• Hjälp!

Tips: Så här har jag sparat pengar!

Hejsan Tjejer och Killar.

Tänkte berätta lite om mina inköp inför bröllopet. Jag är så glad att jag kommit över billiga saker. Kanske även ni kan komma med era spartips.

RINGEN:
    Jag köpte en ring med en diamant på 0,4 carat (VS/Wesselton) på pantbanken för 5000 kronor.
    Sedan letade jag upp "skrotguld" i smyckesskrinet, samt frågade mamma som gav mig ett örhänge (hon hade tappat det andra hänget). Ringen ska specialdesignas hos en guldsmed. När det är klart kommer jag ha en ring värd minst 20.000 kronor fast att den kostat 6.500.

MANNENS KLÄDSEL:
    Min blivande ska ha en vit kostym. Mina föräldrar köpte ett vitt sidentyg när de var i kina. Det var otroligt fint! Sedan ska vi få uppsytt en kostym där vi gifter oss (vi ska gifta oss i Thailand).

TÄRNKLÄNNINGAR:
    Jag köpte 2 tärnklänningar i Polen när jag åkte på tjejresa. Jag tog till lite i storlekarna för att vara på den säkra sidan. De kostade 550 kronor styck, men i Sverige hade de kostat minst 1.500 kronor.

BRUDSLÖJA:
    Jag köpte en jättefin brudslöja i Polen. Den kostade 150 kronor. Jag vet ine vad den hade kostat här hemma.

BRUDSKOR:
    Hittade ett par jättefina skor på Bianco när det var 75%rea. Skorna gav jag 124 kronor för och de är vita men helt i skinn.

HÅRET (OBS)
    Jag ska gå till en frisörskola här i Malmö som får göra provuppsättningar på mitt hår. Mamma ska följa med och ta bilder för att dokumentera. Sedan ska hon göra likadant när vi kommer till Thailand där vi gifter oss.

PRESENTER TILL GÄSTERNA:
    Eftersom vårt bröllop är på en strand så ska gästerna få med sig en liten flaska med sand i, samt lite utsmyckningar. Detta gör vi själva.

MORGONGÅVA TILL MANNEN:
    Jag ska ge honom en t-shirt med "Just Married" på, samt en tavla med våra löften. Billigt och minnesvärt. Fick detta tips av en annan på Bröllopstorget.

Nu kommer jag inte på mer, men skriv ni andra med era tips på hur ni sparat pengar!

• Svar på tråden Tips: Så här har jag sparat pengar!
  • NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Detta har vi "fixat billigt":
    KLÄDER
    Uppsytt i Kina; min klänning kostade ca. 1400 kr, m2bs frock coat ca. 800 kr. Slöjan köpte jag från ebay i Amerika, gick på ca. 200 kr (alla priser inkl. frakt). Mina skor är från skopunkten, 250 kr. Hm, det var det nog i klädväg...

RINGAR
    M2bs vigselring kom via ebay och kostade ca. 1500 kr (vitguldring med en liten diamant). Min köpte vi från www.hellkes.se, lyckades snubbla in där när det hade en enstensring i vitt guld som erbjudande (2200 kr istället för 2700).

HÅR OCH MAKE UP
    Har köpt löshår och lim för 450 kr från England, det ska jag försöka sätta i själv. Min tärna står beredd att hjälpa mig och framför allt sminka mig.

TRYCKSAKER
    Vi gör allt själva och det mycket basic eftersom vi inte är så pyssliga. För inbjudningarna använde vi bara två sorters papper, skrivaren och en mönstersax. Tror vi kom fram till att det blev 4 kr per inbjudan (utan porto då).
    Vigsel- och festprogram är samma papper plus två rullar med glansband från ica.
    Placeringskort har vi inga, namnen står på festprogrammen.

HEMSIDA
    Har jag gjort själv.

DEKORATION
    Här sparar vi en hel del för att vi har valt "skog" som tema. Vi har vita pappersdukar från ÖB (29 kr per rulle tror jag) och löpare av tapet (hittade ett paket med restrullar för 10 kr som har den beige/brun-nyansen vi ville ). Sedan blir det mossa, kottar, kvistar,... som dekoration - gratis. Ska även klippa av lite murgröna och ha i håret.
    Har hittat några större, platta stenar också som jag tänkte skriva några fina ordspråk på och lägga lite här och där. Det dyraste blir alla ljusen men, men. Åh, för värmeljusen gör jag ljusstakar av saltdeg som ser ut som stenar (inte särskilt svårt att forma, bara ojämna klumpar liksom ), dessa sprayar jag med sådan där stenfärg (kommer inte på vad den kallas).

MUSIK
    Vi kommer att ansluta en laptop till ljudanläggningen (vi har säkert 5000 låtar på olika hårddiskar, det borde man kunna göra en bra blandning av).

PRESENTER
    Vi ska ha en påse med blomsterfrö och en påse med en tepåse som liten gästpresent. "Fodralen" skriver vi ut med "Let love grow" och "Brewed with love" på och viker ihop dem.

MORGONGÅVA
    Våra löften + texten till en av våra solosånger i en ram och t-shirts med "Just married" på framsidan och "Sorry girls/guys..." på baksidan. En annan grej är antingen en scanner eller X-box men det passar nog inte under "spartips".

Annars har vi buffé istället för trerätters, bröllopstårtan är samtidigt efterrätt, drickan är inhandlad i Tyskland, vi har "vanligt" dubbelrum istället för bröllopssvit,...

Tja, det var allt jag kommer på nu... Här finns några bilder på vad jag har beskrivit:
    www.joliwed.info/bakomkulisserna/

Det finns naturligtvis också saker vi inte har "snålat" på men de hör ju inte hemma här.

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Oj, vad långt det blev!

• Hjälp!

Hej.

Jag ska också göra mina egna inbjudningskort. Det blir lite mer personligt då. Jag köpte en bok på Panduro Hobby om detta och fick massor av tips. Den kan vara bra att ha även i framtiden. Jag kan lägga ner mer tid på mina för jag ska bara göra 10 stycken.

• twentyfirstofapril

Mitt spartips blir oxå att lämna in skrotguld av smycken man ändå inte använder, jag återänvänder oxå fina diamanter från en annan ring. Sparat flera tusen på detta.

• Fru Cinderella

Mina spartips

RINGAR
    Köpte via internet, mycket billigare! samt titanringar..

KLÄNNING
    Hittade en jättefin klänning för 3500kr original i en brudaffär.. det finns billiga klänningar

MIDDAG
    Visserligen är det en kuvertkostnad på 600kr p/p men ingen lokalkostnad.. vilket tar ner priset MASSOR.. leta länge ta inte första bästa

TRYCKSAKER
    Gör festprogrammen själva

HEMSIDA
    Har gjort själv

FOTOGRAF
    Har professionel fotograf till porträttbilderna, vänner som fotar och filmar vigseln.

BRÖLLOPSNATTEN
    Vad ska vi med hotell till? Har bett en kompis dekorera fint hemma hos oss i stället.. gav henne 200kr av spendera.

MUSIK
    Vi kör från stereo

HÅR OCH SMINK
    sminkar mig på makeupstore, får produkter för kostnande av det.. köpte eget löshår som jag ska ha utsläppt.. lätt att sätta i själv.

Svar på tråden Tips: Så här har jag sparat pengar!