• Vackra

Fruktansvärt brutala mardrömmar! Vad göra åt det??!!

Hej,
    jag har haft sömnproblem i ett par månader nu. Jag har inga problem att somna, men jag sover väldigt lätt och drömmer så fruktansvärt brutala mardrömmar! Så jag antingen vaknar av dem på natten (men somnar om väldigt fort igen), eller så ligger jag där lite halv-vaken/halv-sovande och drömmer mardrömmarna samtidigt som jag ligger och tänker på att det känns jobbigt som om jag vore vaken och att det har hänt på riktigt.. men jag vaknar aldrig ordetnligt av dem... jag bara liksom ligger där och "plågas"...

Drömmarna kan bestå av allt från Alien-fladdermöss som skickats i ägg ner hit till jorden för att utplåna världen (det låter kanske löjligt, men var väldigt otäckt), till brutala "slaktar" mord, där kroppsdelar hänger på grenar, till att jag klipper av mig mina fingertoppar, eller skär av mig min mage utan bedövning för att bli "smal" (Jag är redan lagom smal enligt mig själv) m.m, m.m.. och så fortsätter det så typ varje natt. Och dom är så starka och intensiva så att jag är helt slut på morgonen!

Jag försöker att skriva ner drömmarna, säga till mig själv att jag inte skall drömma mardrömmar inatt, att jag ska drömma bra saker, tänka positivt OCH så äter jag sömntabletter som bl.a. ska ändra mitt drömmönster. Men dom hjälper mig inte såå himla mycket..

Vad kan man göra åt detta? Tips på vad man kan försöka göra själv? Eller om min man kan göra något? Vad som helst är tacksamt!
    Tack! /Y

• Svar på tråden Fruktansvärt brutala mardrömmar! Vad göra åt det??!!
  • jocelyn

Nej nej nej, nu måste jag protestera! Nozinan är INTE till för behandling av sömnproblem/problem med drömmar!

Indiktationer hos nozinan (citerat ur FASS):
    Indikationer:

*schizofreni, akut övergående psykos samt paranoida tillstånd

*maniska psykoser

*organiska psykoser

*korttidsbehandling av framträdande psykotiska symtom som en del i personlighetsstörning

*för behandling av svåra smärtor, antingen ensamt eller i kombination med analgetika

Hela länken;
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0

------
    Lider man inte av ovanstående skall man INTE behandlas med ett högdosneuroleptika alls.
    Naturligtvis skall du inte använda detta medel mot sömnproblem! Ingen vettig [läs utbildad] läkare ger dig denna typ av neuroleptika mot mardrömmar.

Finns det något ställe där de kan såna här saker? Såklart! Vänd dig till sömnlab som finns vid större sjukhus. De kan hjälpa dig med frågor och du kan få remiss till sömnlab från din läkare.

De vanligaste sömnmedlen;

1, Antihistaminer; Atarax, Lergigan
    [En del läkare skriver felaktigt ut neuroleptika mot sömnproblem trots att SBU kommit fram till att detta EJ är tillrådigt vid behandling av sömnproblem.]

2, Zopiklon (Imovane), Zaleplon (Sonata), Zolpidem (Stilnoct)

Länktips; www.somnhjalpen.se/StartPage.asp
    (observera att denna site ägs av sanofi-aventis som tillverkar stilnoct. du kan dock få mängder med goda råd om du scrollar runt bland "frågor&svar" eller faktadelarna.)

3, Bensodiazepiner; Triazolam (Halcion) , Flunitrazepam (Flunscand) , Nitrazepam (Mogadon, Apodorm)

• cricri

Hej!

Är det så att du äter nån speciell medicin just nu? I så fall måste detta vara orsaken. Kan inte tro att man har såna livliga och ständiga mardrömmar av dig själv.

Du frågar efter sömmtabletter...Ja, alltså jag har haft jätte svåra sömmproblemm på grund av ångest. Dvs jag kunde inte sommna alls eller så vaknade jag mitt på natten och kunde inte somna igen bara pga den fruktansvärt ångest och nervösitet jag lider av. Medicinen jag äter nu heter Mirtazapin och den är egentligen en antidepressivum, fungerar dock utmärkt på mig när det gäller att driva ångesten på natten och jag kan sova som ett barn igen. Så du kanske skulle föreslå din läkare att prova denna medicin på dig, jag vet inte.

Men oavsett vilken medicin du äter föreslår jag att du äter regelbundet vitamintillskott eftersom kroppen blir ju utsatt av ett främmande ämne vars biprodukter behöver denne bli av med för att den inte ska utveckla någon annan åkomma. För att detta ska fungera bättre behöver kroppen extra vitaminer (i synnerhet vitamin C men andra också). Bäst köper du tillskott i från Helhetshälsan eftersom produkterna är helt svensktillverkade och därmed är det en kvalitétsgaranti! :)

www.helhetshalsa.se/

Jag kommer också snart att prova med Bachs Blomsterterapie. Det kanske kan hjälpa dig också? I alla fall handlar det om en terapi med blomsterdrappar som inte kolliderar med din vanlig behandling och som inte orsakar någon skada, vilket gör det värt att prova:
    www.bachblomsterterapi.net/

Hoppas det här hjälper dig!

