• MiaFiaa

Lågbudgetbröllop

Hej. Uj va trist det låter med "lågbudgetbröllop" men som föräldraledig resp studerande med två barn känner vi att vi inte vill lägga ner så jättemycket pengar på ett bröllop men vi vill ju självklart ha det fint och romantiskt. Ni som inte spenderat så mycket pengar - hur har ni gjort med allt? Bara bröllopsklänning kostar "skjortan". Har ni någon hemsida eller något där ni skrivit om ert bröllop? Alla tips tas gladligen och tacksamt emot! Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Lågbudgetbröllop
  • 7 juli 2007

sara79:
    Du vet möjligtvis inte vad frakten är på efushop?

• Nipsu

Vi har valt att ha ett jättelitet bröllop, knappt 30 gäster. Festen är på en hembygdsgård, och så blir det buffé. Jag ska låta sy upp en klänning åt mig, och min blivande man använder sin svarta kostym. Nya skor behöver vi båda:) Sedan kommer det ju andra kostnader till, hår, smink, bukett, blommor till dekoration o.s.v. Planeringen har gått jättebra eftersom vi båda är på samma linje - ett litet och trevligt bröllop med våra familjer. Och att det samtidigt blir ganska billigt skadar ju inte ;)

• Frida82

Vi ska ha ett budget bröllop vi också i sommar! Så här har vi planerat:
    * Vi hyr lokal genom idrottsförening på landet
    * Min kusin syr upp klänning, min m2b behöver bara köpa nån billig svart kavaj
    * Vi äter buffé som jag o min mamma fixar
    * Jag fixar tårtan själv ( det är ju det roligaste!)Jag har köpt en 6 vånings tårtställning på nätet ihop med en kompis, som vi säljer sen efter våra bröllop
    * Min vän fixar hår och blommor
    * Våra vänner sjunger o spelar o fotograferar
    * Köpte en snygg ring på guldfynd under 1000lappen
    Vi kommer bli ca 60 pers.
    Det går att komma undan väldigt billigt!
    Allt beror ju på vad man som par prioriterar, vad som känns viktigast. Dyr klänning, lyxig ring, proffssång, 3rätters..etc etc
    Lycka till!

• Wicks

Vi kommer göra som så att vi troligen syr kläderna själva (alternativt lånar om vi lyckas finna några som passar det vi är ute efter). BLommor plockas själv (ska bara ha i håret troligen, någon bukett tror jag inte är aktuellt.Vi kommer vara utomhus, troligen på en äng. Maten lagar vi själva, lika så tårtorna. Underhållning blir i form av folk som helt enkelt vill ställa upp (tillfrågade innan). VAd är det mer? Häst och vagn lånar vi om de tär aktuellt.
    Så det enda ksotnaderna vi ahr är tyg till kläder, ingredienser till amt samt ringar.

• Utomlands-brud

Tack, för alla bra tips!

Själv har jag precis beställt en brudklänning från Kina. Det är mycket billigare än att köpa eller hyra här hemma. Visserligen är det en chansning, men jag hoppas att det ska gå bra. Det finns många trådar här som handlar om klänningarna från Kina, sök på Kina-klänningar bara så får ni fram en hel del. De flesta verkar nöjda med sina klänningar, men där är ju en del som är missnöjda också. Jag lovar att rapportera när jag fått min!

Annars tänkte jag dekorera med rosor som vi själva har i trädgården och andra blommor, t.ex. rosenblad och gröna växter på bordet. Kanske göra något fint av snäckor...
    Vi ska låna tält av mina föräldrars vänner som vi ska ha i tädgården. Tänkte beställa italiensk buffemat, vilket nog kommer vara den största kostnaden och ringen vill man ju så klart lägga lite extra på eftersom man ska ha den alltid.
    Fotografera, gör en kompis som är jätteduktig på det och har gått kuser inom foto, och håruppsättning gör en annan kompis som har gått frisörutbildning.
    Vi ska ha ett litet bröllop i trädgården.

• Dynah

Vi kommer att ha kombinerad bröllops/inflyttningsfest, dvs hemma hos oss med buffé och Tyskland-sprit :)
    Maten kan man ju förbereda själv (men vi kommer att beställa) och tårta tänkte jag beställa vanlig princesstårta med vit marsipan och själv sätta ett brudpar på. Fotograf hoppas jag vi kan hitta i bekanskapskretsen och vi åker vår egen bil från kyrkan hem.

• Gabbies

det bästa tipset är absolut att ta hjälp av vänner o bekanta med så mkt det bara går..

• Dynah

Glömde skriva att ringar fixar vi med gammalt guld som ligger och skräpar i bankfacket, klänning tänkte jag hitta någon modell som man kan ha användning för vid andra tillfällen och mannen behöver en ny kostym som det är ändå.
    Blommor har jag hört att Hötorget har billiga och brudbukett tänkte jag sno ihop själv. Tärnorna (mina barn) ska ha fina sommarklänningar de kan ha vid flera tillfällen.

• Mrs Priftis to be

Vi hyrde först en bygdegård, skulle ha catering och våra föräldrar har varit urgulliga. Mina föräldrar betalar typ hela festen och min fästmans föräldrar betalar fotograf och små "gåvor" till gästerna. Men i vårt fall bytte vi till cateringens egen lokal, blev faktiskt billigare så än att de skulle luffa ut till bygdegården!
    Leta leta leta efter fotograf. Det var nåt jag kände fick kosta lite, bilderna är ju det enda som man faktiskt riktigt har kvar efteråt.
    Nu blir ju inte vårat böllop så billigt som vi trodde det skulle bli, slutar väl på ca 30 000 för ALLT.
    Hoppas det löser sig för er!

• blivande Mrs...

Hej tjejer!
    Jag beställde min brud klänning från usa, de e billigare än här hemma och samma märken som finns i butikerna här. kolla på www.houseofbrides.com
    Lycka till!

• LydiaLinn

Ett bra tips är att hyra tält och ställa upp tex på en föräldragård el dyl. Det blir mysigt och festligt och ändå rimliga priser.

Klänning kan beställas från Kina för 69 Amerikanska dollar (de ser jättefina ut!) Kolla runt på trådar här, det finns massor av hänvisningar till Kinaklänningar. De ser ut som våra "vanliga" klänningar som vi har hemma och har fått bra respons från folk som fått dem levererade.

Skippa DJ och ha en laptop med playlists istället.

Istället för stor håruppsättning kan man ha vackert utsläppt fönat hår tex. Det kommer jag ha, också för att jag passar bättre i det.

Buffé är billigare än sittande middag om ni vill ha på restaurang...

Ja, det finns många knep. Kolla en tråd som heter: "vad snålade ni med" där finns många bra tips!

Good luck!

Svar på tråden Lågbudgetbröllop