• Kersti­n78
    Äldre 25 Feb 00:11
    2553 visningar
    17 svar
    17
    2553

    Likasinnade??

    Vi har i stort sett bestämt en månad då vi vill gifta oss (november 2007). Ser framemot det mycket (har verkligen träffat mannen i mitt liv!) men tycker samtidigt att det är lite läskigt. Är väldigt starkt feminist (nästan som en religion) och det gör det hela lite jobbigt eftersom vigsel och allt kring det på något sätt är så föråldrat när det gäller traditioner... Finns det någon/några andra som också vill att allt ska vara jämställt och lika, inklusive vigseln? D.v.s. ha samma antal ringar, helst inte ha vitt (symboliserar från början att kvinnan är oskuld...varför skulle ej mannen visa sin oskuld??). Ni/du märker själva/själv, jag är militant feminist och det gör denna lyckliga tillställning lite mer komplicerat. Någon annan?

  • Svar på tråden Likasinnade??
  • Duches­s
    Äldre 25 Feb 00:34
    #0

    Jag kan göra det lättare för dig på åtminstone en punkt, och det är den vita klänningen. Det var INTE den vita klänningen som symboliserade oskulden - det var kronan och slöjan. Även en brud som gifte om sig fick ha vitt. Och om du kikar på bröllopsbilder från sekelskiftet så är det vanligaste att man hade svarta brudklänningar, vilket inte berodde på att alla mist sin oskuld.. :)

    Så köp du en vit klänning med gott samvete!

  • mrscea
    Äldre 25 Feb 01:09
    #0

    Jag kan bara tycka det ar lite synd att du hanger upp dig pa sant nar den har dagen bor handla om eran karlek och vad ni vill gora den har dagen, symboler, traditioner eller inte, vem bryr sig!? Kop det du vill ha, det du kanner dig fin i, det ni tycker kommer gora er stora dag speciell for er. Lycka till :)

  • Kirsto
    Äldre 25 Feb 01:23
    #0

    Jag tycker absolut att ni ska göra vigseln till ER vigsel, och om du känner att krona och vit klänning går bort så välj nåt annat! Egentligen är det inte svårare än så. Känn efter hur ni vill ha det, och gör era val efter det.

  • Grävli­ngen
    Äldre 25 Feb 10:36
    #0

    Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Men som sagt, det vita symboliserar INTE oskuld så den saken kan du släppa. Sen kan man ju välja att ha en annan färg ändå, just för att man kanske inte vill vara så konventionell/traditionell. Jag tummar på de flesta "regler" som omger bröllopet. Jag o min blivande man gör precis som vi vill. Borgerlig vigsel på våra villkor, vi kommer strunta i särskild placering vid festen osv.

    Så jag tycker inte det är något problem att göra annorlunda. Det har jag alltid gjort Tog studenten i svart, på begravning i vitt, you name it.

  • Kersti­n78
    Äldre 25 Feb 10:37
    #0

    Visst, det är vår dag o.s.v. men jag är sån som person att jag inte vill göra saker som jag inte står för. Det är viktigt för mig att inte fortsätta traditioner som jag tycker har en koppling till gamla och förlegade könsroller/bilder. Tack för tipsen om kronan och slöjan!!! En bra idé att verkligen kolla upp sådant ordentligt och jag kommer att ta fasta på rådet att välja bort sånt som inte känns rätt! Tack för hjälpen! Om någon är likasinnad och skulle vilja träffas och fika så hade det varit trevligt!

  • Sister of the Night
    Äldre 25 Feb 10:46
    #0

    Gillar din tanke, TS :)

    Det är ju inte direkt ovanligt med trådar där tjejer (ibland ganska vilt) försvarar den i mitt tycke mest förlegade seden; brudöverlämningen.
    Fräscht att finna en tråd där resonemanget garanterat går i motsatt riktning! :D

    Tanken med samma antal ringar mötte jag första gången i under skolåren, då en yngre manlig lärare bar just två ringar. jag var nyfiken redan då och kunde förstås inte låta bli att fråga om detta. Läraren svarade att det verkligen var vigsel- och förlovnngsringar han bar, samt att han ansåg att han ju lika väl som bruden ville visa omvärlden att han var en lycklig make.
    Väldigt vackert sagt och gjort tyckte jag (tycker än idag).

    Tyvärr bor vi rätt avsides från varann för en fika, men jag hoppas du finner dina likar!

  • FruÖla­ndstok
    Äldre 25 Feb 10:57
    #0

    Hm.. vi kommer ha samma antal ringar.. eftersom vi både vill ha nya ringar.. jag kommer ha en klänning som jag trivs i.. med andra ord inte helvit.. antingen vit med svarta detaljer eller svart med vita detaljer.. vi kommer att gifta oss borgligt med en lite fin cermoni utanför festlokalen..

    som sagt det går att göra en massa som man själv vill.. hitta en bra borglig vigselförrättare så kan ni nog forma er vigsel precis som ni vill.. kan nog bli hur bra som helst!

    är själv feminist, men inte så militant visserligen.. har faktiskt inte alls funderat på bröllopet på det sättet.. vi gör det till 100% på våra egna villkor som vi tycker känns rätt..

