• Älskis

Hon antar sig vara självklar tärna!

Jag vet inte vad jag ska göra...
    Jag och min sambo planerar bröllop 2008 och vi har redan börjat fixa med saker och så. Därför en dag tog jag med min mamma och min barndoms kompis på bröllopsmässa för att välja brudklänning, inget annat. Det var det enda jag var intresserad av. Och nu i efterhand tar hon för givet att hon skall vara min tärna! Jag har inte frågat och hon har inte frågat om vem som ska vara det. Vi har gått i skolan tillsammans och varit med om mycket tillsammans men innan förra året träffades vi kanske 3 ggr per år, fast vi bor 3 mil ifrån varandra... Hon känner lixom inte mig längre. När vi träffas är det bara minnen från skolan hon pratar om och jag har ju kommit förb det... Jag har ju min bästa kompis som jag vill ska vara min tärna... Jag vet inte vad jag ska göra! Har pratat med min sambo om det och han vil heller inte att hon skall vara min tärna, just för att hon inte känner mig längre på samma sätt och för att jag inte tror att hon uppskattar det på samma sätt som min bästa kompis gör... Hur ska jag säga till henne att jag vil ha min bästa komis istället... Hon kommer bli riktigt sur. Men jag vill inte offra min lycka på vår dag för att göra henne glad... Help, somebody?

• Svar på tråden Hon antar sig vara självklar tärna!
  • -svea-

Gud va jobbigt,

Självklart ska du inte ha henne som tärna om du inte vill det. Samtidigt som det kanske kan vara kul att ha någon nära som har känt dig länge???

Två tärnor???

• Snart_FruL

Först vill jag säga att jag verkligen beklagar att du hamnade i den situationen. För det här är så lurigt att jag tror det är svårt att ge råd.

Det finns ju flera alternativ;
    Det ena är att du låtsas ovetande att hon tror sig bli din tärna, du har ju faktiskt inte frågat henne, och att du säger jätteglatt att du är så glad för att din andra kompis tackat ja till att bli tärna. Men jag tror absolut inte att du ska säga att den andra tjejen är din bästa kompis, sånt svider att höra. Om hon säger att hon trodde att hon skulle bli din tärna, så kan du väl bara skylla på avståndet och säga att du valde din kompis för att hon bor närmare och att ni träffas oftare.

Det andra är att försiktigt säga att jag hoppas att du inte utgår ifrån att du ska bli min tärna bara för att du följde med till mässan. Och säga att du redan hade tänkt på vem du ville skulle vara tärna och att det är den andra tjejen, återigen kan du ju skylla på att du träffa henne oftare och att hon bor närmare.

Som sagt jag tror att det finns många sätt att säga det på, men viktigast av allt är nog att inte säga att den andra tjejen är din bästa kompis, underförstått att den här tjejen inte är det. Man kan ju ha mer än en nära väninna.

Skulle hon bli jättesur så tycker jag nog att du kan kontra med att du faktiskt inte frågat henne, utan att hon själv utnämde sig till det uppdraget. Och att det nog inte skulle vara så dumt om hon i framtiden frågar innan hon utgår i från saker.

Men det här är ju som sagt bara förslag, på hur man skulle kunna göra det. Det finns ju massor med kloka tjejer härinne som säkert har mycket vist att tillägga.

Lycka till! Och hoppas att det ordnar sig utan allt för mycket problem!

• Sister of the Night

Aj då vilken jobbig vändning ditt planerande tagit! :(

En spontan undran (och alltså ingen kritik): varför tar man med sig en så pass avlägsen "vän" på mässa för att välja klänning...?
    Kan tänka mig att det är där hon har fått idén om att du tänker fråga henne om tärngrejen, ifrån.
    Vilket självklart inte betyder att hon har anledning att ta detta för givet, bara att det kan ha varit det som startade tänket hos henne.

Observera att jag skriver "tänker fråga". För du har ju självklart inte gjort det (eftersom att hon inte är aktuell:)). Detta leder mig fram till nästa fundering, på vilket sätt har hon fått dig att ana att hon betraktar sig som din tärna?
    Jag menar, OM hon tror det så måste hon ju givetvis få en vink om att så inte alls är fallet, men det kan å andra sidan bli lite pinsamt ifall det hela skulle visa sig vara en missuppfattning från din sida...

