• Michelle86

Hur fick ni råd med bröllop?

Jag och min sambo har planerat att vi eventuellt ska gifta oss sommaren 2010 och har inte börjat spara till detta ännu.. Hade tänkt oss ett bröllop med kanske 50-60 gäster. (Familjen och vännerna) Har förstått att ett bröllop kan bli hur billigt/dyrt som helst beroende på vad man gör själv osv. Jag vill inte slänga flera hundratusen på en enda dag, men samtidigt inte snåla. Vi hade vidare tänkt att åka till något fint ställe på bröllopsresa, tex Mauritius eller dyl. Frågan är HUR FÅR VI RÅD? Min sambo har ett "vanligt" jobb och jag är student och kommer vara nyutexaminerad 2010. Våra föräldrar kan säkert hjälpa till, men hur mycket måste vi ställa in oss på att spara? Jag vet att det är väldigt individuellt, men ni kanske kan berätta hur ni gjorde?

• Svar på tråden Hur fick ni råd med bröllop?
  • maljor

Vi sparar. Räknar efter, sparar lite till. Tar bort allt onödigt (nåja, nästan allt onödigt iaf ).
    Min sambo har ett vanligt jobb, jag är arbetslös, vi har billån som kostar oss 2500 varje månad men ändå har vi sparat ihop drygt 50000 på 9-10 månader nu.
    Börja spara nu så har ni ju 3½ år på er och då behöver man ju inte spara jättemycket varje månad. Sparar ni 1000kr varje månad så hinner ni ju få ihop 42000. Sen så lägg undan om ni får tillbaka på skatten för det är pengar man inte saknar i vilket fall.
    Jag har räknat ut hur mycket jag får göra av med varje dag på mat osv och används inte de pengarna så för jag över dem till sparkontot.

• NuÄrDetDags

Tja, vi räknade på ett ungefär ut hur mycket vi hinner spara till den stora dagen och har planerat och organiserat allt därefter.

Ni har ju gott om tid på er. Som maljor säger, med "bara" 1000 kr i månaden får ni ihop 42000, sedan kommer en massa födelsedagar och julafton. Där kan ni önska er t.ex. presentkort för blommor, fotograf, dekorationer,...

Vi räknar också med ca. 60 gäster och kommer nog att landa på 60000 kr - men det är ju väldigt individuellt och beror ju på vad ni har för önskemål.

• Lainan

Våra föräldrar sponsrar ca hälften var. Det enda vi behöver betala är ring och hotell. Vi har räknat med att allt kommer att gå på max 55'000:- med 48 gäster.

• Kristina07

Vi har inte råd!

Vi tar ett litet bröllop i år, hellre än ett stort bröllop om 3 år!

Vill ni båda ha ett större bröllop så är ni säkert motiverade att vänta. För oss var det viktigare att få gifta oss!

Vi kommer ha ett jättefint och lyxigt bröllop men med våra närmsta familjer, inga vänner i övrigt eller släktingar. Känns jättebra och lagom!

• Michelle86

Kristina07: Ja visst är det viktigaste själva vigseln! Anledningen till att vi ska vänta är egentligen inte att vi inte har sparat, utan att jag känner att jag är för ung (fyller 21 strax).. Men eftersom vi redan nu vet att vi vill gifta oss om ca 3 år så är det nog dags att börja spara.. Tack för tipsen alla ni som skrivit! Ska starta ett "bröllopskonto" tror jag! =)

• mani07

Vi ville gifta oss inom ett år från förlovningen och satte igång att spara ganska ordentligt. Det var ganska tungt men vi fick vad vi ville...

• Bruden blå

Vi har sparade inte så länge.
    Jag är student, mannen ett vanligt jobb, två små barn har vi och ingen sponsring.
    Vi gav oss på att ordna ett ganska litet bröllop, 35 personer. Man kan komma långt om man har gott om tid på sig och kan planera vad man verkligen vill ha. Vi har tex prioriterat bröllopssvit och ringarna. Vi har sett till att vi får det vi vill ha vad gäller tårta, kläder, dekor etc. Det blir ett kyrkbröllop för närmsta familjen med därpå efterföljande buffe serverad i partytält.
    Inget är omöjligt bara man vill det.
    Jag skulle säga att runt 35-40 000 kan man få ett väldigt fint bröllop utan att ta bort poster ur budgeten, däremot se över vad posterna får kosta.

• Bruden blå

och här balar vi talländska, ja ni hajjar själva, men det låter ju som rotvälska i mitt inlägg, särskilt i starten, får skylla på trötthet :D
    Ni hajjar säkert vad jag menar i allafall, vi sparade inte så länge skall det stå.

• Fru Cinderella

Vi sparar det vi har råd och har ett bröllop utefter den budgeten.. blir inget flashigt med vår ekonomi dock..

• Lena+Mattias=sant

Vi sparar 10% av våra löner direkt varje månad till bröllopet och sen allt som blir över från vårat gemensamma konto varje månad (där vi sätter in 60% av våra löner)

Det är tre år till 2010 även om ni bara sparar 1000kr/månad blir det 36000 totalt. Vill ni ha lokal med mat och dyr resa och gansa dyra kläder kan ni nog behöva spara 2000-3000kr/månad.

• VFR

Vi hade 6 mån på oss att spara pengar, kort tid mellan frieri och bröllop.
    Vi får en del pengar av mina föräldrar. Har alltid haft månadssparande och vi kommer att ta ut pengar därifrån. Bröllopet beräknas gå på ca 80 000-90 000kr och då har vi ingen bröllopsresa inräknad.

• hemligmia

VI rymmer iväg och gifter oss, men vi kommer att ha fest med lättare middag och tårta när vi kommer hem. Räknar med 5000 kr (inbilla sig kan man ju alltid)

• vixy

Hej, jag vet att blommor ofta är en sak som man inte prioriterar så högt. Om man ändå vill ha en fin brudbukett och dekorationer till kyrkan/lokalen så kan man fråga floristelever. De har ofta tillgång till bra grossister, bra pris och många är duktiga. Jag går själv floristprogrammet och skull mer än gärna göra brudbuketter och dylikt, det är en stor upplevelse för paret och familjen och att kunna göra något fint åt dem är helt underbart. Jag har hjälpt till med bröllop innan och det är så kul att kunna hjälpa till med något :) /viktoria

• jenbp

Hej! Vi räknar med kuvert priset 700 kr på restaurang med klass och bra service. För 65 pers blir det ca 45.000. Sen tillkommer en fasligt massa saker: bröllopslänning, ringar, blommor, dekorationer till borden, fotograf, hår/smink m.m samt bröllopsresan. Vi vill till Maldiverna och räknar 60.000 för den!

45 + 60 = 100.000:-

Plus de andra sakerna som jag räknade upp ca 25.000. Tot 125.000:-

Hoppas på lite hjälp av föräldrar, samt ska inte önska oss saker utan hjälp till resan. Hoppas på att få i hop ca 15.000 i pengar i presenter. Men det är en hel del vi ska betala själva som synes. Har 14 månader på oss och tänker lägga ca 2000/mån samt lägga till "semester kassan" (eftersom vi inte kommer att åka ngnstans innan bröllopsresan), födelsedag, skatteåterbäring och övriga överskott!

Önska oss lycka till!!! ha ha.... Kramar

• jenbp

Fel räkning! (det började ju bra...)

Tot 130.00 så klart!

• jenbp

(har ett tangentbord som inte registrerar knapptryckningarna... = kryptiska meddelanden)

• Ulrikas

Vi har räknat med ca 60 000kr ungefär, men jag tror det kommer att stanna på 50000, hoppas jag. ;)

Mina föräldrar betalar en tredje del. Vi har lite pengar undanstoppade sedan innan men annars lever vi sparsamt just nu. Vi har bjudit in ca 100 personer varav säkert 20 personer ej kommer att närvara eftersom de bor i utlandet.

Vi har hyrt en billig lokal och ska ha catering, billig brudklänning och blombukett. Vi vill satsa mer på festen så vi ska ha band som spelar. Spriten köper vi i tyskland. Inbjudningskorten gjorde jag delvist själv.
    Tärnan och bestman står för sina egna kläder.

Men vem vet, det kanske blir dyrare än vad jag tänkt mig.. ;)

• 26maj2007

bröllopf för 50 pers 50000:- sen tillkommer ringar ca 20000:- för oss två. bröllopsresa två veckor till thailand, bonde och resa 23000:- sen tillkommer mat m.m.

• dolly5

Jag är också student och min sambo har "vanligt jobb". Men man kan faktiskt spara ganska som student, vi har gjort så att när jag jobbat hela somrarna, har vi kunnat lägga undan den lönen som man får "extra" i augusti och september (då får man ju studielån). Sen åker ju skattepengarna direkt in på sparkontot förstås :) dessutom SÖK stipendier! Det har jag gjort och fått, utan förpliktelser. Vi skall ändå lägga runt 130.000 på vårt bröllop nästa år men allt går om man vill :)! Lycka till!

• Nettisens

På 3 år hinner man nog små köpa lite här och där mkt billigare än om man i panik ska fixa allt på kort tid.
    Mitt råd är : Köp brudgrejs på de årliga REORNA! Där sparar du massor!
    ( el kolla köp och sälj siterna, här- blocket - ebay)
    Har man dessutom 3 år på sig kan man - för att man har tiden på sin sida: LETAAAAAA billiga alternativ, förboka! osv osv.

Svar på tråden Hur fick ni råd med bröllop?