• nejlika12

förlovningsringar

Jag undrar vad genomsnittet är på vad mannen lägger ut på förlovningsringarna, vad är summan för kvinnans ring? Jag vet det varierar men jag vill få ett grepp på vad "medelsvensson" lägger på förlovningsringen(tänker främst på brudens). Och sedan undrar jag vilket material som ni tycker är finast, guld(vitt, gult, grönt eller rosa) eller platinum?

Mvh
    Sara

• Svar på tråden förlovningsringar
  • 4:e Maj

nejlika12 - i USA, England och andra anglosaxiska lander ar traditionen att stenen/stenara sitter i forlovningsringen vilket gor att den oftast blir dyrast.

Bor i London och har fatt uppfattningen har pa BT att man i Sverige inte lagger lika mycket pengar pa ringarna som i England och USA (fick medhal av en Svensk guldsmed da jag var och tittade pa vigselringar).

Skulle nog inte blanda plantina med guld da de har olika hardheter.

• nejlika12

Det verkar som om jag jämför med svensk tradition så kostar min ring lite mer än genomsnittet, men jämför jag med vad jag hört(att förlovningsringen ska kosta som 3 måndadslöner) så är det ju inte såvida dyrt. Har du ngn uppskattning på vad dem brukar lägga på förlovningsringarna?

Sedan undrar jag, hade det inte sett konstigt ut med en guldring i gult eller rött sedan en platinum ring? :/

Jo jag har märkt det, jag föreslog bara en slät guldring och då höll han på att smälla av... haha

• 4:e Maj

nejlika12 - Det ar battre om du jamfor priset pa din forlovningsring med vad svenskar lagger pa sina vigselringar.

Har hort lite olika bud om detta med hur manga ganger man multipliserar lonen, allt fran 1,5 till 5. Min forlovningsring gick pa 58,000kr (varderad till det dubbla da det var rea) och till det kommer jag att ha helt en slat vigselring.

• 26maj2007

nejlika12

Vi har allt guld till våra ringar + att vi har ordnat diamanter på annat håll.

Så själva kostnade hos guldsmeden för min ring blir 8000:- så 16000:- totalt när man lägger till kostnaden för stenarna.

den stora stenen är värd 22000:-

• discodivan

mina är värda mycket mer pga att jag fyndat dem o lösa diamanter på ebay, sen sålt tex 1 av 3 ihophörande ringar för vad alla kostade

• Joleen

Mitt ex lade 12 000 kr på min och 8000 kr på sin förlovningsring. Jag och min m2b kommer lägga ca 10 000 kr på våra tillsammans, det viktiga är att det känns rätt, inte vad det kostar!

• silvera

nejlika12

Finns det grönt guld? Roséguld (rosa)har jag hört talas om, men aldrig grönt guld?

Måste googla...

• Bruden blå

nejlika12

det går inte riktigt att jämföra svenska traditionella förlovningsringar med amerikanska förlovningsringar. för traditionerna är ju olika.

Svensk förlovning: Släta guldringar till paret.
    Svensk Vigsel: Diamantring till kvinnan.

Amerikansk förlovning: Diamantring till kvinnan.
    Amerikansk vigsel: släta guldringar till paret.

så det går ju inte o jämföra rakt av.
    som någon skrev ovan, bättre om du jämför din förlovningsring med en svensk vigselring i så fall.

• nejlika12

jo jag vet det, men han säger att vigselringarna ska vara mycket finare.. kanske är det för att han är katolik..eller är jag helt ute å flyger?

• Bruden blå

nejlika12

Men du, inte för o vara elak nu på något sätt. Men vore det inte bättre att fundera över vad du vill ha för ringar oavsett stenar eller ej. Istället för att jämföra med vad andra har menar jag. För vad andra har säger ju inget om din smak.

• nejlika12

det är det jag försöker.. jag tror jag går på platinum hela vägen.. :)

• Fru Cinderella

jag kommer ha en titanring med 6 st 0,01ct på sidan den kommer kosta ca. 3500kr

Min sambo kommer ha en enkel slät titanring, den kommer kosta 1100kr

• Vidalila

hihi

min förlovningsring kostade 499 kronor, den har fem små diamanter och mönstret i ringer är som flera liggande åttor efter varandra. Vi var fattiga studenter, men jag skulle aldrig vilja ha någon annan! Nu när vi ska gifta oss tänker vi spendera max 8000 på min ring, och 4000 -5000 på hans.
    Har redan hittat min, den kostar 5200. Det viktigaste är inte priset utan vad den symboliserar!!!

• Bruden blå

nejlika12

Om du gillar platina så kör på det. det är du som ska bära det. och dom kommer vara jättefina och rätt för dig oavsett prislapp. Lycka till

• discodivan

sadpsycho sån hade jag första gången jag var förlovad - men nu gillar jag inte med mönster

• Bröllop 2 aug

Min kostar ca 11000, men då har jag en 0.29 karats diamant i den, den är i vitguld. Men det är värt det, det är ju något man ska bära resten av livet. Det beror ju helt på vilken typ av ring du vill ha. Det finns allt ifrån 1000 kr och upp i stort sätt. fundera lite på vad du själv gillar och bestäm dig sen. Det viktigaste är att du tycker om din ring!

• SadPsychoBitch

discodivan
    Nej det är ju lite olika =)
    Jag ville ha förlovning och vigselring som passade ihop.

Antar dina också var schalins? Iallafall är våra det, blev förvånad, men det var de iallafall.

• Gerda

nejlika12

Tycker du gör rätt i att ta helt i platinum - då en blandning skulle ju i längden slita på guldet - mot platina då det är en mkt hållbarare metall än guld. Eftersom det är så mkt bättre pris på platina i USA borde du passa på

En stensringar är vanligare som förlovningsringar i USA (iaf bland mina släktingar och vänner där) och till vigselringen en smalare band med diamanter /stenar eller en slät band.

Jag hade nog alltid tänkt mig den combon... men så passade den svenska traditionen vår plånbok bättre Nu får jag en mkt finare vigselring än vad vi hade haft råd med som studenter när vi förlovade oss.

Vigselringen kommer att ha ett högre värde iom att vi har fått en jätte bra deal fr guldsmeden. Betalar ca.15.000 men värdet kommer att ligga på ca. 25+ beroende på TW/VVS eller River VVS på stenarna.

• jocelyn

Våra förlovningsringar är i titan och kostade tillsammans under 2000 kr. Vi betalade hälften var. Till vigseln kommer min fästman bekosta ringarna som då kommer vara betydligt dyrare (enligt hans eget önskemål)

Bild på förlovningsringar;

img62.imageshack.us/img62/3183/ringarba3.jpg

Svar på tråden förlovningsringar