• Blivande skånebrud

Vad kostar ett bröllop

Jag undrar vad ett bröllop kostar. Kommer att ha ca 50 gäster. Då vi båda är studerande och kommer presis gått ut skolan när det är dags skulle jag gärna också vilja ha ideer på hur man kan hålla kostnaderna nere.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop
  • MhjärtaJ

Vårt bröllop kommer att kosta ca 30.000 kr.
    Är själv student o tycker egentligen att 30.000 är jättemycket pengar...Men vi lyckas inte få ner priset mer...

Lokalhyran är dyr: 6300kr
    Klänning: 4500kr
    Catering 130kr/pers
    Jag kommer att ha en enkel bukett
    Sminka mig själv
    Enkel ring (ev sätta en sten i min förlovningsring)
    Ingen starksprit. Vin, öl o cider samt avec till kaffet.
    Ska be våra mammor att göra tårtor.
    Vi kommer att smycka lokalen enkelt. Ljuslyktor från IKEA o enkla blommor i höga smala vaser från Åhlens
    Köper ev begagnade eller iallafall mycket enkla skor.

• MhjärtaJ

Glömde säga tillägga att vi kommer att ha ca 50 gäster.

• littlepixiegrl

Jag trodde att 30000 skulle räcka hur långt som helst, men att planera ett bröllop gör att man verkligen får upp ögonen för hur mycket saker och ting kostar...särskilt om ens m2b tvunget måste ha en viss 3-rätters meny (han är kock själv), vägrar hyra kostym/frack etc etc...
    Suck, det landar nog på ca 55000, 30000 räckte till restaurang inkl 3-rätters och dryck, och vi har ca 55 gäster

• littlepixiegrl

dryck till maten, vi har inte råd med öppen bar hela kvällen, eftersom det är en restaurang :)

• Blivande skånebrud

Tack så mycket för alla svar. Nu har vi lite att gå efter.

• Rebban

Ett tips bara.. Ett intimt bröllop med de närmaste går att prispressa ganska duktigt. Lokal om det finns i anslutning till kyrkan är bra mkt billigare än nån flashig festlokal. Vi betalar 1500 för församlingslokalen.. Och då är kyrkan, prästen och kantorn gratis efts det är i min egen kommun.
    En billig buffé är lätt att göra själv. Bröllopstårta kan man fixa genom att köpa vita prinsesstårtor och "frosta" rosor själv.. (Vispa ägg hårt o doppa rosen i o sen doppa det i socker) Vill man inte ha en trad bröllopstårta kan man spexa till det lite och kanske göra rulltårta o dela i grövre bitar. Dekorera med grädde och färska bär o på en av bitarna kan ni ha ett brudpar. Möjligheterna är oändliga. Med lite fantasi så..
    Inbjudningskort är ju både roligare och billigare att göra själv.
    Hoppas du/ni lyckas fixa en superdag! I slutändan så ska ni ju "bara" gifta er.. Allt du behöver är en ring och den du älskar..

• FruÖlandstok

Rebban.. vill komplettera dina bra tips med bygdegård också.. =) Vi hyr en bygdegård en hel helg för 1500kr.. vilket innebär att man har mkt tid att pynta i den innan också..

vi gifter oss också borgligt utanför festlokalen vilket innebär att även den biten blir gratis.. =)

• pralm

Vårt bröllop kommer att gå på max 10.000 kr man kan köpa mycket på annons, en brudklänning är ju endast använd 1 gång och blir inte sliten, jag hittade en superfin för 1000 kr, vi (mammorna) gör egna smörgåstårtor, jag fixar håret själv.. osv.. församlingsgården är gratis i samband med vigsel (här hos oss ialla fall) så det enda jag betalar fullpris för är bukett, bröllopstårta o ring :)

• Medeltidsbrud

Man kan vinna rätt mycke pengar på betal bar,
    En billig lokal och att göra mat och tårta själv.
    det ända som är att man måste fråga sig själv behöver jag verkligen den snordyra kläningen den vräkiga diamant ringen och de överdyra skorna.
    Vad är helt enkelt viktigast vi har en budget på 30000 men får jag min vilja fram så kommer vi inte göra av med mer än 20000 men då gör vi jätte mycke själv.

• Lilla Li

En tumregel är att räkna med ca 1000 kr/gäst. I ert fall alltså ca 50 000. Men sen går det ju alltid att göra det hur billigt eller hur dyrt som helst - det har du redan fått tips om här. :) Vi har t.ex. 70 gäster men får en kostnad på ungefär 60 000.

• Fru0707

Vi har ca 100 gäster och notan kommer att landa på runt 80.000 då har vi försökt spara in på massa saker, fixar tex. förrätt och efterrätt själv men ändå kostar huvudrätten inkl. serveringspersonal 24000kr då är de billigt. Helt sjukt dyrt tycker jag..men andra catering ja kollat på har varit långt över 30000 då är det 5 pers som är i jobb ca 5 timmar + maten. De blir 160 per person för varmrätten. Då köper vi all sprit själva så det tillkommer ju..oj oj d e dyrt dehär.

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop