• PMH

    Money, money, money...

    Är det fler än jag som tycker att mellanvarianten på budgetverktyget här på brudparets verktyg är lite konstigt budgeterat? Jo, jag vet att man styr det själv men några saker undrar jag. Klänning 6000:- är inte det lite för mycket för mellanbröllop? Och ring 1900:- är det inte "för lite"?
    Fotograf 1900:-, jisses, vilket överpris vi får betala (4000 .

    Anledningen till att jag frågar är att jag blir lite förvirrad eftersom man inte vet om man själv blir lurad eller har helt fel uppfattning om vad saker och ting ska kosta.

    Om man inte räknar med festen så landar allt annat runt 20 - 25.000:- för oss. Var hamnar ni? Det skulle vara intressant och se om man ska skratta eller gråta....

  • Svar på tråden Money, money, money...
  • Anonym

    Håller med dig, det låter lite orimligt. Även om min klänning kommer att kosta 6000 kr, så kostar inte ringen 1500 kr, utan 8000 kr!!! Vi har ett litet, men "exlusivt" bröllop, satsar enormt på maten o vin etc, och bröllopsresa till Mauritius. Hela kalaset kommer att gå på 70 000 kr, budgeten var 65' men jag inser nu att den var lite för optimistisk.

  • Ullis

    Jag tycker att budgetverktygen ofta som du säger är lite konstiga i sina prisangivelser. Jag hade de till hjälp för att få ett hum om vilka kostnader man bör tänka på. Sedan gjorde jag 2 egan budgetar på ett tidigt stadium. En med detta kan vara ett bra/lågt pris och en så här mycket kommer det nog att kosta och avrundade uppåt om jag var osäker. Det blev över 10.000:- i skillnad (utan ringar och resa). Betalar dock ändå mer för vissa saker och mindre för andra än någon av budgetarna.

    Fast det där med klänning. Min klänning kostade 2.500 kr till kommer hyra underkjol 300 kr, avgift till sömmerska 500-1.000 kr, slöja 900 kr och vips är man uppe i nästan 5.000 kr för den punkten. Och fråga mig inte var folk hittar skor för 500 kr tycker de flesta ligger runt 800 - 1.000 kr.

  • Fru A

    vi har lagt en budget mellan 30 och 40 000 men man vet ju inte var man hamnar, vi försöker att hålla oss inom ramarna, men ibland blir det svårt, man vill ju ha klänningen man trivs bäst i och ringarna ska ju sitt på sin plats livet ut.....ja, det är inte lätt det här inte, men vilken grej...gifta sig....

  • kimsan

    Vårt hamnar på ca 100 000:-, men då är inte resan inräknad. Det är inte billigt att gifta sig! Tack och lov betalar mina föräldrar halva kalaset. Min klänning gick på 4500:-, våra vigselringar på 4000:- st. Men vi satsar en hel del på festen, med mat och fri bar osv.. på ett ställe där dem fixar allt och vi inte behöver göra något. Det är dags på lördag den 11/1. Det är sååå drygt att gå och vänta!

  • Stina  28/6 2003

    Vi har en budget på ca 60.000 inkl resa med fickpengar och allt. Vi kommer att ha ca 60 gäster och förutom resan är maten den största utgiftsposten, 12.000 kr + vin.
    Vi gjorde en budget på tidigt stadium, där vi tog alla utgiftsposterna från BTs lista. Sen kollade vi upp alla priser från de företag som vi tänkt oss. Det skiljer väldigt på priser.... mellan olika företag och i olika delar av landet. På att göra själv och att låta andra göra.
    Vår genomgående filosofi är att vi ska ha ett sånt bröllop som vi alltid drömt om, och inte göra avkall på någonting. Däremot lägger vi ner extra jobb på att göra mycket själva (dock ej maten) och på att leta reda på billigare alternativ. TROTS detta kommer slutkostnaden att landa på runt 60.000 kr. För oss är det otroligt mycket pengar, jag jobbar men min m2b pluggar, och vi lever snålt nu för att kunna få ihop pengarna. Ibland funderar jag över om en dag och en veckas resa verkligen är värt allt snålande, men som sagt, detta är ju vad vi har drömt om så vi tycker att det är värt det. Ändå vet jag ju att 60.000 inte alls är någon stor summa i sammanhanget. Vi hade utan problem kunnat landa på det dubbla utan att "få mer" för pengarna.
    /Stina

  • MichaelJames
    Wow, this article really dives deep into the intricate world of finance and the ever-evolving dynamics of money. In such a rapidly changing landscape, it's crucial to stay informed about innovative platforms that can potentially reshape our financial future. I highly recommend checking out ICOholder for those interested in exploring new opportunities within the cryptocurrency and blockchain space. Their comprehensive insights and reviews can be invaluable when navigating the complex world of Initial Coin Offerings. Here's to the exciting journey of making informed financial decisions in this fast-paced era!
Svar på tråden Money, money, money...