• WomanOnTop

Studerande och gravid?

hej tjejer, har en stor o viktig fråga; hur kan man kombinera ihop heltidsstudier på universitet med att va gravid? Saken e den att jag o min m2b vill skaffa barn, men jag har 2 år kvar på min utbildning och vi vill inte vänta så länge. Men vi vill inte heller göra något dumt, så vi inte klarar oss ekonomiskt. Känner nån igen sig? har kollat på försäkr.kassans hemsida, men blir inte så mycket klokare. Nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Studerande och gravid?
  • Marskatt

Bra Bruden blå! Man KAN få det att gå runt ändå! Snyggt jobbat!

• Utomlands-brud

Hej!

Jag har samma funderingar och har haft ett tag. Efter denna terminen har jag bara ett år kvar på studierna och kommer skriva uppsats sista terminen. Tänkte innan att vi skulle försöka bli med barn i slutet av sommaren så hade jag precis hunnit bli klar med min utbildning, fast frågan är om man orkar plugga när man är höggravid... Ju mer det närmar sig desto mer skjuter jag upp det. Nu funderar vi på att börja försöka till vintern istället när vi är på bröllopsresa. Då kommer jag bara vara gravid (om nu allt går som det ska) under uppsatsen och sen under sommaren därefter.

Jag har pratat med Försäkringskassan och kommer förmodligen få en hyfsad inkomst eftersom att jag jobbade innan jag började plugga. Om man inte har gjort det är basbeloppet som de erbjuder som föräldrarpenning jättelågt. Ring och kolla med försäkringskassan även om du har jobbat innan studierna för det måste vara under en sammanhängande period (tror det är 6 månader) och dessutom finns det vissa andra grejer de kollar t.ex. får man inte ha jobbat utomlands på vissa ställen för då har man försvunnit ur systemet, vilket jag tycker är helt sjukt...

Men det viktigaste av allt är ju att man har en längtan efter att skaffa barn, att barnet är efterlängtat. I dagens samhälle finns det ju så många krav på att allt ska vara så perfekt innan man får barn och folk väntar längre och längre. Till sist är det en del som upptäcker att det är för sent, att det inte går. Så länge man känner att man kan ge en massa kärlek till sitt barn och att man är mogen för det så löser sig nog resten också.

• Bruden blå

Marskatt

Man kan ALLT bara man vill. som student får man ju numera även barntillägget.
    som tvåbarnsmamma får man först barnbidrag på 2200 och sedan barntillägget på typ 800. sen tillkommer det vanlig studiebidraget och bstudielånet ovanpå det. så det är en summa som absolut går att leva på.
    Jag ångrar mig som sagt va inte en sekund, jag är glad att vi valde att få barn när vi fick dom och ser absolut inte studier som ett hinder. Allt blir vad man gör det till. Det viktigaste är att man har en någorlunda ordnad ekonomi med fast bostad och att barnet/barnen är efterlängtade och älskade.

• jocelyn

Som flera redan sagt; har man arbetat under en tid -har för mig att det är 12 månder dock?- innan studierna påbörjades har man rätt till betydligt högre föräldrapenning.
    Jag vet de som gick direkt från gymnasiet -> universitetet och sedan vidare till en graviditet mitt i utbildningen och de fick minimibeloppet i föräldraförsäkringen. Inte mycket att hänga i granen alltså. En tjej sa att hon aldrig hade orkat eller klarat det om hennes kille inte hade försörjt familjen. Det lät inte jättekul i mina "independent"-öron.

• FruÖlandstok

hm, nån som vet hur det funkar om man jobbat extra under studierna? Jag pluggade heltid i 1,5 år innan studierna, men har jobbat en hel del extra under i stort sett hela studietiden.. sänker det ner SGI eller ligger den kvar? Kan fråga fsk men jag chansar med er först ;)

• Utomlands-brud

Hej Ölandstok!

Om du har haft csn så behåller du nog din SGI och då spelar det ingen roll vad du har tjänat extra. Så har jag förstått det, men kolla med Försäkringskassan så du vet helt säkert!

• LydiaLinn

Kör på, följ hjärtat! Skaffa barn om det känns rätt men var medveten om att det är tufft! Jag pluggade med mammor och de hade det supersvårt. Det beror på vad du pluggar också men tuffa studier som kräver MYCKET plugg och att stänga in sig under tentaperioder är inte lätt om man har barn.

Se till att din m2b tar sitt ansvar och är delaktig hela vägen. Jag har hört av en tjej att det var PERFEKT att skaffa barn under studietiden eftersom man då kan disponera över sin egen tid väldigt smidigt!

Allt går, bara man vill och har en man som tar ansvar

• Höstbrud-07

Jag vill bara säga att tänk på att de nyligen har ändrat en hel del regler kring SGI, föräldrapenning och a-kassa mm. Så att alla kollar upp med FK vad som gäller nu för just dem och inte går på vad som gällt för några år sedan.

(Ser i jobbet alla som missat kring dessa regler på olika sätt och hur fattigt det blir...)

• Marskatt

Ja, de är bra på att ändra regler lite då och då, och då kan det bli VÄLDIGT olika mot vad det varit tidigare... alltid bäst att ringa o kolla.

• penni2007

Vill också slå ett slag om att det inte alls är mer problem att studera om man har småbarn.. har själv en grabb på 1,5 år och det funkar hur bra som helst!

man lär sig planera och lillkillen behöver inte vara på dagis alls mycket.

så här planeras det fler barn innan utbildningen är klar

• N&N

Min sambo har pluggat på Handels i Sthlm i 6 år och blir klar i juni. Under den tiden har vi fått två barn; 2002 och 2005. D v s jag har varit föräldraledig samtidigt som han har studerat så visst har ekonomin varit ansträngd, men vi sparade mycket pengar när vi fick veta att jag var gravid båda gångerna.

Det har varit en enorm fördel med en som pluggar när barnen är små. Jag har tagit största delen av förälraledigheterna men sambon har varit hemma otroligt mycket också, jag har kunnat sticka iväg mitt på dagen och träna och han har haft tjejerna själv. Det jag vill ha sagt är att han vi båda har kunnat vara tillsammans med våra barn väldigt mycket, han har pluggat när de har lagt sig men givetvis vissa stunder på dagarna också. Jag är säker på att vi har igen vår fina kontakt med barnen när de växer upp.

Allt löser sig, vänta inte för länge med att planera in barn, det kanske inte funkar tyvärr. Så har det varit för min bästa kompis... bättre att lösa allt runt omkring efter att man får barn, småbarnsåren varar en så kort tid.

Ett stort lycka till, till alla som funderar på barn!

• jocelyn

Men va? Bättre att skaffa barn först och SEN lösa allt annat? Det känns ju inte helt genomtänkt tyvärr.

Att det funkade för dig är ju bara att gratulera till men tänk på att det även finns de som skiljer sig eller blir sjuka/arbetslösa. Hur smidigt är det då? Ni hade sparat pengar; detta gör en väldig skillnad!

De flesta som studerar gör det ju på heltid dvs 8 timmars arbete per dag. Kanske att det är smidigt om man går ner på 50%. Annars lär man ju inte få mer tid över.

Svar på tråden Studerande och gravid?