Men hursomhelst, du misstänker att hon tror att hon är tärnan.
    För att försöka klura ut nåt bra förslag på hur du ska lossa de idéerna från henne så skulle det underlätta att veta om hon har sagt det rent ut, eller bara antytt det?

• Älskis

Tack alla för era svar... Grejen var att min bästa kompis var utomlands och jag ville ha med någon "yngre" just för modell och liknande på klänningen. Och det sa jag också... Att det var bara det jag ville kolla på.

Jag har också tänkt på att det kanske var därför hon antog det... Samtdigt tgår jag från mig själv, jag skulle inte antagit det om någon bett mig följa med på något sånt.

Vistt är det kul med någon som känt en länge men det enda hon pratar om är skoltiden, som sagt så har vi inte förrän förra året börjat träffas mer. Innan så var det en period på ca 5 år nr vi träffades kanske 3 ggr per år...

Om jag följer magknslan så vill jag ha min bästa kompis som tärna. Hon vet allt om mig, vet vad jag tycker om och är i samma "period" som jag i sitt liv. Min barndomskompis är singel, festar konstant och det som kanske stör mig mest just nu är att hon och jag INTE delar samma tankar om äktenskap... Hon pratar om att det inte är fel att göra något med en gift man och hålla på att flörta med folk hon vet är upptagna. Jag är katolik och på något "ingrott och gammalmodigt" vis vill jag att min tärna har ialafall liknande samma moraler och principer på sådana saker. Det var det jag menade när jag sa att hon inte uppskattar det på samma sätt...

• Älskis

Sister of the night:

Hur hon "anade" det var att hon ringde och frågade om färgtema på tärnklänning osv och då svarade jag att jag inte tänkt på det och försökte där klämma in att det tar jag med den det gäller... Men i all hast så var hon tvungen att rusa.

Det mest galna nu i förra veckan var att hon gick in till min sambos jobb och frågade vad han tyckte om vissa färger och vad man skulle säga i talet... Han är visserligen sådan att han säger rätt ut vad han tycker och han svarade med om jag hade frågat henne om hon ville bli min tärna. Då skijade hon bort det och sa at det var ju en självklarhet... Visste inte när han berättade det om jag skulle skratta eller gråta, haha!

• Sister of the Night

jag vet faktiskt inte heller om jag ska skratta eller gråta när du berättar det! man undrar ju om hon innerst inne fattar men vägrar ta in det. När hon bara skojar bort det, menar jag...

och så detta med att vilja ha någotsånär samma syn på äktenskapet som sin tärna: Ja, skiljer det så mycket som i ert fall kan jag förstå det. Hallå, flirta hejvilt med gifta och tycka det är helt OK, nja, då skulle jag också börja fundera.
    Låter på nåt sätt som att hon är typen som närmast kräver total bekräftelse för att må "bra" (eller tro sig göra det).

Men vad vet jag, det är bara spekulationer från min sida.

Nej, du får ju sätta p för detta innan det spårar ur alldeles, jag tycker att det låter som att hon "valt" attse sig som utnämnd; du sa ju faktiskt att det gällde enbart klänningskoll.

Säg ifrån, men var lite mild. Jag får känslan att hon kanske inte är så kaxig där under fasaden. Om hon inte respekterar ett vänligt "Tack men nej tack" från din sida så får du förstås vara skarpare.

Tärna väljer ju DU - inte någon annan.

