• mamma till 3 gossar

Knöl i bröst

Ni som har haft knöl i bröstet, hur har den känts? Mjuk, hård, rund ,ojämn, stor ,liten. Och var den ofarlig?

• Svar på tråden Knöl i bröst
  • KatarinaT

Känner man den om den är mjuk? Mina har varit hårda och kännts jämna, men de har inte varit det. De har varit någon cm stora. Innehållit en rätt genomskinlig vätska. De var ofarliga.

• Pepparmyntan

Min har varit hård, rund och ungefär lika stor som en ärta. Den var ofarlig. Fick dock kolla upp genom både vävnadsprov och mammografi. Det är en liten bindvävsknöl. Jag har haft den i ca 10 år nu.

• Carma

Jag har en som är mellanmjuk (?) & stor som en mandel. Ofarlig.

Fast jag ska nog kolla upp det igen. Min släkting hade en ofarlig knöl i många år som de väntade med att ta bort. Nu har hon cancer. Kanske bättre att ta bort med en gång.
    Kram

• KatarinaT

Carma
    Min ena ville de inte ta bort... Sa de att den hade utvecklats till cancer, eller hade det inget samband? Man blir ju lite orolig...

• Carma

KatarinaT,

Nu vill jag inte göra någon orolig eftersom varje fall är annorlunda. Men samtidigt så kan man ju aldrig vara på den säkra sidan.

Jo, hennes 'ofariga' knöl utvecklades till cancer. Och trots att hon var under läkarnas kontroll under alla dessa år sedan hon upptäckte knölen. Istället för att ta bort den med en gång så fick hon hormonbehandlig (då läkarna kanske tyckte att hon hade hormonrubbningar skulle vara min gissning).

Nu kämpar hon för livet & man får hoppas att hon blir bra.

Jag tänkte kolla upp det igen då man kanske inte borde lita på en läkare när det gäller ens liv.

Kram

• Nompan

Upptäckte en knöl som var som en ärta i mitt nedre vänstra bröst i somras. Den var tyvärr inte ofarlig men det upptäckte de inte förrän efter tre undersökningar med biopsi, mammografi och ultraljud. Efter en månad hade den växt frän ca 1 cm till 2-3 cm och jag hade även fått en udner armen. Så kolla upp era knölar och ta bort dem om ni kan. Nu är jag snart färdigbehandlad med cellgifter och strålning och bröllopet som vi sköt på blir av nu i sommar istället för i höstas

• brudkronan

Åh Nompan! Jag har tänkt på dig! vad bra att allt verkar gå bra! :)

Svar på tråden Knöl i bröst