• PennyJenny

Vem går på svensexan

Min blivandes bror bad häromdagen om gästlistan till bröllopet så de kan börja planera svensexan. Men jag funderade lite på vilka man brukar ta med. Alltså, jag är helt med på att det är upp till min blivande svåger att bestämma och ordna och jag bryr mig inte om det, mest bara nyfiken hur det brukar vara.

Hans vänner och manlig släkt är ju ganska självskrivna. Men jag har ett antal vänner som har manliga respektive som kanske har träffat min blivande 1 gång eller så, eller inte alls. Är det brukligt att de kommer med på svensexan eller?

• Svar på tråden Vem går på svensexan
  • hmm_jessica

Brukar det inte vara mannens vänner som går på svensexan. Alltså inte släktingar o inte "ytliga" vänner?

• A:s wife

många menar att svensexor och möhippor är till för att alla av resp. kön som är bjudna på bröllopet ska ha en chans att lära känna varann innan. men många vill ha en lite mer "intimare" grupp på dessa tillställningar, men bara de närmsta vännerna. har man bjudit 100pers på ett bröllop kan det vara svårt att få till en bra svensexa med alla 50(ca) av manligt kön.
    så det beror väl på lite hur många ni bjuder, och hur ni själva vill ha det. man får ju ändå ha önskemål själv om vilka man skulle vilja ha med... =)

• PennyJenny

I det här fallet är det lite släkt med oxå för sambon har 2 kusiner som han är uppväxta med i samma ålder. Beror sig ju lite på hur man umgås med sin släkt tror jag.

Jag tror inte att det kommer bli några större problem i det här fallet, utan det var mer att jag var nyfiken. Blivande svågern får hela listan med förklaring på vem som är vem och så han och de han ordnar med bestämma själva, jag lägger mig inte i det. Det är inte så att jag tycker att mina vänners respektive ska bjudas, var bara lite nyfiken på hur andra gör.

• Balinda

hej

på min sambos går hans vänner, bror kusiner och min pappa. Alltå inte mina vänner respektive om dem inte är vän till honom såklart.
    tror inte det finns några klara regler. Vår bestman frågade mig efter lista över dem som min sambo skulle vilja ha med och telefonnummer till dem. Ganska bra tycker jag så att ingen " viktigt " glöms bort att tillfrågas.

• BrudSommar2006

På de jag varit på och på våra egna så bjöds inte den äldre generationen, däremot respektive på båda sidor så att man har en chans att lära känna folk innan bröllopet. Känns trevligast så tycker jag hellre än att man får upptäcka senare att andra varit bjudna och haft trevligt och man själv inte fått vara med, då känner man sig ännu mer utanför på bröllopet.

•  Miss Cee

Svensexan är till för vänner, eller släktingar som är _som_ vänner. Tex bröder, kusiner eller kanske en svåger som står en nära.

Men man tar inte med brudens bröder eller brudens kusiners män etc bara för att de är bjudna på bröllopet.

• 11 augusti

När jag varit på möhippor så har jag frågat när jag OSA:t. Om brudparet själva har tagit emot OSA så har jag frågat vänner som också är bjudna.

Samma har det varit när M2B varit på svensexor. Det brukar ha löst sig smidigt. En gång tackade han dock nej till att följa med eftersom han som arrangerade det hela hade gjort en tokdyr grej som inte kändes rimligt att vara med på. Tror att det var 2-3000 per person...

• Johans2B

Jag har lämnat kontaktuppgifter till alla vänner till min bror. Detta lämnar han vidare till m2bs kompisar som håller i själva sexan. Sen så tror och hoppas jag att de frågar alla så att var och en själv får avgöra hur de vill göra.

Då vi inte är uppvuxna i samma stad och nu inte bor i en stad där någon av oss är uppväxt så har vi våra vänner ganska spritt och de känner inte varann. Så jag hoppas att sexan/hippan blir ett tillfälle när alla våra vänner/syskon kan samlar och träffas.

Svar på tråden Vem går på svensexan