• Fiafria?

Pilates

Jag har börjat med pilates hemma på mattan. Jag är i och för sig flitig (kör varje kväll), men jag tycker att jag redan, efter ca tre veckor, ser resultat. Framförallt känner jag mig mycket lättare och smidigare. Någon annan som har liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Pilates
  • Janie

Åh vad kul med pilates!
    Jag har själv kört med det lite då och då -tycker dels att det är svårt (eftersom jag glömmer efter ett tag att dra in navelv!) ... och så har jag inte mycket disciplin. Men måste göra det mer!
    Eftersom jag har börjat tränat avsevärt mycket mer än tidigare - så har jag sett mycket förändringar i min kropp; men jag kan inte säga att det är bara av pilates.

Pilates är jätte bra för mig, då jag har kört hårt med vikter; då kan jag nästa dag köra pilates, eller yogalates; som är super kul och blandning av yoga och pilates. Skoj! :)

Jag är glad för din skull Fiafria?! det är kul att göra det som man tycker om - och även få fina resultat från det! :)

• Fiafria?

Japp, naveln är svår... :)

Jag har tränat massor med saker tidigare, var ett tag t.o.m. träningsnarkoman (vad nu den korrekta termen är), och har lite ont här och där, så det är så skönt att sträcka ut sej. Sen är det ju lite meditation i sig att ligga där och bara tänka NAVEL!!!!!!

• Pumpkin

Jag brukar också köra Winsor Pilates och tycker det är super! Tycker man brukar se resultat efter 2-3 veckor, och det är ju alltid motiverande

• Janie

Hur länge brukar ni köra per gång/pass?

• Fiafria?

Jag kör ett 20-minuterspass (Windsor) men jag har förstått att windsor har ett lite högre tempo än vanlig pilates.

• pickolina

Jag har ingen stor erfarenhet av pilates men har kört en kurs och även testat winsor och om jag jämför just de två så är winsor i ett helt annat tempo (snabbare). Vilket egentligen är något negativt, för ju långsammare man kör desto mindre kan man fuska och desto bättre träning får man då man får en bättre kontakt med musklerna.

• Pumpkin

Janie:
    Jag kör blandat. Vissa dagar timmespasset och andra dagar 20 minuterspasset

pickolina:
    Men frågar man "experter" så ska ju Winsor vara mer effektiv.
    Ja jag vet inte, jag vet bara att jag gillar det och jag gillar resultaten man ser

• pickolina

MsNordqvist - Vilka experter? *nyfiken*

• Pumpkin

pickolina:
    Att jag skrev "experter" var just för att jag vet inte om man kan kalla dom experter men... Ja, träningsinstruktörerna på olika gym jag tränat på till exempel

Sen hur mycket man ska lita på dom, det vet jag ju som sagt inte

• pickolina

Okej, intressant.. :)
    Anledningen att jag säger så är för tat det dels är min egen erfarenhet efter att ha kört både winsor och en långsammare variant och för att jag lärt mig det när jag arbetat på gym. Känner ett antal instruktörer + tränade mycket själv förr och vad man än tränar (pilates eller styrketräning osv) så är det svårare att fuska/bättre kontakt om man kör långsamt. Få amatörer klarar att få full muskelkontakt om de kör för snabbt...

• pickolina

Fast jag menar på intet sätt att winsor pilates är dåligt... :) Men långsam träning leder alltid till bättre muskelkontakt och mindre fusk.

• Pumpkin

Håller absolut med dig om att det är lätt att slarva/fuska när det går för fort! Jag brukar sacka efter lite när jag kör med Winsor, just för att ibland går det lite snabbt och då känns det inte bra

• pickolina

Ja winsor går lite väl snabbt faktiskt. Dessutom blir jag såå störd på den usla kvaliteten på bild och framförallt ljud... *asg* Oväsentligt för träningen så klart, men det stör mig i alla fall.. :D

• Buslinna

Sitter och småler lite åt "yogalates". Alla dessa blandningar!! :) Men blir det inte lite löjligt när de blandar yoga med pilates (som ju är en blandning av yoga och gymnastik) och kallar det yogalates? Vad är det då - två delar yoga och en del gymnastik?? :D

• Janie

Buslinna; har du provat både pilates och yoga?

Jag har tränat yoga i ett år nu - och har de senaste månaderna upptäckt pilates, och yogalates; och kan för min egen del säga att det är skillnad på dom alla... :)

Svar på tråden Pilates