• Michelle86

Hur fick ni råd med bröllop?

Jag och min sambo har planerat att vi eventuellt ska gifta oss sommaren 2010 och har inte börjat spara till detta ännu.. Hade tänkt oss ett bröllop med kanske 50-60 gäster. (Familjen och vännerna) Har förstått att ett bröllop kan bli hur billigt/dyrt som helst beroende på vad man gör själv osv. Jag vill inte slänga flera hundratusen på en enda dag, men samtidigt inte snåla. Vi hade vidare tänkt att åka till något fint ställe på bröllopsresa, tex Mauritius eller dyl. Frågan är HUR FÅR VI RÅD? Min sambo har ett "vanligt" jobb och jag är student och kommer vara nyutexaminerad 2010. Våra föräldrar kan säkert hjälpa till, men hur mycket måste vi ställa in oss på att spara? Jag vet att det är väldigt individuellt, men ni kanske kan berätta hur ni gjorde?

• Svar på tråden Hur fick ni råd med bröllop?
  • maljor

Vi sparar. Räknar efter, sparar lite till. Tar bort allt onödigt (nåja, nästan allt onödigt iaf ).
    Min sambo har ett vanligt jobb, jag är arbetslös, vi har billån som kostar oss 2500 varje månad men ändå har vi sparat ihop drygt 50000 på 9-10 månader nu.
    Börja spara nu så har ni ju 3½ år på er och då behöver man ju inte spara jättemycket varje månad. Sparar ni 1000kr varje månad så hinner ni ju få ihop 42000. Sen så lägg undan om ni får tillbaka på skatten för det är pengar man inte saknar i vilket fall.
    Jag har räknat ut hur mycket jag får göra av med varje dag på mat osv och används inte de pengarna så för jag över dem till sparkontot.

• NuÄrDetDags

Tja, vi räknade på ett ungefär ut hur mycket vi hinner spara till den stora dagen och har planerat och organiserat allt därefter.

Ni har ju gott om tid på er. Som maljor säger, med "bara" 1000 kr i månaden får ni ihop 42000, sedan kommer en massa födelsedagar och julafton. Där kan ni önska er t.ex. presentkort för blommor, fotograf, dekorationer,...