• diamond_86

jobbiga tankar?

Hejsan!
    För ca. 3 månader sedan blev jag utsatt för ett våldtäktsförsök.. Jobbigt som bara den, speciellt med tanke på att jag har en massa påträngande tankar som kan "ploppa" upp när jag minst anar det :( min m2b har varit underbar och verkligen stöttat mej, men han kan ju inte få mig att sluta tänka..
    har funderat på att vända mej till en psykolog för att få ordning och reda på det här, men vet inte om det är nödvändigt? det kanske tar så lång tid för en människa att bearbeta jobbiga händelser? kommer detta gå över själv? vad har ni själv för erfarenhet när det gäller sådana situationer?
    behöver lite tips & råd på hur jag ska gå vidare med det här.

• Svar på tråden jobbiga tankar?
  • pickolina

Jag tycker absolut att du ska söka hjälp! Tyvärr är det oftast svårt att bearbeta traumatiska händelser på egen hand. Just för att man inte har kunskapen och redskapen att göra det.. Det blir både "lättare" och går "snabbare" om man får professionell hjälp.

Du kan ju antingen söka dig till en psykolog, privat eller via öppenvårdsspyk eller vända dig till en stödförening som specialicerat sig på sexuella övergrepp.

Jag skulle i alla fall starkt rekommendera dig att söka hjälp!

*kramar om*

• anna81

Ja, sök hjälp! Ville bara skicka styrkekramar och tala om att jag tänker på dig!

*kramar om*

• ¤Flickan¤

Jag håller verkligen med alla andra som svarat, du behöver professionell hjälp för att kunna bearbeta det du varit med om.

Lycka till!

• lotta49

Vill bara kliva över på andra sidan datorn och krama om dig..

• anna81

diamond_86, hur mår du nu? Har du fått hjälp? Tänker på dig!

• Rat

Du behöver få prata prata och prata om det, hur mycket det än tar emot. Sök hjälp!
    Jag har också varit med om våldtäkt, för länge sen, försökte på den tiden klara allt själv och höll mycket inom mig
    Jag vet bättre nu
    Kram

• oneheart

tycker nog oxå att det vore en bra idé för dig att söka professionell hjälp för detta. detta kan vara svårt att komma över på egen hand o att prata med vänner o partner etc sliter oerhört på relationerna då dom inte riktigt förstår o dessutom är känslomässigt fäst vid dig. det bästa är att söka hjälp via en kvinniklinik som är vana vid den här sortens problem o som kan lotsa dig vidare. skriv, måla eller prata av dig med folk som fattar - det är oerhört läkande. Lycka till o en varm styrkekram ;)

• Fea

Om du bor i Stockholm finns Team för Våldtagna på Alla Kvinnors Hus, där man kan få en stödperson.

• oneheart

Såklart att du ska söka hjälp! Att ta emot professionell hjälp är nästan det bästa sättet att komma igenom det som du varit med om - det vet jag av egen erfarenhet! Din man samt dina vänner kan bara stödja dig till viss del, för detta är ju otroligt svårt o känsligt även för dem! Så det bästa du kan göra är att söka hjälp t ex genom kvinnokliniken som har stor vana o erfarenhet av denna sorts problem! Lycka till!

• oneheart

eh? :O Mindes inte att jag varit inne o svarat på den här tråden tidigare -sooooory !!

• mystar

håller helt med oneheart X 2 ;)

• Fru Cinderella

Jag håller också med föregående talare att det kan vara bra att vända sig till proffesionell hjälp. Men känn dig inte tvingad till det utan gör det som känns bäst för dig.

Om du inte vill prata med någon personligen finns det många stödgrupper via internet också.

Ta hand om dig, kramar!

• diamond_86

Jag har vänt mig till en stödförening där det finns psykolog.. Har varit på samtal ett par gånger, och det känns ju att det går i rätt riktning :)

Försöker fokusera på sånt som är roligt (bröllopsplaneringen tex) :D

Tack för visat stöd.. Det är sånt som värmer lite extra!

• pickolina

diamond_86 - Vad skönt!.. Ta hand om dig nu.. :)

Svar på tråden jobbiga tankar?