• twenty­firsto­fapril
    Äldre 28 Jan 18:24
    33741 visningar
    21 svar
    21
    33741

    Är kaffe dåligt när man ska gå ner i vikt?

    Jag menar bortsett från mjölken man har i som jag skriver upp på viktklubb.se, är det något med kaffe som påverkar viktminskningen på negativt sätt? Går det långsammare om man dricker 1-2 koppar om dagen?

  • Svar på tråden Är kaffe dåligt när man ska gå ner i vikt?
  • jocely­n
    Äldre 29 Jan 20:56
    #0

    Jag kan lägga till att jag själv dricker te, aldrig kaffe... men det är ganska mycket kofein i te med. Det har dock aldrig påverkat min vikt åt något håll. Dricker 2-4 koppar per dag.

  • Rat
    Äldre 3 Feb 18:31
    #0

    Undvik att dricka för mycket kaffe innan du som jag fastnar i "kaffe-träsket". Har nu kämpat länge för att minska min kaffe konsumtion ( främst för att min kropp ska ta upp järn i maten bättre). Jag har låga blodvärden och ska därför undvika att dricka både te och kaffe. jag har gått ner i vikt sen jag drog ner på kaffet, vet ju inte om det beror uteslutande på det men........så är det i alla fal. Dricker nu två koppar om dagen och mår mycket bättre!l

  • M.G
    Äldre 19 Feb 14:16
    #0

    Kaffe höjer tydligen blodsockret.

  • Bluebe­rry pie
    Äldre 21 Feb 15:24
    #0

    Jag blir rätt mätt när jag dricker varma drycker (tycker att varma och kolsyrade drycker fyller upp magen mer) vilket gör att jag äter mindre än om jag dricker kalla drycker. Så för min del vet jag att kaffe/te och kolsyrade lightdrycker påverkar min viktnedgång på ett positivt sätt, oavsett vad forskare säger.

  • Ringle­taren
    Äldre 22 Feb 09:44
    #0

    Här kommer en obotlig koffeinberoende stordrickare och lägger sig i.

    Jag har kört en snällare variation av Atkins/GI i 1,5år och jag har druckigt mängder med kaffe. Jag har gått ner 14 kg och väger idag 58kg och har hållt den vikten stadigt.

    När jag hårdkörde med viktminskningen så bytte jag ut mjölken till Sojamjölk men nu dricker jag kaffe med lättmjölk igen. Jag dricker i snitt mellen 5-10 MUGGAR kaffe om dagen och jag har aldrig märkt att det skulle påverka viktminskningen. (Sedan är det ju inte hälsosamt att dricka så mycket kaffe av andra anledningar, men jag älskar det så.)

    Jag tror man skall tänka på att kaffe är vätskedrivande, så för varje kopp kaffe du drickar måste du tillägga ytterligare två koppar vatten utöver det 1-3Liter vatten du skall dricka normalt.

  • Myspri­ck
    Äldre 22 Feb 16:57
    #0

    Kaffe borde ju rimligtvis inte ha ngn viktökande effekt (såvida inte socker och mjölk används i) då det ökar pulsen och på så sätt skulle verka förbrännande! Nu är ju inte den effekten så stor, för annars skulle ju kaffe-drickar-dieten ha slagit stort för länge sen

    Enl. F Paulun i hans bok om fettförbränning, skriver han att man bör dricka kaffe inför sin morgonpromenad, för kaffet ökar frisättningen av fett från fettcellerna. = mer fett frisätts till blodet och kan förbrännas om man rör på sig.
    Sitter man still så lagras fettet in i cellerna igen.
    SÅ jag tror att svaret på din fråga TS är nej. Kaffe påverkar inte din viktminskning negativt. Istället trot jag att rätt använt kan kaffet hjälpa din viktminskning!

    Känns bra för en som inte skulle klara sig utan några koppar/dag

  • Birgit­ta927
    Äldre 13 May 14:14
    #17
    Marskatt skrev 2007-01-29 08:26:38 följande:
    Finns de som påstår att kaffe binder fett också...
    Ja för mig binder kaffe fettet.får bilringar.Har testat flera gg och visat resultatet till vännerna.
    Birgitta
  • Aniara­4
    Äldre 13 May 14:19
    #18

    Bara om man äter LCHF och vill köra "fakir" (INGA kolhydrater alls), eftersom det trots allt finns några futtiga gram kolhydrater i kaffe. Med de mängder jag dricker varje dag blir det närmare 2 gram kolhydrat. Dessutom kan jag inte dricka utan lite grädde i, så där kommer lika mycket till.

    Men så strikt tror jag det är ganska få som äter, och då är nog inte kaffe något man behöver bry sig om alls!

  • MrsT20­11
    Äldre 13 May 15:13
    #19

    Efter vad jag har läst så påverkar inte kaffe viktminskningen negativt. Jag tror snarare att risken finns att man unnar sig något riktigt onyttigt bara för att man varit så duktig och slutat dricka kaffe.

    Drycker är en stor bov, de flesta kostrådgivare rekommenderar endast svart kaffe, svart te och mineralvatten utöver det vanliga kranvattnet. Juice, läsk och inte minst alkoholhaltig dryck är uselt när man försöker gå ner i vikt. Lättmjölken är omtvistad som måltidsdryck då vi svenskar har en tendens att överkonsumera mjölkprodukter.

    Ämnet intresserar mig, själv har jag gått ner från 70 kg till 66 kg på fyra månader, helt utan någon diet.
    Har halverat mängden skräp (främst glass och godis i mitt fall) och tränat hårdare. Rekommenderar detta till er som inte är alltför överviktiga och som föredrar långsam, hållbar viktminskning framför en "quick fix" som lätt leder till viktuppgång senare.

  • Mirjam­i
    Äldre 13 May 15:37
    #20

    Under min viktnedgång ersatte jag sötsug med kaffe. Jag har mjölk och suketter i och det har inte påverkat min viktnedgång negativt alls! Jag dricker fortfarande mellan 2-6 koppar om dagen (espresso resp bryggkaffe) och kan klara mig helt utan vissa dagar. Sen min chef ville vara snäll (hon är Holländksa bosatt i Belgien) och skulle köpa mjöl till kaffet då endast jag använder det på jobbet, så köpte hon det enda hon såg det stod KAFFE på, för det ordet visste hon betydelsen av. Så hon köpte Kaffegrädde! Och jag blev tvärsåld! Men det är 120 kcal per 100 gram och 2.5 dl räcker till ca 10 koppar, så det är ca 30 kcal per kopp= 60 - 180 kcal per dag. Det förbränner jag med att leka dragkamp med hunden och dammsuga!

  • demars­ton
    Äldre 18 May 11:25
    #21

    Skippa sockret och det är inga problem! :)

Svar på tråden Är kaffe dåligt när man ska gå ner i vikt?