• Yllo

Åhhh TS vad jag känner igen det där! När jag och min man äntligen kom till skott och bestämde datum så hade jag en väninnan som tog för givet att hon skulle vara min tärna. Hon gick runt och berättade för alla och envar att hon skulle vara min hederstärna (hon är gift) och la sig i planeringen (var mer till stjälp än hjälp).
    Till slut så sa jag åt henne att min man bara ville ha familjen med i bröllopståget. Han har en dotter och en son från sitt tidigare äktenskap och ville absolut att vi skulle ha bara dom som tärna och bestman. Sonen meddelade direkt, när vi berättade att vi skulle gifta oss, att han minsann skulle vara ringbärare, men då han var 15 när vi gifte oss så fick han bli bestman istället

Min väninnan hade väldigt svårt att fatta, trots alla fina vinkar jag gav henne, att hon INTE var påtänkt som tärna så tillslut var jag tvungen att säga det rakt ut och tyvärr på ett ganska grymt sätt. Jag sa helt enkelt... "Vem är det som sagt att du ska vara tärna? Jag har INTE frågat dig och nu är det så att jag och XX (min man) inte vill att du ska vara min tärna utan att hans dotter ska vara det"

Hon bestämde också att hennes dotter skulle vara brudnäbb, men redan då hon tog upp det första gången med mig så sa jag direkt ifrån på skarpen och informerade henne om att om det var så att jag övervägde brundnäbbar så hade jag minsann fler barn i familjen som jag mycket hellre tog än en kompis dotter.

Lycka till med problemet självutnämnd tärna. Du bör nog säga åt henne att hon inte ska vara tärna, men säg inget om att den du vill ha är din bästa kompis. Sånt sårar i onödan.
    Med tanke på att bröllopet inte är förrän år 2008 så kan du ju alltid säga åt henne att du inte bestämt dig om du ska ha någon tärna eller inte och att du inte tänker göra det förrän mycket mycket senare. Det är ju så lång tid kvar.

• anders fru

Jag förstår precis vad du genomgår. Min äldsta vän bor 30 mil i från mig och jag vet att jag för längesedan sagt att OM jag någon gång skulle gifta mig skulle hon vara min tärna. Men vi var ifrån varandra ett par år och hon känner inte mig som jag är nu. Jag valde en tjej som jag alltid har roligt tillsammans med som min tärna, hon är inte min bästa vän direkt men det känndes rätt och hon bor nära mig. Min "gamla" vän frågade mig om jag stod fast vid vad jag en gång sagt, jag svarade att jag inte bestämt mig och bad att få återkomma. Det tog mig lång tid att "våga" säga som det var, men hon tog det bra även om jag tror hon blev besviken. Vad jag däremot har gjort är att ge henne lite uppgifter som hon ska fixa på bröllopet och det tycker hon är jättekul.

• Tjolahopp

Åh,jag är i liknande situation!När jag talade om för mina fyra vänner att jag skulle gifta mig, sa genast en av dem -Åh, gud va roligt!! va kul att få klänning å vara brudtärna !! Ehh, Va!! Jag bara skrattade. Nu har det gått flera mån å jag har fortfarande inte pratat med dem om det. Men har frågat en av tjejerna å hon har tackat ja! Valde henne för hon är den lugna, ödmjuka å bra på att styra upp saker å ting. känns tryggt att ha henne vid min sida den dagen.

De andra tjejerna kommer inte ta illa upp men "hon" kommer nog bli rätt paff! Funderar på att fråga henne bara för att ja inte vill göra henne besviken,men det känns ju inte roligt när folk bara tar för givet! å vem fan har sagt att jag ska köpa klänning till henne? det är väl inte självklart? medans min "tärna" sa att självklart ska hon stå för klänning själv. Nu ska jag stå för dessa men det känns ju lite roligare att ge saker till nån som är tacksam för det.

Oj detta blev långt, ville bara skriva av mig lite Vad tycker ni, någon mer som bara har en brudtärna?

• Bulsan

Har inte läst alla inlägg och är säker på att du fått flera kloka råd redan

Jag tänker på två saker:

Vill du inte ha två tärnor, så meddela henne på ett "snällt" sätt om det. Tex genom att fråga om hon vill följa med dig och din tärna och titta på bukett..... på så sätt får hon veta att hon inte är tärna utan att tappa ansiktet plus att du på ett fint sätt ändå visar att du vill ha med henne när du planerar bröllopet.....

Var trots allt glad över att hon uppenbarligen vill vara din tärna, det tyder på att hon anser dig vara en mkt god vän!

