• Babystar

Ta med dig din egen mat?

Vi anser att det är själva vigseln som är viktig och jag känner att det är det jag vill lägga pengar på. Vi funderar på att hyra ett live-band och bjuda på skumpa, tårta, kaffe och kakor men att de får ta med sig sin egen mat och köpa dryck till självkostnadspris. Kan man göra så? Andra som gjort så? Hur förklarar man för familjen att maten inte är viktig för oss, att vi kan äta pizza utan problem?

• Svar på tråden Ta med dig din egen mat?
  • SL78

Skall det vara ngn bröllopsfest efteråt?

• Fru Cinderella

Låter komplicerat.. har ni någon bra plan för hur det ska lösa sig smidigt??

Gifter ni er på sommaren så kanske en picknick voer bättre?

• Pillapillan

Om familjen tycker maten är viktigt kanske de kan hjälpa er att fixa någon enkel och billig mat, typ sallad eller något sånt?

• NuÄrDetDags

Picknick tycker jag är en kul idé - om det hela ska ske på sommaren.

Annars kanske ni kan bjuda till grillfest. Alltså alla får ta med sig vad de vill lägga på grillen och ni fixar några sallader och lite bröd eller så.

• Cindey

Jag tycker det är ok om ni inte vill bjuda på mat... bjud på det ni vill skriv i inbjudan så att folk inte kommer hungriga. Men att be dem ta med egen mat tycker jag låter konstigt... Ha vigsel på dagen och bjud till fest senare på kvällen istället isf. Tycker jag iaf.

• Skog

Låter väldigt svårt att ordna det praktiska om alla ska med sig egen mat, uppvärmning och så menar jag. I så fall typ picknick som alla redan sagt eller knytis. Men Cidneys idé tycker jag också är bra, bjud på tårta etc och se till att folk äter innan.

• Pepparmyntan

Jag tror att det är bätte att bara bjuda på kaffe och tårta och skriva det i inbjudan och inte be folk ta med sig egen mat. Skippa maten snarare än att be folk ta med egen mat. Känns snålt att be folk ta med sin egen mat på ett bröllop.

• Babystar

Tack för alla svar. vi skulle vilja gifta oss på vintern när snön ligger vit. och då gärna på eftermiddagen kanske en vigsel kl 17.00 man har något slags knyt och sen tårta liveband och fest till småtimmarna. vi bor i uppsala men min familj kommer från skåne och alla i uppsala verkar gilla idén och har inte så höga krav...

• utvandraren

Eller kuvertpris? För billig buffe? Låter dödsjobbigt att organsiera och ordna "egen" mat.

• Babystar

Men det känns lättare att ordna med att alla tar med sig sin egen mat än att ordna knyt eller lägga ner flera tusen på buffe. men hur sent kan man gifta sig egentligen kan man gifta sig ca 19.00 och att folk har ätit innan de kommer?

• Pepparmyntan

Varför inte ha vigseln kl 15 eller 16 och sedan påbörja festen kl 19 eller nåt?

Ta kuvertavgift och ordna en enkel buffe som ni tar in catering på.

Känns nog konstigt för era släktigar från skåne att sätta sig i bilen med sitt lilla matpaket och sedan åka hela vägen till Uppsala.

Kanske kan ni bjuda på en gryta eller någon soppa och bröd som inte kostar så mycket och som man kan förbereda och laga till innan och sedan bara värma. Eller laga till olika pajer och frysa in. Det behöver ju inte vara en snoffsig 3-rätters.

• Babystar

Kan man inte säga att det ligger en pizzeria några hundra meter bort och de som vill kan köpa mat där eller ta med sig egen?

• utvandraren

Tänk på att många äldre säkert inte uppskattar att bli sänd på pizzeria.... Men hur kommer det sig att ni inte vill ha kuvertpris? En mustig gryta med bröd till är annars riktigt gott på vintern... Och billigt!! Men gör som ni vill, men upplys ordentligt i inbjudan!!

• Babystar

Jag tycker inte att det känns riktigt rätt med kuvertpris... men vi får fundera över det. men att köpa dryck till självkostnadspris funkar det eller ska man ta med sig egen?

• Pepparmyntan

Köpa dryck till självkostnadspris tycker jag funkar. Viktigt dock att skriva detta i inbjudan så att folk tar med sig kontanter.

• Babystar

Jo det är klart att man måste vara tydlig :)

Svar på tråden Ta med dig din egen mat?