• Esereth

Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?

Hjälp! Jag och min man gifte oss i somras och min man startade ett eget företag nu i höstas. Jag är för tillfället väldigt orolig då det ser ut som om min man kommer att bli stämd. Nu när vi är gifta kommer jag att behöva betala med mina privata tillgångar om det skulle vara så att min mans företag förlorar och han inte har råd att betala? Om det är så kan man förhindra det på något sätt? Jag har ju ingenting med min mans företag att göra! Någon som kan nå't om sån't här eller vet vart jag ska leta. Har kollat på skatteverkets hemsida med hittar inte något.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?
  • anne på grönkulla

Din inkomst kan skrivas som enskild - det beror på vad ni vill reglera och hur. Därför är det bra att ha t ex en jurist från banken så att man kan prata igenom vad man vill ha det så det blir korrekt gjort.

• Esereth

vi har inte så mycket egendom förutom våra möbler och bil, vi bor i hyresrätt. Har lite pengar på banken men det som jag är mest rädd för är att vi kommer att få skulder som det kommer att ta lång tid att betala av.

• Esereth

Jag tror att jag ska ringa min bank det först jag gör imorgon bitti!

• Saltakatten

Allt beror på hur ni formulerar ert äktenskapsförord.
    Skriver ni att all din framtida inkomst skall vara din enskilda egendom så är den det.
    det svåra blir sen när du köper saker. Använder du pengarna för att renovera tex ert gemensamma hus så "försvinner" de pengarna från dig och blir giftorättsgods istället.

• anne på grönkulla

Nej, men enskild firma som ägs av den ena parten är gott skäl nog att skriva ett - för att slippa precis den situation du just nu är orolig för. Prata igenom era farhågor och hur ni vill ha det med en jurist som hjälper er att skriva det!

• Saltakatten

sorry, jag är lite långsam på att skriva.

• Esereth

Tycker att det är så tråkigt att behöva skilja på hans och mitt, vi är ju gifta nu och ska dela allt :( Hur blir det om vi får barn, är det något man måste tänka på då om man har delad ekonomi?

• Saltakatten

Jag har för mig att man ärver varandra ändå, så det ska inte vara några problem.

• Vinterbrud feb -07

Om det inte är just för dina pengar eller saker du är orolig utan för skulderna så spelar det ju egentligen ingen roll. För skuldernas storlek ändras ju inte. Det blir din man som åker på skulden hur som helst, tyvärr är det så när man är enskild näringsidkare.
    Har han kollat med sin företagsförsäkring? Han kanske har något rättsskydd i den?

• Saltakatten

Enskild egendom avtalar man ju oftast om för att skydda sig själv vid en eventuell skiljsmässa. Det viktigaste när man har barn anser jag vara är att se till att man ärver varandra om något skulle hända för att slippa blanda in utomstående förmyndare.

• Esereth

Jag förstår att det fortfarande kan bli samma summa att betala om han blir skuldsatt men det känns ändå tryggare om de inte kan ta allt från oss på en gång. Jag hoppas innerligt att det inte blir något ärende i detta utan att det går att lösa på annat sätt. Just nu vill jag bara att min man ska avsluta sin firma och ta ett "vanligt" jobb.

Tack för era svar!

• Vinterbrud feb -07

Hoppas det löser sig för er!
    Lycka till

• Saltakatten

Lycka till esereth, allt löser sig säkert. Prata med banken imorgon

*kram*

• anne på grönkulla

Prata med banken imorrn - det låter som en jättebra ide! Och sen, enskild egendom behöver inte betyda att ni har helt separat ekonomi i äktenskapet, men det skyddar allt som är ditt från utmätningar på hans enskilda firma och om ni skulle skilja er.

• Felice

Reglera med äktenskapsförord?

Svar på tråden Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?