktiskt hade gjort (ofta inte särskilt märkvärdiga saker, när allt kom omkring).

  • BrendaStarr

    Perverst tycker jag att det är om man tvingar på någon annan som är ovillig något sexuellt. Barnsex, djursex, blottare, våldtäktsmän - de är perversa. Alla sexuella förhållanden med respekt för individen är ok, tycker jag. Däremot upplever jag det som respektlöst att kalla människor som inte tycker som jag för perversa - eller för dem som har avvikande sexliv; att kalla oss andra för "vanilj" eller "svensson". Jag gör det jag gör, du gör det du gör - men vi kallar inte varandra för nedsättande saker.

  • Fru Cinderella

    sexuellet avvikande är väl inte ett nedsättande eller perverst ord? Inte i mina öron i alla fall. Och om det anses vara ett "perverst" ord av samhället så tar jag genast tillbaka det.

  • Gemma

    Apropå vad som är perverst: Om man avfärdar två vuxna människor som i samförstånd väljer att ha sex med ytterligare personer (som är med på upplägget) som perversa, då kan det nog vara nyttigt att fundera över exakt varför man känner sig så hotad...

  • Lina_K

    Skrev enbart av en synonyordbok och hänvisade sen till de normer som finns runt omkring oss. Partnerbyte räknas nog som sexuellt avvikande hos de flesta ni frågar så...

    Sen får alla tycka och göra vad de vill så länge de inte skadar någon.

  • firsetttt

    Sexdejting på nätet - https://hespac.com/sexdatingse.htm Har träffat många kvinnor och även par via sexdatingsiter men, det är helt klart kvinnornas marknad. Har du som man en profil som tydligt uttrycker att du har något att erbjuda annat än "kåt och vill knulla" i både bra bilder och text så nog hittar de dig.

Svar på tråden Är det vanligt med partnerbyte?