• Taggtroden

Alkohol på bröllopet?

Hejsan!

Vi är mitt i bröllopsplaneringen nu och gifter oss i december. Det är ju ett tag kvar, men i alla fall så har frågan om alkohol på bröllopet kommit upp nu ...

Vi tänkte från början att vi inte skulle ha någon alkohol alls på middagen/festen efteråt, men nu vet vi inte ...

Vi kommer att ha middag efter vigseln med underhållning och livemusik, inte dans.
    Hur ska vi göra?
    Vi har inte råd att betala för hur mycket sprit som helst.
    Det känns dumt att be gäster att ta med eget?
    Lättöl till maten är ju självklart att man får ta istället för vanlig läsk, men annat?
    Det känns dumt att inte ha alkohol alls för dom som "behöver" det för att tycka att det känns som en fest.
    Min blivande tycker inte att vi ska alkohol alls, och själv tycker jag det känns fånigt att känna att det "behövs" då jag själv är nykterist ...
    Gah tycker att det känns svårt! Alla har ju alkohol på bröllopet verkar det som och man vill ju att gästerna ska trivas och att det ska bli en kul fest. Jag är övertygad om att de flesta kommer att ha kul utan alkohol om det skulle va så, men ändå ....
    Hur gör/gjorde ni?

• Svar på tråden Alkohol på bröllopet?
  • Karis Annelie

ja det kan vara lite smartare att ha vinet intill maten, för då kan ni ställa fram nya när de gamla tar slut. och sen lämna tillbaks orörda till systemet. Medans om ni har dem på borden så får ni kvar massa halvfulla som man bara får hälla ut. slöseri. :)

• Taggtroden

Smart Vad skönt att det finns så smarta och hjälpsamma människor här att ta hjälp av Taack ^^

• Lena+Mattias=sant

Alkoholfritt (även vanligt kranvatten) på bordet och vin vid maten tror jag på. Köper ni flaskor istället för bib:ar blir det lite dyrare men ni kommer inte stå med nästan tre liter ni inte kan lämna tillbaka.

• brud  nästa år

Jag personligen skulle nog tycka att festen blev lite "småtråkig" om du missförstår mig rätt utan alkohol. Vi ska ha vin och starköl till maten och resten har vi inte bestämmt ännu. Men det är ju en sak man får avgöra helt själv man måste ju inte ha alkohol. Men bara för att man serverar alkohol betyder det ju inte att alla behöver dricka det, det är ju upp till var och en.

• sommarbrud07

hej hopp,
    vi kommer att ha alkohol på vårat, men oxå för att vi gillar att dricka vin.
    Kommer att ha vin, öl och avec (ingen starksprit). Skall visserligen inte ha en påkostad fest och kommer därför bara ha buffemat och senare tårta och kaffe. Gifter oss kl. 17.00 i kyrkan, så det kommer inte hinna gå åt så mkt alkohol :)

tar en tripp i sommar till tyskland och hadlar.. väldigt mycket billigare, även när man räknar med bensin och färja. de har bra priser på färjorna idag. Och vet man vad man vill ha, kan allt förbeställas på nätet så man bara hämtar det färdigpackat!

• Blivande fru Eriksson

Vi kommer inte att servera något starkare än lättöl. Och det är för att vi vill att det ska vara VÅR fest, inte nån fest där alla mer eller mindre lullar omkring och inte minns vad som hände. Vi är inte nykterister och inte heller den största delen av våra gäster, men vi tar för givet att ingen kommer att sakna alkoholen.

• Wicks

Vi diskuterar om vi ska sdervera lättöl elelr inte.. så det är ungefär den standraden vi vill ha... Om någon inte kan ha kul utan alkohol får de gärna dricka, men int emed oss utan isåfall får de helt krasst välja bort vårt bröllop. För oss är det en speciell stund som inte bör vara kantad av alkohol utan där folk bör vara i sina sinnesfulla bruk, det är så vi ill ha våra gäster.

• Taggtroden

Vi har nu bestämt att inte ha någon sprit, utan ett glas vin till varmrätten blir det, och så lättöl då för de som vill till förrätt och varmrätt.

• viktualia

Taggtroden-

Jag tycker INTE att Bag in box är bra. För det första är det inte speciellt mycket billigare och för det andra syns det inte hur mycket som gått åt - vilket gör att folk inte har nån aning om hur mycket de tagit/hur mycket det finns kvar.

Det bästa vore nog om det där ENDA glaset vin serverades av serveringspersonalen direkt i glasen och att det tydligt framgick att det var allt man får som gäst.

Personligen tycker jag att det funkar lika bra med alkoholfria bröllop som de när alkoholserveras. Feststämningen skapas av andra saker än alkohol då. Alltså: VARFÖR servera alkohol om ni inte vill dricka själva?!?!?!?!

Jag har varit på fem-sex bröllop de senaste åren där nästan alla varit utan och jag har haft jätteskoj. På vårt eget bröllop valde vi dock att servera alkohol - men det var för att VI tycker om vin och annan alkoholhaltig dryck. Fördrink, vin till förrätt, varmrätt och efterrätt, avec och vickningsöl valdes samtliga ut med STÖRSTA noggrannhet - för att maken och jag tycker att sånt är skoj!

• mian73

Vi tänkte servera vin, öl och avec. Eventuellt lite cider för de som vill ha senare på kvällen när vi dansar. Vi har valt att inte ha starksprit i baren. Känns onödigt för då vet man med all säkerhet att några blir alldeles för fulla och det är inte kul. Salongsberusade pesoner är bäst och har roligast tillsammans...

• Taggtroden

Men alltså de kommer ju att få ta ett glas vid maten och sen tas vinet bort efter att alla tagit varmrätt...
    Dessutom tänker ju jag på DE ANDRA som kommer att vara där, de är mina gäster och jag vill ju ge det dom vill ha, nästan alla andra som kommer vara där tycker om vin. Varför ska jag bara utgå från mig själv? Sambon är inte nykterist, utan endast jag är det plus en vän till mig som kommer. Och det har jag väl framfört tydligt att jag inte vill att folk ska bli fulla, och det blir nog ingen som kommer att va där på ett glas vin ... men men vi får väl se. Rätt vad det är räcker inte ekonomin till det heller.

Svar på tråden Alkohol på bröllopet?