• Sister of the Night

Buller i öronen

Undrar om det finns någon här som kan ge ett tips om vad jag fått för problem...
    Det är så att det sen ett par månader (max) då och då kännsom att trumhinnan "buktar" sig, eller hur jag ska säga. I samband med detta så "mullrar" det i hörselgången.

Det känns inte som någon typisk öroninflammtion, för det varken vätskar sig eller känns sådär bomullstjockt som det kan göra då.

Men vad sjutton kan det vara? Det är ganska enerverande. Har gått och tänkt att det nog går över av sig själv, men nu börjar jag undra! Har nyligen varit rejält förkyld också, men problemen började ju innan dess.

Någon som har/har haft samma typ av problem? Som kan berätta vad det är frågan om?
    Jätteglad om någon kan svara...

• Svar på tråden Buller i öronen
  • pickolina

Börja tryckutjämna regelbundet så kan det försvinna.

• Sister of the Night

Tack! :) Men hur gör man?
    Det jag tänker på när jag hör ordet tryckutjämna är att man håller för näsan och "pressar" (hm, förklara är inte alltid så lätt ;))är det det du menar?

Men vad kommer sig problemet av från början?

• pickolina

Ja, precis så...

Jag fick ofta så när jag var yngre, pga vätska i öronen tex. På den tiden fick jag anv en grej som de hade på apoteket för att tryckutjämna. Skulle använda den typ morgon och kväll eller linande, minns inte exakt...

Jag fick problem med öronen för ett par år sedan oxå men läkaren insisterade på att inget var galet.. Men med regelbunden tryckutjämning och en bettskena så försvann det.. Troligtvis var det pga att jag pressade ihop käken hela tiden, den gången.

Så, man kan tydligen få liknande problem av alla möjliga skäl... :)

• jocelyn

Om du har ont; gå direkt till läkare!
    Har du inte ont kan du prova att behandla med Revaxör för att se om du drabbats av vaxpropp. Du köper receptfritt på apoteket och fixar enkelt behandlingen hemma. Hjälpte mig när jag hade lock för örat efter en förkylning. Kan vara värt ett försök!

• Sister of the Night

pickolina och jocelyn:

Tack för era tips! Jag testade att tryckutjämna igår. Det var lite läskigt för jag fick nästan känslan av att det skulle kunna "smälla till" i trumhinnan
    (men det gjorde det inte). Man kanske får ta det lite lugnt i början?

ja, gjorde det ont skulle jag ha uppsökt läkare! Det gör det inte direkt, men det är obehagligt. Väldigt obehagligt för den delen! man vill ju inte gärna att trumhinnan ska dansa salsa i örat medan man tittar på TV...

Jag trodde Revaör "bara" var för vaxproppar - men funkar det mot detta så är det värt ett försök.
    Har även hört om ett slags ljus som man sticker in i örat och tänder, det ska brinna ned på ca 20 minuter och dra ut diverse smuts. Erfarenheter av detta, nån?

Sen undrar jag om man ska tryckutjämnajust när problemen visar sig, eller lite då och då i förebyggande syfte?

Tack återigen för era svar, man får lätt för sig at man är ensam om såna här lite mystiska åkommor :)

• morgondagg

Känns det som om trummhinnan "rör" sig när du andas? Alltså typ buktar in när du andas in och ut när du andas ut?

• Sister of the Night

Nja, inte just i samband med andningen... men för övrigt stämmer beskrivningen perfekt! Men det pågår bara ibland.

Om det varit relaterat till andningen, vad skulle det då vara för nåt? *nyfiken*

• AnnaElefant

Hej,
    Jag ær audionom, d.v.s øron-proffs. Det jag sæger nu ær dock mer som væn och jag tycker att du ska træffa en lækare om du ær orolig.

Om man ær stressad kan det vara en muskel som rycker i trumhinnan, ungefær som att det kan rycka i øgonlocket om man ær stressad. Det låter lite som du skriver det, det bullrar och låter mærkligt, men ær ofarligt. Jag har det ganska ofta och det ær en signal før mig att jag ær stressad, så det ær en bra måttstock. Men som sagt det ær aldrig fel att træffa en lækare som kan titta på det.

/AKA

• morgondagg

Jag har själv upplevt att trummhinnan "följer med" när jag andas. Bara ibland. Från början. Innan jag gick till doktorn hann det bli mycket värre. Så fort jag snörvlade till så lossnade det och satte igång. Jag går fortfarande jämt med näsdukar i fickan för att jag inte vågar snörvla.
    Det var något fel i örontrumpeten. Normalt så tryckutjämnar man varje gång man sväljer. Ett lock öppnar och stänger sig. Men mitt ville inte stänga sig igen. Så jag kunde i princip andas genom örontrumpeten. För att det inte skulle göra så ont så fick jag ett rör i örat. Det hjälpte men var obehagligt.
    Doktorn tjatade om att detta vanligast händer kvinnor när de blir gravida. Men när han fortfarande sa detta efter nio månader så blev jag lite arg. Jag hade iaf kommit på vad det var. Som han såklart inte trodde på. Mina p-piller. Jag åt Yasmin och efter ett långt samtal med barnmorskan som letade i alla böcker och skrifter hon kunde hitta så visade det sig att det finns en biverkning som har med örat att göra. Några månader efter jag slutat med pillret så försvann det.

• Sister of the Night

AnnaElefant

Att det kan hänga samman med stress hade jag ingen aning om! Inte heller att de små snabba "ryckningarna" man någon gång kan få i ögat, kan göra det.
    Vad märklga saker man får lära sig :)

Ja, det har varit en hel del stress på sistone. Månntro det är det då? Ja, läkare blirdet ju om detta inte går över. Tack för svaret! :)

Morgondagg

Även det du beskriver var totalt obekant! Som sagt, vad märkliga saker man kan få reda på! (För mig som nyfiken-på-det-mesta är det faktiskt väldigt intressant att ta del av era svar här måste jag säga).

P-pillren! Kunde man ju inte tro! Själv har jag f.n. inte såna, så det kan inte ha att göra med det i mitt fall.
    Tack förditt svar :)

Svar på tråden Buller i öronen