• Elin06

Hans och exets efternamn

Jag behöver få höra er åsikt! Jag är tillsammans med en man som varit gift och har ett barn sedan tidigare. Vi planerar att så småningom flytta ihop. När min kärlek och hans dåvarande gifte sig så tog de ett nytt gemensamt efternamn, som de och deras barn fortfarande har kvar. Jag frågade honom idag om han planerar att byta tillbaka till sitt pojknamn nu när det skiljt sig och fick till svar att han bara tänker byta namn en gång till; antingen till sitt gamla efternamn eller till mitt... Han menade att namnbyte är en rätt komplicerad procedur som man inte gör så enkelt (och som han bevisligen gärna vill slippa). Jag har så svårt med detta... Känner så starkt emot det och vill inte se det namnet bredvid mitt på dörren till vår framtida gemensamma bostad. Tycker att deras gemensamma namn står för något som är gammalt och förbi och som jag inte vill ha nära mig. Vad tycker ni? Rent praktiskt så var det han som bytte namn och hon som tog det när de gifte sig.

• Svar på tråden Hans och exets efternamn
  • pickolina

Jag förstår inte vad det spelar för roll?

Tror att du måste rannsaka dig själv och fråga varför du reagerar så starkt på att han bär samma namn som sitt ex, oavsett om det är ett taget namn eller ej (för det är oväsentligt). Det är BARA ett namn.

Sedan är det ganska bökigt och kostsamt att byta namn så jag kan förstå honom.. Även om jag själv inte drar mig för en sådan sak. Jag har bytt två gånger och är ogift.. :D

Jag skulle nog inte heller gå med på att byta för sakens skull.. Speciellt inte om det kan tänkas bli ytterligare ett namnbyte om ni gifter er sedan.

Om du inte kan hantera killens efternamn så kan man ju undra varför du är med honom..? Krasst och överdrivet alltså, men ändå...

• MissJay

Jag förstår dig! Skulle inte heller vilja ha samma namn som hans ex. Tycker han verkar förnuftig. Och han sa ju att han kunde tänka sig att byta tilll ditt efternamn sedan...låter gulligt tycker jag!

• pickolina

MissJay
    Samma namn som hans ex var det väl aldrig tal om??? Eller missade jag något???

Jag uppfattade det som att han är mer än villig att byta till sitt gamla eller sin blivande frus om/när de gifter sig. Men att han inte är intresserad av att byta för sakens skull, för att hon inte gillar att HAN bär samma namn som sitt ex. Och inte vill att HANS namn ska stå bredvid hennes på ytterdörren, enbart för att hans ex heter samma sak...

Jag kanske missförstod det hela?!

• Lena+Mattias=sant

Han säger ju att han bara vill byta namn en gång till. Då gäller det väl helt enkelt att i god tid bestämma vad ni ska ha för namn som gifta och sen kan han byta till det.

• anne på grönkulla

Jag tror att du överreagerar lite, TS - även om jag kan förstå din synpunkt också. Men han är han och vill han inte byta nu utan avvakta tills ni gifter er och se vilket gemensamt namn ni tar då så skulle jag inte hänga upp mig på det. Generellt tycker jag man bör respektera folks val av namn (i de fall de kan välja) och så också här.

• Swing

Att han har ett ex, ett barn och ett gemensamt efternamn med dom är väl inte mycket att göra åt eller hänga upp sig på (anser jag). Samma sak gäller allt annat som en person "har i bagaget".

• MissJay

Mej det var jag som missförstod..sorry!

• Elin06

Tack... Jag behöver nog höra kommentarer som era. Tids nog kommer vi att bära samma efternamn och det blir något att längta efter. Det är inte så lätt att handskas med varandras historia, hänsyn är viktigt men det finns kanske gränser för vad som är rimligt...?

• viktualia

Det låter som att hans efternamn blivit en symbol för hela paketet med hans historia. Och det är något du får lära dig leva med, om du ska leva med honom.

Byta efternamn är ju inte något man gör i en handvändning. Själv har jag gift mig men hoppat över bytet av namn. För mig (och för maken som inte heller bytt sitt) är efternamnet en så tydlig del av ens identitet att byte känns avlägset.

Var glad över att din karl kan tänka sig att byta en gång till, det är ju inte givet att man vill när man redan ändrat en gång.

Och försök att lära dig leva med hans förflutna- du kommer ju bli styvmamma och det är ju troligen inte helt lätt. Spana på www.styvmorsviolen.se/ så hittar du andra i samma sits och med samma typ av funderingar!

• anne på grönkulla

Absolut finns det gränser för vad som är rimligt - även om det med barn nog är väldigt svårt att dra dem på ett bestämt ställe. Men jag tror egentligen det finns viktigare sätt att visa er samhörighet på för honom än att tvinga honom att byta namn.

Men så har jag inte heller bytt alls utan är gift men vi har behållit varsitt namn. Jag hade inte velat ha det annorlunda och ser oss inte som mindre samhörande för det.

• Bobou

Jag tycker att de andra i tråden haft mycket vettiga synpunkter, så jag ska bara berätta om mina erfarenheter!

Min mamma har gjort exakt som din pojkvän. När hon och min pappa gifte sig tog de min farmors flicknamn, som hon efter skilsmässan behöll för att ha samma efternamn som mig och min bror och för att vi skulle slippa byta efternamn. De barn hon har med sin nya man har därför hans efternamn (fanns ju ingen anledning att mina halvsyskon skulle heta som min pappa...)

Jag har funderat lite på vilka känslor min mammas man egentligen haft runt detta, men jag har aldrig frågat. Själv är jag väldigt tacksam mot dem båda för att de lät mig behålla mitt efternamn när jag var liten. Jag är mkt fäst vid mitt ovanliga namn och dessutom känner jag stark tillhörighet med min farmors släkt. Min mamma gifte om sig när jag fortfarande var liten och hennes nya man har absolut varit en bättre pappa för mig än min biologiska, därför blir det kanske ännu viktigare för mig med ett band till mina rötter.

Nu vet ju inte jag om ni även planerar att låta din pojkväns barn byta namn, men det kan ändå vara värt att tänka en extra gång för vad eventuella namnbyten skulle innebära för barnet, så att det inte känner sig åsidosatt.

• Tjej87

Vill bara säga att jag förstår dej absolut!
    Alla andra här verkar inte tycka att det är ett problem, men jag personligen skulle vilja att han bytte tillbaka till sitt ursprungliga namn.
    Att han tog och valde namnet tillsammans med henne, skulle symbolisera att det är deras namn. Precis som om killen hade köpt en lägenhet tillsammans med ett ex så skulle inte jag vilja att vi bodde i den, utan köpte något eget..
    Så svartsjuka jag skulle absolut föredra att han bytte!

Men å andra sidan skulle jag aldrig klara av att vara tillsammans med någon som har barn från ett tidigare förhållande...det är jag alldeles för svartsjuk för.
    Så lyssna inte på mig, tänkte bara att du skulle tycka de var skönt att höra att du inte överreagerar helt

Svar på tråden Hans och exets efternamn