• Idwill

Tillbaka på skatten :-)

Får man som svensk dela med sig av sin glädje
    Vi fick reda på igår att vi kommer att få tillbaka 14200:- på skatten
    Nu faller många stenar från mitt hjärta. Jag har hela tiden varit stressad över att budgeten håller på att överskridas, och nu kan vi med gott samvete kosta på oss just det bröllop som vi önskar *jippieee*

• Svar på tråden Tillbaka på skatten :-)
  • pauspling

Lyckades antligen logga in. Verkar som att jag maste betala tillbaka 3000 kr eftersom jag flyttade ut ur landet i augusti (om jag istallet fyller i att jag bott i Sverige hela aret sa far jag tillbaka samma summa). :(

Nagon som har erfaranehet av samma sak?

• praline

Vi får tillbaka ca 12 000 kr ihop men sen ska vi få tillbaka för körningar så de kommer bli ett par tusen till, perfekt som fickpengar när man ska på bröllopsresa.

• ullis_dfs

Jag blev också jätteglad när skatteåterbärningen kom. Från början skulle jag få 1500 tillbaka men då jag har ca 10 mil (tur/retur) till jobbet så blir det lite avdrag. Slutsumman blir att jag får tillbaka 15 540:- och sambon ca 11 000:- så 26 000:- till bröllopet - helt underbart....

• SagaTova

har ni brudar koll på när utbetalningen kommer? är det först till hösten eller?

• *Candy_lover*

Vi får väl ca 25000:- tillbaka :)

• 20071231

SagaTova
    Jag brukar alltid ha pengarna lagom till midsommar...

• Fru Enamorada

vi kommer att få tillbaka ca 20 000 tillsammans, blev så glad! Det går till bröllopsresan.

sagatova om man deklarerar via internet, telefon lr sms och har anmält konto före 2 maj så kommer pengarna före midsommar.

• NorthernLight

SagaTova: Har du anmält bankkonto hos banken eller direkt hos skatteverket och deklarerat senast 2 maj kommer pengarna innan midsommar.

Själv får jag 5600:- tillbaka och sambon 5700:-. Det täcker fotograf, musiker, hotell och lokal. Grundavdraget är min bästa vän :)

• SagaTova

japp har anmält konto och deklarerat via nätet. Fick tillbaka litegrann, inte så mycke, men jag fick inte restskatt och det gör mig glad

• wife 2 be - been wife

oj vad mkt pengar ni får tillbaka. Jag räknade förra året. Hade resor på 32 000 räknade med att få tillbaka ca 17000 och minus de obligatoriska 7000 efter skatt. Men enligt skatteverkets beräkningar så fick jag "bara" ut ca 7300. e det någon som riktigt vet hur man beräknar sånt?

• dragonesse

Vi får tillbaka ca 21 000 tillsammans, det är en bra start på bröllopssparandet! :D

• ~L8~

Vi får 20 000 kr tillbaka tillsammans på skatten. Pengarna går till bröllopet.

• Majsan_älskar_Martin

Jag ska betala 40 000 kr

• Fru Brorsson

HUr får ni tillbaka så mkt?? vi får nog bara 3000.- tillbaka tillsammans.

• wife 2 be - been wife

Är det någon som vet hur man beräknar. kan ni förklara det i så fall. Räkna på resor på 30 000:-

• dragonesse

Vi får tillbaka så mycket för att vi har fått lida under ett helt år när jag veckopendlade... Det blir en hel del när man drar av dubbelt boende, resor och ökade levnadskostnader. Nu pendlar jag "bara" 11 mil tur och retur till jobbet, så nästa år lär det inte bli lika mycket pengar tillbaka...

• midsummer

Becoming wife - jag är inget proffs och kan inte räkna exakt men jag vet att man ska dra bort 7000 och sen får man typ 20% av den resterande summan eller nåt. Det står nog i det där häftet man får med.

Jag får 4000 kr tillbaka och min m2b fick 628kr i restskatt så det var ju positivt...

• dragonesse

Becoming wife - Om jag har förstått det rätt så är en tumregel att man drar av 7000 och sen får man ca 30 % av det som blir kvar.

I ditt fall:
    32 000 - 7000 = 25 000
    25 000 * 0,3 = 7500

Så det verkar stämma det besked du har fått.

Svar på tråden Tillbaka på skatten :-)