• LydiaLinn

Betala gästers övernattning?

Jag vet att det är extreeemt dyrt men kan man betala gästers övernattning på bröllopet? Jag vill gärna att alla sover över i Skärgården och många är barnfamiljer med risig ekonomi. Själv har jag det lite bättre ställt men är det en vansinnesgrej att lägga pengar på?

Är det nån som betalat (alla) gästers övernattning? Måste man välja bröllopslokal så att det finns billig övernattning i närheten?

• Svar på tråden Betala gästers övernattning?
  • kentfantast

Jag har aldrig blivit bjuden på boendet i samband med bröllop, och erbjöd heller ingen boendekostnanden när vi gifte oss.
    Resa och boende är ju nåt man räknar in i kalkylen när man tackar ja till ett bröllop man bjuds på. Absolut ingen självklarhet.

• kentfantast

Men om man vill vara serviceminded kan man ju leta upp ställen och namnge eller kanske rentav få ett bra pris på.

• 4:e Maj

Kanske kan ni hyra buss transport fran Skargarden in till stan for alla gasterna istallet?

• c_t

Ett alternativ är ju att beställa taxibåt till dom som inte vill/kan/orkar stanna kvar.

• Firestarter

Hej!
    Vi kommer inte betala våra gästers övernattning. Är dock inte jättelångt emellan bostad och festlokalen. Men dock 7 mil.

Blev därför väldigt glad när ett antal av våra gäster säger att de vill lyxa till det och bo på ett av de hotellen vi har rekomenderat.
    Men som sagt en barnfamilj har det kanske lite svårare. Vi hänvisar även till vandrarhem och pensionat som är lite billigare.
    Även vårat hus kommer bli lite av ett härbärge! *hehe*

• twentyfirstofapril

Det är något vi gärna gjort men skulle vi betala våra 28 gästers boende skulle det kosta 20.000:- och det har vi inte råd med. Mamma o pappa, samt hans mamma o hennes sambo betalar sitt boende själva, övriga har ej sagt något om det.

c_t:
    Taxibat later ju urmysigt!

• Lilla Li

Vi har vår fest mitt i stan iofs, så det finns många boendealternativ i närheten. Men vår festlokal är en restaurang som ligger i anslutning till ett hotell, och vi har ordnat så att våra gäster får rabatt pårumspriserna där. Detta för att vi så gärna vill kunna äta frukost med allihop dagen efter. De som inte bor på hotellet får äta frukost där för en kostnad av 40 kr. Hotellrummen kostar egentligen 800 kr för ett dubbelrum, men våra gäster behöver bara betala 600 kr.

Kanske kan ni försöka komma överens om något liknande med hotellet?

• jessisca

jag har varit på bröllop där brudparet betalat en del av övernattningskostnaderna på billigare vandrarhem o dyl, så att de gäster som ville ha övernattning fick anmäla d i förväg o sen betala nån hundring eller två själva... men själv känner jag att vi INTE har råd me d... Om ni däremot har råd, så tror jag inte att d e nån av gästerna som misstycker...

• c_t

4:e maj

Det är ett bra alternativ om man behöver komma hem!

• Zozo

Vi gjorde det. Vi hyrde ett "slott" i en vecka och stod därför för vara 30 gästers övernattning i sju nätter. Själva bröllopsmiddagen stod vi för men resten av dagarna delade vi pa kostnad och arbete med maten. Stället var alltsa inte ett hotell utan ett litet franskt slott med 12 sovrum som hyrdes ut som en stuga typ, veckovis. Helt underbart att fa tillbringa sa mycket tid med de käraste som alla hade lang resväg!

Jag tror däremot alls inte att det är nagot du behöver känna dig tvungen att göra - vi har varit pa flera bröllop där övernattning varit nödvändig, men där gästerna fatt sta för det själva och det utan problem. Uppskattat är dock en lista pa övernattningsalternativ nära festplatsen i olika priskategorier och ev. om möjligt nedförhandlade priser.

Mina stackars gaster maste sta for flygbiljet till London och hotel. Vi har dock fixat sa att de far rabatt pa ett par stallen. Ett fatal bor hemma hos oss. Vi star sen for transporten mellan kyrkan och lokalen, maten och fri bar.

• Clobberella

Har man ekonomi till det så är det väl inget som hindrar att man betalar gästernas logi. Vi tänker INTE göra det, men erbjuder många av våra gäster att bo hos våra föräldrar, så de som reser långt eller har dålig ekonomi (studenter osv.) behöver inte lägga några extra pengar på boendet.

• Daia Gräddnos

Jag har varit med om olika som gäst i bröllop:

-gratis boende i stugor i anknytning til festlokalen (då reste alla gäster långt, och var tvungna att overnatta flere netter)
    -själva betalat boende då resvägen var för lång till att åka hem (brudparet hade förbokad vandrarhemsrum, kostade 100-200kr/pers)

I vårat bröllop får alla gäster åka långt, och måste övernatta. Vi har hyrt et vandrarhem (kostade 26000kr), men kann inte bjuda allt, och gästarna blir "tvungna" att betala ca 200-250kr för övernattingen (om dom inte själva vill hitta nåt finare alternativ). Vi betalar ej hellre resa för gästarna, men bjuder på bröllopsmiddag, all dryck, båttur, frukost dagen efter, och inga andra transporter behövs.

Svar på tråden Betala gästers övernattning?