• Fru Hennerdal

Vill inte ha några presenter...!

Jag och min M2B har redan det allra mesta som vi behöver, mer än så faktiskt. Därför vill vi absolut inte få en massa presenter när vi gifter oss!

Vi vill verkligen inte att några gäster ska behöva springa runt och leta prylar och ännu värre skulle det kännas att lägga upp en önskelista, speciellt som vi redan har allt vi kan önska med undantag för barn ;)

Skrev en tråd tidigare med exempel på en dikt som vi funderade på att ha med i inbjudan eller medskickat infoblad. Är såå svårt att veta hur man ska göra.

Nu tänker vi nog ha med i infobladet en dikt eller iallafall hänvisning om att vi endast önskar gästernas närvaro under vigseln och därefter på festen. Om det ändå skulle klia i fingrarna önskar vi oss av gästerna en personlig liten lyckönskning nedskriven som de kan lämna på festen, något för oss att läsa när vi blir äldre. Men vi tänkte även att det finns de som absolut kommer att vilja skänka oss mer än så, speciellt då vi inte kommer att ta emot några som helst bidrag till bröllopet. För de gäster som så önskar kan de föra in ett litet bidrag till exempelvis bröllopsresan på vårt konto. Detta har vi tänkt oss att man ska kunna göra annonymt eller med namn som man vill.

Vad tror ni om detta? Någon som har gjort något liknande? Hur mottogs det?

• Svar på tråden Vill inte ha några presenter...!
  • Fru Cinderella

Vi har önskat oss presentkort på IKEA och vi har inte hört några negativa miner alls.. det är väldigt vanligt nu för tiden att man önskar sig bidrag till något. Så om det känns rätt för er, kör på det

• Nyfiken gul , nu fru

Du kan ju formulera dig så här i inbjudan tex:

"istället för presenter kan ett frivilligt bidrag lämnas inför vår bröllopsresa på kontonr xxxx xxxx"

På så sätt tar ingen illa upp, alla vet vad som gäller och man kan själv avgöra om man vill bidra eller ej.

• Fru Hennerdal

Nyfiken gul , nu fru

Tack för ett konkret tips! Helt ovärderligt.

• Bruden blå

om ni vill komma ifrån det praktiska med ett bröllopskonto, så önska er presentkort från ticket. do kan ju lämnas anonymt i kuvert precis som skrivna lyckönskningar kan lämnas anonymt eller icke anonymt i ett kuvert.. alla får välja. Och då blir det lite enhetligt. lämna en lyckönskning och om dom önskar så kan dom även lägga med ett presentkort i kuveret.

• Fru Hennerdal

mer mer mer !

Så bra att få höra andras erfarenheter!

• Mrs. 170307

Vi sa till alla gäster (och skrev det på hemsidan) att vi inte vill ha presenter men om någon känner sig "tvingad" för att man "måste" ha bröllopspresent skulle vi bli glada över ett bidrag till bröllopsresan.

Vi upplyste om en låda vi hade i festlokalen, där alla kunde lägga i kort med lyckoönskningar och slantar. Det uppskattades verkligen eftersom vi hade många långväga gäster som inte gärna ville släpa på vaser och brödrostar och 99 % höll sig faktiskt till vår önskan. Bara ett par kom med en jättestor korg med en service....

• Humma 11/8

Sjatir
    Vi kommer att göra precis som ni, känns som ett mycket bra beslut och inget jag oroar mig för... längre

• Fru Hennerdal

Jag hoppas att vi också kommer att slippa oroa oss för det snart.....jag är nog lite kontrollfreak ;)

• Humma 11/8

Sjatir...
    Oj, jag med, vet inte hur "vanliga" människor klarar av det här ... Men man får helt enkelt bestämma sig för att släppa lite i taget och hitta något nytt!

• Fru Hennerdal

Så sant så sant :D

• Duchess

Vi har valt nästan exakt samma lösning. Såhär står det på vår bröllopshemsida (med de tre rubrikerna i fetstil:

Det var ju det här med önskelistor...

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!

Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?

Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?

Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här står kontonumret). Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• Fru Hennerdal

Vi gillar Duchess förslag, men skulle gärna vilja höra med er andra om vad ni tycker?

Låter detta bra? Eller kan man omformulera detta på ngt sätt?

• September mys

Duchess mycket bra skrivet

• Nyfiken gul , nu fru

jag tycker du ska formulera önskningen utefter vilka gäster som kommer...

Krångla inte till det i onödan om inte ens hälften kommer att fatta vad du pratar om...

Etikett vid bröllop är svårt att kunna o har man en lång o krånglig formulering kommer du att motta tusen telefonsamtal om "hur var det nu igen"....

Du ska inte idiotförklara gästerna - men du ska gott kunna vara övertydlig i era önskemål..

Enkelt och lätt formulerat och så lite text som möjligt..

Du kan ju alltid tillägga att man kan kontakta er vid frågor...

Svar på tråden Vill inte ha några presenter...!