• frokennina

Pengar i present - hur lösa praktiskt?

Vi Har varit ihop i 9 år och har allt vi vill ha och behöver o lite till
    Önskar oss därför bidrag till bröllopsresa när vi gifter oss.
    Mitt dilemma är hur löser man det praktiskt? Öppna konto?
    Hur har ni gjort eller sett/hört andra göra?
    HJÄLP!!!

• Svar på tråden Pengar i present - hur lösa praktiskt?
  • Bens wife

Vi önskar oss resecheckar från ett resebolag. Skrev som en rolig dikt i inbjudan.

• frokennina

Frågan är hur länge sådana checkar "varar" det blir nog ingen resa i år av diverse olika anledningar...

• M23

Man kan ha en brevlåda/skattkista på bröllopet där gästerna får lägga ner sina bidrag. Då kan folk göra lite hur de vill, lägga i pengar eller presentkort eller vad det nu kan vara. Då ger man gästerna en möjlighet att vara anonym med sitt bidrag vilket jag tycker är viktigt.

• jeli81

Så här har vi skrivit

Kära Bröllopsgäst!
    För att inte få dubbletter
    av dukar, vaser och gröna assietter
    Ber vi er att strunta i paketen
    och istället ge oss möjligheten
    att få åka till våra drömmars land
    där vi kan få vandra tillsammans hand i hand
    En liten slant till reskassan, det vore toppen.
    En present som detta skulle göra oss glada i hela kroppen!

Och så har vi öppnat ett konto som min mamma informerar om när de ringer och tackar ja.

• frokennina

Skattkista inte så dumt...Bra tips på hur man kan göra den??? är inte så pysslig

• M23

Jag tänker mig att man klär in en låda (skokartong eller lite större beroende på hur mycket man tror att man ska få...)i aluminiumfolie eller i något annat fint papper. Guldfolie kanske man kan få tag på någonstans eller så kan man ju ta ett guldigt inslagningspapper. Och så skär man en skåra i locket bara så kan folk stoppa ner grejerna där.

• frokennina

Thank U M23 ska tänka på denna idé

• Damen i röd hatt

Öppna i stället bankkonto där folk kan sätta in pengar. Om resebyrån som utfärdat presentkorten går i konkurs förlorar ni alla presentkort.

Är det någon som garantera att tex Ticket finns om tre år? Eller Ving? Eller Fritidsresor?

Det förekommer då och då här på BT folk som förlorat sina presentkort från också stora resekedjor, där det visat sig att den enskilda byrån som utfärdat presentkorten endast ingått som franschaisetagare i den stora byråns namn. Och då tar inte den stora byrån något ansvar för vad en enskild franschaisetagare lovat.

• Damen i röd hatt

Att ah skattkistor och liknande pappkartonger är vanskligt. Jag tror jag åtminstone har läst en berättelse här på BT där en av gästerna snodde hela brudparskassan. Alla tror vi oss kunna lita på varandra. Men tillfället gör tjuven, och det är vi själva som skapar tillfället.

Usch vad negativ jag blev här med både resebyråkonkurser och bröllopstjuvar. Sorry! Men visst vore det surt att bli av med gåvan?!

• frokennina

Detta är inte lätt....får kanske se till att min syster som oxå är värdinna får ta hand om presenterna...fy vad illa att en av gästerna stal pengarna - låter nästan otroligt.

Ja detta med att reseföretaget kan kursa har jag oxå funderat över - vore ju så surt.

Fler förslag ngn?

Svar på tråden Pengar i present - hur lösa praktiskt?