• jagärsåkär

Lägga undan 4000 per månad var

Nu har älsklingen o jag kalkylerat och kommit fram till att vi måste lägga undan 4000:- var per månad. Totalt 8000 per månad i 16 månader för att få det bröllop vi vill ha...

Oj, det är galet mycket pengar. 16 månaders slit försvinner på 1 dag. Men sen är vi gifta! Och jag har lite sparade pengar sen tidigare men räknar inte med dem just nu.

Tycker ni det här låter galet? Vi har normalinkomster...

• Svar på tråden Lägga undan 4000 per månad var
  • Pepparmyntan

Vi sparade en del och köpte saker till bröllopet allt eftersom. Sedan betalade våra snälla föräldrar för mat och dryck som gick på ca 30000. Mina föräldrar betalade också min klänning.

• Vidalila

ja jag tror det är en bra ide´att köpa lite då och då... försöker inföliva det hos sambon med bara :)

t.ex. så har jag sett en ring som nu är 3500 kr billigare pga 25% rabattkupong i amelias tidning, men det tycker inte han låter som en bra íde´...

men klänning och skor är i alla fall ordnat!

• ohmygoodness

Jag har också sparat 4000 i månaden. Det är svårt, men med lite planering och inga extra utgifter och hål i fickorna så går det ;)

• Gudinnan

Om det är de pengarna som krävs för att ni ska kunna ha ert drömbröllop så tycker jag absolut att ni ska göra det...

Vi har också sparat massor med pengar varje månad, och vi ska gifta oss i sommar!!!

• Brud 4 augusti

Vi har gjort som så att vi gjorde upp en budget för vad vi ville ha och ungefär vad det kostade, la ihop allt och sen delade vi summan på tre (1/3 betalar vi, 1/3 betalar mina föräldrar och 1/3 betalar min m2bs föräldrar) Detta tyckte vi var bra, visserligen ska vi inte ha nåt jättedyrt bröllop.. Har försökt snåla var det går, det finns mycket!! Vi landade kring 60.000:- så vars 20.000:- per par, detta är rimligt tycker jag. Vi blir ca 70-80 gäster och har det mesta till vår dag, catering, fri bar med massor av drinkar, limo att åka i, fotograf, dekorationer till vår lokal(som bara den gick av på 3000 , blommor... ja det mesta, har inte valt bort något direkt, dock så har vi försökt hitta billigare varianter på allting, köpte klänningen begagnat, köper spriten i tyskland, har handlat mycket dekorationer på IKEA osv. Att spara 4000:- per person och månad hade aldrig vår ekonmi klarat, jag pluggar för tillfället och är under 25 så min "inkomst" från csn är inte mycket att hurra för även om jag både har lån och bidrag, räcker till huslånet varje månad och möjligtvis 1000:- över... så nä det hade aldrig gått... men men, det är väl olika för alla... Vi bestämde datum, kyrka och lokal drygt 1 år innan så vi har kunnat köpa lite varje månad då blir det inte så dyrt i slutet...

• Snart_FruL

Om det funkar för er varför inte. Vi sparar 4000 kr tillsammans varje månad till bröllopet, plus att vi sparar så mycket vi kan på vårt buffertkonto.

Men jag har ju inte någon normal lön eftersom jag är långtidssjukskriven. Hade jag kunnat jobba och haft jobb hade vi nog sparat mycket mer än idag.

• pelles_brud

Hej jagärsåkär. Tycker det låter bra! Spara så mycket ni kan. Vi har gjort likadant ett tag nu och sparat 5000 var varje månad, men nu när det börjar bli slutspurt ska vi försöka öka på sparandet lite till. :)

• Linum

Vi sparar också 8 000 kr per månad för att få ihop de 70 000 kr vi behöver. Vi vill kunna betala för allting själva och inte anta att föräldrarna ska stå för det - det äj trots allt vi som gifter oss. Allt som de vill bidra med är bara bonus och går direkt till bröllopsrean istället.

Det är väl bara bra att kunna spara så mycket pengar. Det som blir över är ju som sagt en bonus och går att använda till andra trevliga saker!

• PennyJenny

Kan ni lägga undand det och tycker att det är värt det så varför inte? Bättre att ni sparar ihop till det bröllop ni vill ha och kan betala för det än att börja låna. Menar, hur kul är det att sitta och betala av ett bröllop i efterhand, då är det nog väldigt lätt att man känner bitterhet över hur mycket pengar man la ut, när man måste betala efteråt och dessutom med ränta.

