• SadPsychoBitch

Vad är skillnaden?

Hejsan Svejsan, alla mina kloka Bt:are.

Vad är egentligen skillnaden mellan Yasminelle 28 coh Yasmin 28?

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad är skillnaden?
  • pickolina

jocelyn, vad bra att du såg detta.. Jag tänkte genast på dig när jag såg att de släppts... :)

• jocelyn

Rent teoretiskt; vad kan en lägre östrogenmängd vara "bra för"? Alltså lite lägre risker med cancer/blodpropp o sånt är ju givet men i övrigt? Är himla nöjd med Yasmin men om man kan få något bättre så vill man ju ha det... :)

• pickolina

Det kan ju påverka humöret lite annorlunda. Om det är något positivt eller negativt är ju individuellt.. Du kan ju be om att få prova i 3mån och se.. Det borde gå utan större omställning då det är exakt samma typ av hormon i yasmin och yasminelle.

• SadPsychoBitch

Om man trivs mas Yasmin som p-piller så tycker jag inte man ska testa sig på att byta, det kan bli hel knas.

Jag valde att fortsätta med yasmin.

• jocelyn

Ja alltså skillnaden mellan Yasmin och andra sorter är ju drospirenon (gestagen) som är mer kroppseget och tolereras bättre (av de flesta) . Det enda man ändrat i det nya pillret är mängden syntetiskt östrogen.

Jag är inte så känslig för biverkningar, har ätit betydligt "värre" medel om man säger så.

• SadPsychoBitch

Jag vet inte hur de är med biverkningar eller inte, men jag trivs bra med de jag har.

Dör jag så dör jag ^^

• pickolina

Alltså, skillnaden på östrogenmängd kan göra skillnad på humör osv osv.... Det beror ju på vad du har för östrogennivå själv, i grunden. Om du har lite östrogen normalt kanske du mår bättre av ett som innehåller mer östrogen och om du har lite mer östrogen normalt så kanske du mår bättre av ett som innehåller lite mindre....

Eftersom jag gjort hormontester så vet jag att jag behöver ett östrogendominerat p-piller med antiandrogen effekt.. Tex.

Men hormonprover görs ju inte på "normala" kvinnor så därför vet man ju inte riktigt utan måste exprimentera sig fram.

Då Yasmin och Yasminelle båda innehåller exakt samma typ av både östrogen och gestagen så blir det inte direkt att exprimentera, som om man skulle byta sort.. Därför kan det ju tänkas vara värt att testa, om man nu är nyfiken. Känner man sig glad och nöjd som det är, sa men dåså... ;) :) Då är det ju inget att bry sig om.

• pickolina

www.femalelife.se/scripts/products/combined_pills/good_for_skin/content.php

Läste detta.. Där står det bla så här: "Yasmin har en svagt antimeneralkortikoid verkan vilket kan medföra att viktökning pga vätskeansamling (östrogen effekt) motverkas."

Då kanske man kan spekulera kring att Yasminelle är ännu bättre i det syftet, då det har en lägre östrogendos... Men som sagt, det är bara spekuleringar från min sida.. :)

• SadPsychoBitch

Jag har iallafall inte gått upp i vikt av yasmin. Men jag tror BM nämde viktökningen på Yasminelle, jag är dock inte riktigt säker. Vi pratade om så mycket.

• pickolina

Viktökning kan man råka ut för när det gäller båda.. Som sagt, det är i princip samma piller.. Men men.. Man kan ju spekulera i alla evighet.. Hihi.. :)

• pickolina

Men jag kan ju bara inte begripa varför dem två inte är rabatterade?! :(

• jocelyn

mmm...jag vet! 800 spänn per år för att man väljer bort dödspillren från Organon. Men det är det värt såklart. Tycker dock att ALLA preventivmetoder bör kosta lika mkt eller vara gratis.

• Fru Brorsson

Några fler erfsrenheter om Yasminelle??

Svar på tråden Vad är skillnaden?