• caso78

Öppna presenter på festen eller...?

Hur gör ni med öppning av bröllopspresenterna? På festen eller efteråt...? Och i såfall har ni ngn bjudning, ni som öppnar efteråt, alltså

• Svar på tråden Öppna presenter på festen eller...?
  • Marskatt

Det beror nog på hur stort bröllop man har också skulle jag tro... när min syster gifte sig så tog de med alla paketen oöppnade o öppnade dem inte förrän helgen efter (när de kom hem från bröllopsresan, en släkting tog hand om paketen tills dess). När jag o min man gifte oss härom veckan öppnade vi paketen på plats - vi hade mindre än 20 gäster... Jo, min syster hade ju närmare 100 gäster o bodde jättelångt från orten där de gifte sig, så de tyckte att det var lättare att få med grejerna hem om de inte packade upp dem innan...

• blomsterbiet

Vi ska ha paketöppning under kvällen. Jag tycker själv att det hade känts snopet om jag hade tänkt ut en present, handlat den och slagit in den fint. Känns forhoppningar om att brudparet ska bli glada. Sen låter de bara det stå på ett bord och ska öppna det nästa dag.

Sen om vissa gäster tycker det är tråkigt är ju faktiskt inte vårt problem. Gå ut och rök eller drick dig snurrig!

• Bruden Tina

Vi ska öppna dem på festen. Har själv tyckt att det är så roligt att se vad gästerna får på de bröllop jag varit på och att det tar lite tid gör mig absolut ingenting! Det är ju parets stora dag, att festen inte blir riktigt så rolig så jag skrattar gott under den stund det tar gör mig ingenting.

Har man ett jättestor bröllop är det kanske annorlunda, vi blir nog max 30 gäster på vårt.

• Stora A

Jag håller med, jag tycker nog att man kan titta på hur många som är på festen...

På de bröllop jag varit på har det varit världens party-dödare! Men då har det varit ganska stora bröllop, vi blir runt 65 pers så vi tänker inte öppna dem, utan göra det i lugn och ro dagen efter!

Men jag tyckte även att din idé miss cee var ganska bra, om man kan underhålla gästerna på annat sätt under tiden blir säkert det jättebra också!

• TheBride

Stora A har nog träffat spiken där. Här kommer TheBrides presentöppningsregler som ingen brud med självrespekt KAN avvika från.

Under 30: fint och personligt att öppna på festen

Över 50 gäster: Klar total partykiller. Det blir inte "lite tråkigt en stund", det är däremot risk att festen aldrig kommer igång efteråt - och sen går bussen...

30-50. Mycket svår gråson, där envar får lita på magkänsla och följa intuitionen, Kanske ett kompromiss där man öppnar lite emellanåt, oannonserat?

Sen kan man ju und¨å hela problemet genom att låta en presentöppnare öppna allt och fint ställa fram. Positivt: gästernas nyfikenhet stillas. Negativt: Många packar in ursnyggt och lägger ned mycket bestyr. Sen får brudparet aldrig se detta. Och det är ju kul att öppna paket...

• LydiaLinn

Vi kör dagen efter för att dra ut på den goda karamellen. Och för att undvika festdödande och eventuella pinsamheter (som inträffat på en tidigare fest) där vissa ger mycket små presenter och andra kommer med otroliga grejer! Vi fick allt från små böcker och krukväxter till glas för 2500:- på en och samma fest!! (alla glas av en person) Och de flesta var otroligt generösa så de som tagit nåt litet verkade tycka det var pinsamt...

• Jenny_Åland

Vi ska ha brunch dagen efter. Då öppnar vi våra presenter. Känns skönt att slippa det momentet på festen när det är så mycket annat man vill göra.

• maka2b

Även vi kommer att öppna dagen efter hemma i lugn och ro. Gäller bara att den som fixar hem presenterna ser till att alla kort sitter fast. Vi har bjudit 80 gäster och känner att det helt klart skulle bli en riktig partydödare. Håller med TheBride om reglerna....

TS
    Hur många gäster har ni?

• Balinda

när vi fylde 30 så öppnade vi ej våra presenter och majoriteten av våra gäster blev besvikna. det e nog lite olika det där med om man tycker att det e trist eller ej. jag kan själv tycka att det är kul att se vad folk får. dt brukar applåders vilt på våra fester.. tror inte det e en party dödare alls..
    nu önskar vi oss bidrag till vår resa på bröllopet och då finns det väl inget att öppna direkt.. :)

• BT brud

Jag har varit på bröllop där en tar hand, om paketen o skriver ned i bok direkt va man fått och vem det är ifrån, jättebra sen kan man själv se + att gästerna kan ta en titt om de vill (en kusin eller kompis barn eller negna barn!)

Ivårat fall blir det våran dotter ( hon blir 13 då)
    och ev min tärna hon älskar paket

• Sessan-07

Vår idé är att öppna några få paket vid minglet efter vigseln och innan maten. De paket vi tar då är antagligen våra äldre släktingars, dvs de som kanske inte orkar hela festen och som bryr sig mycket om att se sitt paket öppnas. Vi hade tänkt ta hjälp av våra föräldrar för att luska ut vilka släktingar som kan ha sådana önskningar, och för att sortera ut de paketen. Vännernas och resten av släktingarnas tar vi dagen efter när vi är hemma i lugn och ro! Sen fotar vi kanske alla saker och visar upp på hemsidan, så gjorde vänner till oss och det var himla kul!

• Madelensh

Vi kommer ha fika för alla dagen efter då alla gäster som vill får komma. Då ska vi öppna presenterna. Öppnar man de på bröllopet blir det rätt trist för folk, det är bara roligt de 5 minuter de öppnar just min present. Fika dagen efter blir lite mer avslappnat.

• TigerLinn

vi funderar på att dagen eftet bjuda hem våra föräldrar... å syskon... å bjuda på smörgåstårta..

• Blomdahl

Vi tänker öppna presenterna innan maten. Under tiden ska gästerna bli fotograferade familjevis/parvis. Fotografierna ska sedan sättas in i en gästbok på samma sida som familjen/paret har skrivit en hälsning till oss.

Svar på tråden Öppna presenter på festen eller...?