  • Kersti­n78
    Äldre 27 Feb 19:47
    #0

    Till Sister of the Night

    Skönt att höra att man inte är helt ensam, men det är långt till öland. Verkar inte vara någon annan som nappar...Fast kanske ska ge det lite tid.

    Gullig historia med läraren, måste visa det för min sambo.

  • Slotts­Brud20­08
    Äldre 27 Feb 19:52
    #0

    Kerstin78
    Känner igen mig i det du säger, är feminist ända in i själen och turligt nog så föll jag för en man med samma värderingar (blev kär på 5 minuter ).
    Vit klänning blir det, lika många ringar - vi kommer bara ha en var, nya bägge två.
    Inge överlämning, möjligtvis går jag in (fram snarare eftersom det blir ute) med en nära nära vän, just för att hon betyder så mycket för mig. Precis som han.

    Malmö är ju en bit, men inte längst i hela världen...

  • Sister of the Night
    Äldre 28 Feb 09:51
    #0

    kerstin78

    Säkert att du inte sammanblandar mig med "Ölandstok"...? :D

  • mei
    Äldre 28 Feb 14:19
    #0

    men snälla du, gift dig borgligt i byxor om traditionerna gör dig illamående.

  • Joleen
    Äldre 28 Feb 14:29
    #0

    Hej Kerstin78,

    Jag håller med dig och jag och min m2b har valt att gifta oss i hemlighet utomlands. Vi har hittat en pastor som jobbar i en köns- och religionsneutral församling vilket betyder att hon har rätt att viga och dessutom skriver en helt personlig vigsel åt oss. Det är viktigt för mig att vigas av någon som respekterar och accepterar homosexualitet samt stöttar ingång av partnerskap eftersom jag tidigare haft förhållanden med kvinnor. Det gör att jag tänker på sådana saker extra mycket tror jag. Vi vill att vår ceremoni ska vara protestantisk men inte förlegad och ojämlik. Min man kommer ha 2 ringar precis som jag. Min m2b får välja kläder själv, självklart kommer jag vara smakråd, mebn jag vill inte att vi gör/väljer något för att göra den andra glad. Detta är vår dag och den ska göras på vårt sätt!!!

  • Miss Cee
    Äldre 28 Feb 14:39
    #0

    Du är inte ensam :)

    Jag råder dig att ta ett djupt andetag och se på det här med nya ögon. Det svenska bröllopet är faktisk ovanligt jämställt och behöver inte på något sätt gå emot din inställning. Om du läser in dig lite på ämnet så kommer du att se att det inte alls är särskilt problematiskt!

    * Den vita brudklänningen har aldrig symboliserat oskuld. Och du kan välja vilken färg du vill, idag gifter sig kvinnor i svart igen!

    * Det är kronan och slöjan som symboliserar oskuld. Och det är ju lätta saker att strunta i att använda.

    * Det är vanligt idag att både mannen och kvinnan har nya ringar, dvs 2 var. Inget konstigt.

    * I Sverige är det sed att brudparet går in tillsammans, just för att visa att de är jämlika och gör detta av egen fri vilja.

    * Allsånger med tveksamt innehåll är enkelt att avstå ifrån. Vi ska inte ha allsång alls, och de som ska ha det kan enkelt välja låtar som INTE pratar om att kvinnan ska slå mannen med brödkavel..

    * I Sverige lovar man inte att lyda och hedra någon. Vigsellöftena är fina och jämlika. Öht är vigseln inget du behöver oroa dig över.

    Du är inte galen och du är inte ensam. men sluta se det som ett problem, se det som en utmaning och förutsätt inte att allt är så nattsvart ;)

  • Miss Cee
    Äldre 28 Feb 14:58
    #0

    Det jag ville säga är att ett normalt svenskt bröllop faktiskt redan i sin normalform ÄR rätt jämställt.

    Det är en del tillval som ni kan göra för att göra det bättre, men den största utmaningen ligger inte i traditionerna utan i er själva och planeringen.

    Se till att ni båda ägnar lika mycket tid och energi åt planeringen, att det inte blir "brudens dag" eller att du hamnar i läget där du säger
    "Jag ska ha en vit tårta!" eller "mitt bröllop". Om ni anstränger er för att båda ska känna er hemma i arrangemanget och lägga lika mycket tid på planeringen så kommer du att vara nöjd. Det är HÄR fallgropen ligger ur feministisk synvinkel. Slöja eller ej är faktiskt en petitess i jämförelse ;)

  • Sister of the Night
    Äldre 28 Feb 15:02
    #0

    Att det framförallt är där fallgropen ligger ur feministiskt perspektiv kan jag hålla med om.

  • jajj@
    Äldre 28 Feb 15:57
    #0

    Kerstin78 och ni andra, roligt att se att det finns fler som funderar i samma banor och vill diskutera lite kring det hela!!

    Håller med miss cee om att kanske den största utmaingen ligger i både planeringen och sen i förhållandet i stort, det är där den verkliga jämställdheten kommer in, kankse inte i själva vigseln i sig.

  • jajj@
    Äldre 28 Feb 16:00
    #0

    Förresten, kerstin78. Om du bor i malmö så kan du ju alltid ta dig en titt bland Teklas klänningar, där hittar du säkert något eftersom de är lite annorlunda. Ska köpa klänning där själv.

Svar på tråden Likasinnade??