• kramizz

Jag visste inte vem jag skulle välja av mina två bästa kompisar, så jag valde båda min blivande gjorde samma sak, så han har två bestman. Ville inte göra någon ledsen så vi löste det så.

• Bulsan

Nu är det långt kvar tills vi ska gifta oss och det kommer dröja läääänge tills vi tillfrågar någon.... däremot så har jag redan givetvis börjat tänka på det

Har den självklara tärnan, min absoluta bästis! Tror inte jag vill ha flera tärnor... tror Men har ju flera andra nära vänner som jag skulle vilja ära/visa min uppskattning för på något annat sätt! Har ni några förslag? Läsa dikt på vigseln, dela ut ris/blomblad....

• kentfantast

Jag hade bara en brudtärna! Tänkte aldrig ens tanken på att ha fler. Och hon sa inte ett knyst om att jag skulle betala nåt (fast jag betalade allt). Hon är min äldsta vän och bor 60 mil bort, men jag har aldrig övervägt någon annan. Jag skulle bli så förbannad om nån höll på som era kompisar! Skulle nog bara svarat "Nej xx ska vara min tärna" om nån hade utbrustit nåt sånt. Stå på er, det är NI som har rätt att välja tärna. Kära nån!

• Bulsan

Älskis - Vill inte sno din tråd men tänkte att du kanske kunde göra något liknande....?!

• Älskis

Hej alla, tack för alla tips! Jag uppskattar det verkligen!

Jag har funderat på två tärnor men för att lösa det enklare men det känns inte rätt bara. Jag vill verkligen inte att hon ska vara tärna. Hon tycker säkert det är jätte kul att vara tärna och hon får en "titel" på bröllopet men jag tror inte det betyder mer än det... Då får hon sin bekräftelse och är nöjd. Och sen stör det mig så mycket om hennes åsikter... Att vara med gifta män och tycka att det är helt okej, jag vet inte om ni tycker det är så faligt eller spelar någon roll att hon tycker så men jag känner bara att någon som är med på ett bröllop ska väl också kunna se det vackra i det och uppskatta äktenskapet.

Jag vet inte... Men med spänning får ni vänta tills efter helgen då jag ska försöka prata med henne på söndag.

Tack allihopa! Uppdatering måndag alltså, håll tummarna!

Ha en mysig helg!

• Teds brud

Min bästis var min tärna, sen hade jag en annan nära vän som läste i kyrkan och en tredje vän delade ut rispåsar och kyrkprogrammen och hon var toastmadammes assistent. De gjorde vår tipsprommenad och andra saker tillsammans.

• Yllo

Tjolahopp - Jag hade bara en tärna i slutändan, min styvdotter.

Visst hade jag fler vänner som jag ville uppmärksamma vår stora dag.. En av mina bästa barndomsvänner bad jag sjunga i kyrkan. Hon har en helt otrolig sångröst och jag ville så gärna ha lite solosång. En fick i uppdrag att hjälpa mig med diverse små tillbehör (vi bad henne från början att vara vår toastmadame, men hon tackade nej p g a att hon inte vågade då hennes son bara var 4 månader vid tidpunkten för bröllopet). Min ena svåger fick i uppgift att läsa bibeltexten. En annan god vän till min man fick i uppdrag att köra oss. Min självutnämnda tärna fick till slut i uppdrag att hjälpa mig att klä mig samt vara vår toastmadame.

I slutändan finns massor med olika uppgifter man kan dela ut till de som inte kan (man vill ha) som tärnor/bestman.

Fast jag skullr nog inte göra så som Bulsan skrev.. ta med tjejen som tror att hon ska få vara tärna och titta på blommorna.. Nej, det är bättre att du säger ifrån redan från början.. men självklart på ett fint sätt.. och inte kommer med något i stil med.. "Hej, vill du följa med mig och min tärna och titta på blommor till brudbuketten?" Om någon som jag anser vara min bästis frågade mig den saken hade jag nog trott att även jag skulle vara tärna.

• Sister of the Night

Ska bli spännande att ta del av hur det löser sig, TS!

Svar på tråden Hon antar sig vara självklar tärna!