• Sanna 78

Vackra
    Jag led också av fruktansvärda mardrömmar ett tag och för mig var det kopplat till stress.

• jocelyn

Mitrazapin (Remeron) innehåller en H1-antagonist liknande Atarax, därav de sederande egenskaperna hos detta NaSSa-preparat. Och ja, det används i huvudsak mot depressioner.

Att prova naturmedel går bra men akta dig så du inte blandar detta med antidepressiva eller annan medicinering (p-piller t.ex.) utan att först ha konsulterat din läkare.

Blomsterterapi är bluff då det bygger på homeopati. Tyvärr sträcker sig inte kvacksalverilagen så långt att vi kan förbjuda att folk skor sig på andras problem med verkningslösa -och dyra!- medel.
    OM man själv anser att det hjälper en att inta verkningslösa droppar och/eller andra naturmedel som ej genomgått för läkemedel kliniska studier etc så får man såklart göra det. Placeboeffekten är stark och bevisat effektiv, tror bara inte att det är en droppe av något "magiskt vatten" som hjälper när det är du själv som gör jobbet.

Tron kan försätta berg. Och en hel del annat.

• cricri

Måste bara le här lite..ja, Placeboeffekten, tron....BLUFF! hahaaa Vi alla tänker olika men det betyder inte att "doktorn" har sista ord eller vet bäst, hur än han skulle vilja att det är så. Homeopati förresten har botat mig från en kronisk amigdalit som skulle ha inneburit att "doktorn" fick operera bort mandlarna då hans vetenskapliga metoder inte hade kunnat gjort något särskilt åt saken. Och det var inte min "tro" som botade mig, jag var relativt ung och trodde inte på nåt särskilt men tackar vet jag. Om Bachs Blomsterterapi inte verkar något när jag tar dem så blir i alla fall inte värre. Men vetenskapliga metoder bara hjälper till en viss del, och de kan inte erbjuda mig hjälpen som Bachs Blomsterterapi erbjuder. Magie? Knappast. Det är bara att medge att naturen ger en vad man behöver och att det är DÄrfÖr att det kan fungera. Vetenskapliga bevis...de är bra naturligtvis men de är inte allt i världen.

Mirtazapin, heter det förresten och den behöver inte vara Remeron, det finns andra tillverkare. Och att den vanligtvis används mot depression är det jag försökte förklara. Men den kan användas som jag sa också. Självklart ska man aldrig ta något annat tillsammans utan att berätta för läkaren vilka medicinen man tar. Det är ju en tummregel.

• cricri

Vackra: Jag nämnde vitamintillskottet när man regelbundet tar medicin (eller p-piller) och ville bara tilläga att förutom Vitamin C borde du ta B-vitaminkomplex, bäst på morgonen, men om du dricker kaffe eller te borde du vänta minst en halv timme innan du tar vitaminerna för annars förgörs de av koffeinen. Det vore bättre förstås att undvika koffein, på morgonen åtminstone.

Appropos placeboeffekten och "tron"...jag började undra...Då Blomsterdropparna används också på katter och hundar (det finns böcker som hjälper en att använda dropparna hos djur) för att hjälpa dem klara av ett skadligt beteende samtidigt som det finns så många som bevittnar om deras husdjurs förbättring...hmmm...katten måste vara jätte troende...eller så måste den vara åtminstonen medveten av att den tar en medicin mot sin själig åkåmma för att placeboeffekten ska kunna inträffa...hahaa
    Nej, det måste vara personen i fallet som inte ville inse att dropparna inte gav nån effekt..hahaa. Helt seriöst.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Pomodoro

Till TS:
    Jag har haft tva perioder i mitt liv da jag dromde mycket mardrommar. Nar jag precis flyttat hemifran och nar jag precis flyttade till England. Jag trodde detta hade med stress och angest infor den nya stallet och det har det sakert med att gora ocksa. Men sen kom jag pa en annan anledning: Jag sov i en obekvam sang. Efter tre manader i obekvam korridorsang flyttade jag till min egen lya och mardromsfrekvensen avtog. Efter 1.5 ar har i UK bytte vi sang och jag sov saa mcyket battre. Detta kankse inte ar relevant for dig, men en lagom hard/mjuk sang kan gora under.
    OBS! Jag jobbar absolut inte med att salja sangar

• jocelyn

Uppsök en legitimerad läkare. Det är den enda sunda vägen.

Lycka till!

• Maica

Jag får helsjuka bland annat mord-, våld- och styckningsdrömmar när jag har pms. Nu kanske det inte är hormoner som "spökar" för dig på nätterna, men allt är värt att fundera på.

Svar på tråden Fruktansvärt brutala mardrömmar! Vad göra åt det??!!