• Vildare

Piller, graviditet..test--:/

Är orolig...Har ätit neovletta nu i ett antal månader. I söndags skulle jag ha börjat på en ny karta, något jag glömde. Jag hade även oskyddat sex den dagen..dagarna efter tog jag inte heller något piller eftersom jag inte hade några hemma och inte hann fixa. Har hört att dagarna efter mens räknas till ens säkra perioder, men jag glömde ju ta piller...måste jag vänta och se om nästa mens kommer eller kan man göra graviditetstest snarast?! Är så rädd att jag är gravid..(är 18 år)..och kan jag bara hoppa på en ny karta och slänga de tabletter jag missat och fortsätta på rätt dag, om jag använder kondom de närmsta veckorna? så att jag inte behöver starta om hela processen med p-piller...=!

• Svar på tråden Piller, graviditet..test--:/
  • Vildare

jo fast de står bara vad man ska göra om man glömt en...

• pickolina

Nej, det står att du ska kontakta läkare om du glömt flera.. ;)

Jag har för mig att man invänta mensen och då börja igen och skydda sig under tiden. Men jag är inte säker på det.. Jag har flera ggr glömt och bara fortsatt, men så ska man egentligen inte göra vad jag förstått.

Gravtest är onödigt att göra nu. Ett gravtest ska göras efter beräknad mens... Dvs när din mens borde kommit. Vissa kan man göra någon vecka tidigare.. Tror dock inte tat du behöver oroa dig. Man måste hinna ha ägglossning för att bli gravid och det är nog en extremt liten risk att du fått ägglossning direkt. Man ska ju aldrig säga aldrig men....

Som sagt, ring gyn på måndag.

• Diddisen

Vildare

Om du är rädd för att bli gravid använd kondom fram till du får mens.
    Tycker helt ärligt att det verkar väldigt krångligt det där med om du glömt en tablett i vecka 1 gör så, om du glömt en i vecka 2 gör så osv.
    Du kanske ska byta sort helt enkelt, som inte är så känslig om du råkar glömma en tablett som man ibland gör.
    Hoppas allt löser sej

• pickolina

Neovletta är ett vanligt monofasiskt p-piller och inte krångligare än något annat. Så trivs du med dom så ska du absolut inte byta... Det står samma sak på andra p-piller sorter oxå, så.... Dvs det här med vecka 1, vecka 2 osv...

• pickolina

Kollade 4 olika sorter lite snabbt och det står skrivet lika dant på dom alla... Så att byta skulle inte göra någon skillnad. Ring gyn och fråga hur du ska göra.. Det kan dom svara på över telefon. Svårare än så är det inte. Troligtvis så säger dom att du ska skydda dig (anv kondom) tills nästa mens och då börja igen.

• pickolina

Men som sagt, ring och kolla det så att du är säker på att du gör rätt.. :)

Försök att inte oroa dig. det är säkert ingen fara och gjort är gjort, du kan inte ändra på det nu... Se bara till att skydda dig ordentligt nu, tills du vet med säkerhet att du är säker igen.

• Vildare

tack så mycket för alla svar :) Ska gå till gyn till veckan och rådfråga. Eftersom jag inte äter p piller nu vet jag ju inte när min mens kommer, eftersom den inte blir lika regelbunden nu..men som sagt de löser sig :)

Svar på tråden Piller, graviditet..test--:/