Vi har redan pengarna genom tidigare besparingar så vi klara oss. Vi lägger kanske omkring 50 000 på bröllopet tror jag med 60 gäster. Sedan tillkommer bröllopsresan. Vi kommer att få bidrag från våra föräldrar, men vet inte hur mycket och vi ser det som bidrag till bröllopsresan. bröllopet bjuder vi till själva och betalar för själva.

• Pumpkin

Vi sparar så mycket det går, men minst 5000kr per månad. Gifter oss nästa sommar så det kommer att räcka långt

Go for it om det är det ni vill!

• midsummer

Vi har haft lite problem med att spara undan eftersom det hela tiden har kommit en massa roliga utgifter - nu senast en elsmäll på 10.000... Vad glad man blir då... Men vi har gjort så att vi har köpt en himla massa saker i förväg så blir det inte så stor klumpsumma. Så till midsommar blir det hyran av lokalen (1000kr) och maten till 25 pers som kommer att kosta. Allt annat är redan klart. Vi köpte hans och barnens kläders på mellandagsrean osv.

• ViSt

Vi började i god tid innan vi skulle gifta oss och spara så då sparade vi 2000kr tillsammans varje månad, eftersom jag var arbetslös då och inte fick så mycket pengar. Nu på slutet så sparar vi ca 10 000kr per månad så att vi får ihop de pengar vi behöver

• tree

vi bestämt oss tvärtom. vi bestämde att vi hade 1 år (från förlovningen) och tänkte på hur mycket vi kunda spara varje månad, 4500 jag och 5500 m2b. plus det vi hade redan sparat och bidrag från föräldrar (kläningar för mig och tärna from min sida och bidrag till bröllopsresa från m2b sida)... så hade vår totalt att bestämma oss hur vi ksulle prioritera saker och ting

• tree

alltså i totalt spara vi 10000 per månad... så TS, det är en ganska vanligt besparningsplan du har!

• jagärsåkär

Tack för alla bra svar! Jag känner mig lite tryggare nu inför det här sparandet. Det blir tufft men tidsmässigt passar det oss ganska bra. Vi har varken barn eller hus ännu och kommer kunna spara mest på att sluta äta ute. Där har det försvunnit stora pengar genom åren eftersom vi gärna går ut och äter gott flera gånger i veckan.

Nu behöver vi båda gå ner i vikt ändå och ett bra sätt är att äta hemma! Dessutom är jag expert på billig matlagning sen studenttiden. Så uppoffringarna kommer (förhoppnigsvis) ge oss en bättre livsstil på kuppen. Det trista blir att vi kommer resa mycket mindre. Det har alltid varit vår prioritet tills nu... Men 1,5 år kan jag leva utan att resa.

Skulle enkelt kunna gå till mina föräldrar och få alla pengar direkt men det känns helt fel... Jag vill behålla kontrollen och kunna prioritera utan att redovisa nåt och dessutom vill vi verkligen hellre bjuda dem än tvärtom. Det är ju vår dag... Vi vill stå för den.

Jag ser nästan fram emot alla (billiga hemmagjorda) grönsakssoppor och tid hemma de här kommande 1,5 åren (med en "sista" resa till Japan, sen är det hemma som gäller)

Vad prioriterar ni andra bort under sparandet?

• ohmygoodness

Vintersemester utomlands valde vi bort dethär året. Jag har försöket prata mindre i telefon och har försökt att alltid ha telefonen nära mig och på så hög volym att jag alltid ska höra när det rigner. På så sätt behöver jag inte alltid ringa upp :) Sen har vi inte gjort lika många besök upp till mina föräldrar. (Tågresan kostar rätt mycket) De har istället fått göra besök hem till oss. Jag har sparat in massor med att inte köpa kläder! Jag har gått i mina gamla trasor. Att få gå och köpa nya kläder är en sak jag kommer att se fram emot efter att allt är över, för två par jeans har gått sönder inom en veckas tid :/

• Pumpkin

Vi sparar in på ute-ätandet, resor och kläder. Dock inte så att det känns sådär jättemycket. Vi försöker dessutom storhandla och planera matinköpen ordentligt.

• tree

ingen skidor semester för oss det här året... synd... men istället får vi en bröllopsresa! hehe... mauritius för 2 veckor... inte då tråkig!

• Lena+Mattias=sant

Vi har inte direkt sparat in på något fast vi sparar ganska mycket varje månad utan vi har helt enkelt låtit bli att öka utgifterna massor sen vi blev studenter.

Svar på tråden Lägga undan 4000 per månad var