• Rat
    Äldre 17 Feb 17:01
    20346 visningar
    21 svar
    21
    20346

    Järnbrist efter missfall. Hjälp!

    Snälla kan någon tipsa mig om hur jag får i mig mycket järn i maten. Jag har nyligen haft ett missfall (för ca en mån sen) och förlorade mycket blod i samband med det. Har låga blodvärden fortf och är FRUKTANSVÄRT trött hela tiden. Jag äter järntabletter men det går så långsamt. Jag kan tillägga att jag är vegetarian så blodpudding är inte ett alt. någon som kan ge ett tips på vad ska jag äta? Orkar inte vara så här trött hela tiden

  • Svar på tråden Järnbrist efter missfall. Hjälp!
  • Rat
    Äldre 18 Feb 08:00
    #0

    Tack pickolina. Det kan nog stämma. Jag gör allt jag kan för att få i mig så mycket järn som möjligt just nu

  • MissPh­oenix
    Äldre 18 Feb 12:40
    #0

    Jordgubbar och apelsin innehåller massvis med järn. Mer än t.ex broccoli. Ta sedan tabletterna tillsammans med c-vitamin till ex juice. Undvik att göra det tillsammans med mejeri prod såsom mjölk eller tillsammans med något som innehåller koffein. Dom hämmar varandra.
    För att ta mig själv som exempel så lider jag av anemi (blod/järn brist) och äter 4 duroferon om dagen. Kanske ska du öka dos ett tag?

  • Rat
    Äldre 18 Feb 13:24
    #0

    MissPhoenix:
    Tack för jättebra tips! Ska kolla mina blodvärden i morgon, har inte gjort det på ett tag. Ska fråga då om jag kan öka på med tabletterna. Jättebra att få veta att det är själva koffeinet som hämmar järnupptaget också. Jag trodde det var hela kaffebönan i sig. Lite knäppt och så har jag druckit cola istället för att få i mig koffein Jag är starkt beroende av kaffe (koffein), det är speciellt svårt att låta bli kaffet när man är så här trött hela tiden. Försöker att inte dricka mer än tre koppar om dagen. Hur gör du för att orka med dagarna? Det står anemi i mina läkarintyg också. Jobbar halvtid nu men orkar absolut inget mer. Kanske är psykiskt också tänker jag. Missfallet var jobbigt på många sätt. Just i dag känner jag mig lite piggare Har till och med orkat med en långpromenad. Jippi!

    Än en gång, tusen tack för alla tips från er alla! Betyder jätte mycket när man är helt sänkt. Jag vill verkligen bli piggare snart
    Kram på er

  • pickol­ina
    Äldre 18 Feb 13:42
    #0

    Bara en liten parentes om koffeinberoende.. Det är bara den första tiden, efter man slutat, som man blir tröttare.. Är man beroende av koffeinet för att hålla sig pigg så har koffeinet egentligen motsatt effekt. Vi som inte är koffeinberoende är pigga helt av oss själva... :)

  • pickol­ina
    Äldre 18 Feb 13:43
    #0

    Hoppas du får ordning på det där.. Låter jätte jobbigt!

  • Rat
    Äldre 18 Feb 14:34
    #0

    Jag vet att beroendet kan gå över. För mig tar det ungefär tre dagar, har slutat några gånger i mitt liv. Får hemsk migrän och känner mig verkligen sjuk första tiden (så det måste vara ett starkt gift) men jag har gett upp att kunna sluta helt, är ganska nöjd med att jag dragit ner kraftigt på konsumtionen, kanske kan nöja mig med två koppar om dagen i framtiden

    I dag har jag i alla fall en tendens till färg i ansiktet, har varit helt vit i flera veckor
    så det kanske går åt rätt håll ändå..........

  • Micke4­54
    Äldre 9 Apr 08:51
    #17

    Besök gärna denna nya sajt som på ett enkel och lättförklarat sätt är till gagn för många sjuka.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/kannetecken-prover-celiaki.html

  • BrudiM­aj2012
    Äldre 9 Apr 08:59
    #18

    Blutsaft är verkligen toppen när man har dåliga blodvärden,
    jag kände mig piggare på bara någon någon vecka :)
    Hoppas att du kännere dig bättre snart!

  • Äldre 9 Apr 09:11
    #19

    Något annat som brukar funka bra åt våra åldringar när järntabletterna är långsamma att verka är Floradix. Tror det borde finnas i Sverige också, eller i alla fall nåt liknande. Kolla på apoteket :)

  • In Wonder­land
    Äldre 9 Apr 09:50
    #20

    Stackare. Jag fick järnbrist efter jag började lämna blod så blev tvungen att sluta. Jag blev så trött att jag knappt kom upp ur sängen. Jag gick blev rekommenderad järntabletter av min läkare och att äta järnhaltiga produkter såsom broccoli och rött kött.

  • Sebast­iána
    Äldre 14 Apr 08:11
    #21

    Det upptäcktes att jag hade en väldig järnbrist för ett par år sedan. Depåerna var nästan slut. Jag fick då järn i droppform. Det tog väl en halvtimme, sedan var depåerna fyllda och jag var jättepigg! Kolla med sjukvården.

Svar på tråden Järnbrist efter missfall. Hjälp!