• den lilla

Någon erfarenhet av Diane?

Ska börja äta diane mot acne nu.
    Någon annan som har erfarenhet av det p-pillret? :/

• Svar på tråden Någon erfarenhet av Diane?
  • daria

Nej, tyvärr...
    Hur/var fick du Diane??
    Jag försökte få ett recept på Diane från en hudläkare, han bara skakade på huvudet- "vi hudläkare skriver ALDRIG ut hromoner. En gynekolog kanske.". Sen fick jag antibiotika och lite topikala preparat, som faktiskt funkar jättebra!

Ledsen att jag inte kunde vara till mer hjälp, men berätta gärna hur du tycker att de funkar sen! Har tyvärr hört att de har mycket biverkningar, men lycka till!

• den lilla

Jag fick det utskrivet av en läkere på endokrin mottagning. jag hade remiss dit bla för att jag misstänkte PCO, vilket jag också hade. så det är via den vägen. Det är nog bäst att gå till en gyn mottagnign eller något liknande. Jag äter p-pillret Yasmin redan :) och den är ju också aniandrogen, så om du inte har svår acne så testa den. Men jag tycker inte att jag får tillräcklig effekt bara, men det kanske är jag som är otålig också. Men orkar inte med det här acne-helvetet längre :(.

Men det är ju konstigt att hudläkaren inte fick skriva ut det, för den är ju registrerad som acne medicin :O, inte som att användas p-piller egentligen.

• den lilla

haha oj sorry det blev inte lite stavfel där ;)

• bbengtsson

jag fick tipset om diane av en kusin som oxå haft acne, så jag har tagit dom i 6 månader nu, och dom e helt underbara, men får ingen nedstämdhet som man får av andra p piller och de är jätte bra mot finnarna.

• Draken81

Jag har ätit Diane i ett år nu, och de fungerar jättebra mot min acne. Innan använde jag Yasmin, som funkade hyfsat men som efter något år gav mig blödningar hela tiden. Men Diane fungerar mycket mycket bättre mot min acne än vad Yasmin gjorde. Har inte märkt av några värre biverkningar än med andra p-piller.

• den lilla

Hur lång tid tog det innan ni såg effekt??
    Har ätit dom i snart 2 månader och börjar se liiiten förbättring, men jag vet inte om det har att göra med att jag åt tetracyklin förut (slutade för en månad sen), eller att jag slutat äta mycket socker..

• Draken81

den lilla>

För mig tog det ungefär 3 månader, men det kan säkert variera från person till person.

• Logan

Det här är väl kanske inte direkt vad du vill höra men here it goes:
    jag fick utskrivet Diane mot min acne för något år sedan och det var något av det värsta jag ätit! Jag blev tokdeprimerad, så illa att jag i princip dunkade huvudet i väggen för att jag mådde så dåligt, och så gick jag upp 5 kg på två veckor... Så när jag väl kom på att det var på grund av dem slutade jag illa kvickt.
    Nu hoppas jag så klart att det kommer funka bra för dig, men det kan vara bra att vara uppmärksam och veta att om du mår ovanligt dåligt eller så så kan det bero på pillrena ...

• den lilla

Logan, synd att det blev så för dig :(. Har också hört att man kan bli deprimerad.

Men som tur mår jag tvärtom BÄTTRE med Diane på något skumt sätt, känner mig mer harmonisk (utom under mens-veckan då jag blir lite aggressiv ;) ) har mindre ångest i allämhet och är lite gladare.

Men det är ju så olika har jag förstått.. har inga biverkningar alls, ingen viktuppgång (än iaf).

• Cecilia78

Kul att Diane funkar bra för er som har problem med acne. Jag har fått det utskrivet pga hårväxt. Är det någon som vet om det fungerar bra i det syftet? Någon som har några liknande erfarenheter?

• den lilla

Cecilia78 , jag använder diane för hårväxt också, men har inte sätt så mycket än.. sägs ju ta mycket längre tid än för acnen. så jag undrar också? :)

• goldbrown

Hej, jag åt Diane i ett par månader mot min acne och jag kan säga att jag mådde jättebra. Huden blev såå mycket bättre och t.o.m mitt hår blev mindre fett. Nu tar jag Dalacin på ansiktet. Hoppas det går lika bra för dig jag vet hur besvärligt acne är...

• den lilla

Är det någon som har upplevt en försämring i början innan det blev bättre? Hörde någon stans att det kan hända när hormonerna "ställer om sig".

Börjar bli lite orolig, har ätit Diane i exakt 10 veckor jag jag ser ingenting om jag ska bara ärlig :(. Huden och håret är precis lika fett och jag har fortfarande lika mycket hår på kroppen.. Mindre finnar jag har (nästan inga alls) men dte tror jag beror på att jag bytte mina rengöring produkter, för dte var precis i samband med dom som huden blev lugn.

Ska till gynmottagningen på sjukhuset nu på onsdag och prata om andra hormon-mediciner, men vilka finns det egentligen?

Svar på tråden Någon erfarenhet av Diane?