• a_e

Förlora 20 kilo på 8 månader, HUR??

Ja, rubriken berättar väl...
    Snälla hjälp mig, är d ens möjligt?!
    Råd, tips, ideér, inspiration å hjälp!!!!

• Svar på tråden Förlora 20 kilo på 8 månader, HUR??
  • Lena+Mattias=sant

Nickolina: Det finns inga vetenskapliga bevis för nyttigheten med GI och vad har transfetter med potatismos att göra (om man pratar hemmagjort)? Den enda vetenskapligt bevisade dieten som gäller alla över lag är tallriksmodellen...

Ja det finns mycket info i alla tidningar om vad som är nyttigt men mycket är rent nonsens eller som motsäger annat. Folk verkar hellre lita på kvällstidningar och kändisar än dietister...

• pickolina

Nickolina - Jag måste ju hålla med "Lena+Mattias=sant" där. Jag har oxå läst att det inte finns några vetenskapliga belägg för det här med GI.. Dessutom måste jag ju säga att jag förstår att man kan vara ovetandes eller förvirrad gäller kost, för alla tidningar och tv skriver/visar så mycket "crap" och är dessutom väldigt inkonsekventa i sin information. Så den person som är ovetandes eller förvirrad kanske faktiskt har varit mer uppmärksam än dom som tror sig vara kostexperter pga det dom läst/hört på tv?! ;) (inget illa menat)

• pickolina

Sedan beror det ju på eget intresse oxå.. Har man intresset för något så lägger man det oxå lättare på minnet. Tycker man att något är komplicerat och/eller ointressant så lägger man det kanske inte på minnet, även om man vet att man kanske borde....

• Lena+Mattias=sant

Pickolina: håller helt med därför förordar jag tallriksmodellen. Den är så enkel att alla kan lära sig den och komma ihåg den utan större ansträngning

• Nickolina

Okej! Det kanske är så att det inte finns några vetenskapliga belägg för GI metoden och jag menar inte heller att jag förespråkar just den även fast den har väldigt mycket gemensamt med den uråldriga diabeteskosten som naturligtvis är upplagd av dietister.Tallriksmodellen är ju en gammal klassiker även fast kanske jag skulle förespråka den för "vanlig kosthållning" och inte just för bantning(det kan man naturligtvis ha diabeteskosten och GI också för den delen). Jag menade inte heller att potatismos har något med transfetter att göra...Det har jag aldrig påstått. och visst har allt detta med intresse att göra. Men är man överviktig och vill gå ner och har man dessutom barn som man vill ge bra mat så har man väl något intresse ändå. Och även om kvällstidningarna skriver om märkliga dieter så är ändå grundbudskapet från både dietister det samma som kvällstidningarna. Hur man skall äta för att hålla blodsockret i schack och varför kolhydrater plötsligt fått rollen som den stora boven medan fettet plötsligt fått bättre rykte. Jag undrar bara hur man kan ha missat debatten...Även om den är rörig så finns den ju där..Överallt. Och visst, man behöver inte vara så himla vetenskaplig. Tallriksmodellen stod ju redan i hemkunskapsboken och att man ska göra av med mer än vad man stoppar in är ju också en tes äldre än jesus och DET om något kan man väl inte ha missat. Ursäkta om detta blev rörigt.

• Ellte

Nickolina: Det är nog lättare att läsa dina inlägg om du styckeindelar dem. Nu står allt i ett enda virrvarr och man orkar inte läsa igenom det...

• Nickolina

shit det är nog sant.....jag håller med om att det var rätt jobbigt att läsa...:)

• a_e

D ja menar me denna tråden, är att ja gärna vill ha era ideér, tips, råd å en jä*la massa peppning på att lyckas!!!

• vixen not a tramp

Fast du är ju inte här så ofta och håller ordning, och då är det ju lätt att tråden glider ifrån ämnet. Inget ont i det.

• burken

Hur går det för dig då? För nu har du väl hållt på ett tag? Själv skall jag väga mig snart efter att ha julledigt.. håll tummarna för mig!

• a_e

Håller tummarna för dig Burken!
    Här går d faktiskt bra... Har mätt mig idag nu, vägrar väga mig?!
    Går åt rätt håll, gött!!

• burken

Det hade gått åt skogen, hade gått upp! Men det är klart det var efter att ha haft jul- nyårsuppehåll. Bara att ta tag i det med nya tag! (Men först deppade jag några dagar. Åt chocklad i mängder och skyllde på mensen) Hur går det för er andra?

• cissig

Jag läste nåt mycket tänkvärt häromdagen.. vad ger man till grisar när man vill att de ska gå upp i vikt och lägga på sig fett. Mjöl.

Nu är inte jag överviktig men har av andra skäl varit tvungen att följa diet under tre månaders tid där jag skulle undvika allt socker, vitt mjöl, potatis, pasta, ris. Gick ner 5 kg på två månader. Om man vill snacksa kan man äta hur mkt nötter man vill, man kan äta grönsaker med dipp mm. För det var mellanmålen jag tyckte var svårast.

Eftersom man måste göra av mer än man får i sig är det ju viktigt att äta sådana saker som man blir mätt av utan att få i sig tomma kalorier. Man kan till exempel bara äta kött och grönsaker o sås och helt ta bort potatis, pasta t.ex.

Kan tänka mig att det inte är lätt att laga mat som alla tycker om. Men om jag tänker på min egen uppväxt så har jag alltid fått samma mat som mina föräldrar åt och det kunde vara precis allt allt möjligt. Så det var ingen speciell barnmat. Vi fick mkt grönsaker t.ex.

Men lycka till alla här. Och klart att träningen är jätteviktig om man vill gå ner i vikt.

• rosarosen

Jag gick ner 25 kg på ett halvår och sen ytterligare 25 men det tog längre tid. Ju mer man väger destu fortare går man ner i början. Jag tror att du kan klara det!

Svar på tråden Förlora 20 kilo på 8 månader, HUR??