• Mallaprick

Knöl i bröstet

Måste få skriva av mig lite. Hittade en knöl i vänstra bröstet 13/11. Gick till vårdcentralen redan dagen efter. Läkaren sa att jag inte skulle oroa mig, men det är ju lätt att säga. Han skickade en remiss, så jag har nu fått tid på måndag 27/11 för att göra mammografi, ultraljud samt ta prover. Jag känner mig som om jag skulle vara ensam i hela världen. Har en son på 1,5 år och sambo. Min sambo stöttar, så skönt att ha honom!!! Jag är uppvuxen med ganska mycket allvarliga sjukdomar i släkten så detta känns faktiskt som att detta inte kommer att bli ett positivt resultat på måndag.... Eller jag vet inte.... Försöker ju tänka positivt oxå! Är det någon som kan få mig på andra tankar?!

• Svar på tråden Knöl i bröstet
  • Genus

Först av allt: shame on you all här inne för att ni inte skriver och stöttar Mallaprick när hon vädjar om stöd! Det brukar ju inte vara så här på BT!? Seden här inne är ju att med liv och lust kasta sig in i långa och omständliga svar och utläggningar över någons krossade förhållande, kitsliga svärmor eller misslyckade håruppsättning och då kan man väl för f***n visa empati när någon skriver om en knöl i bröstet...

Mallaprick: Jag har också hittat en knöl men uppe vid armhålan. Jag fick en tid nästa dag och det visade sig vara en svullen lymfkörtel och inget annat. Förstår att du är orolig eftersom det funnits sjukdom i släkten, min mamma har blivit opererad för godartad knöl i bröstet, så visst kommer tankarna. Men det finns vissa saker som ändå talar för din situation; du har hittat knölen snabbt och får snabbt komma på besök med alla prover som ska tas, det är inte säkert att knölen är annat än godartad (som min mammas) och du har fött barn vilket ska ge ett ökat skydd mot bröst- och livmoderhalscancer. Skulle det vara en elakartad tumör så är den ju i första stadiet och det är mycket goda prognoser på tidigt upptäckta sådana! Självklart är det ju ett glapp mellan rationella goda råd och irrationella känslor men jag hoppas att du ändå försöker koppla bort tankarna och känslorna så gott du kan. Vi har ju en otroligt kompetent läkarvård i det här landet jämfört med vissa andra länder! Kan du inte se till att få prata av dig med någon vän eller hålla dig aktiv tills besöket så att du slipper älta detta hela tiden? Skönt att du har din sambo att prata med. Jag önskar dig lycka till, och skriv gärna och låt oss få veta hur det går för dig. * Kram * //G

• anne på grönkulla

Det är verkligen inte konstigt om tankarna och alla värsta-falls-scenarier snurrar runt i huvudet i denna situation. Jag brukar dock påstå att huvudsaken är att dina besvär (knölen du känner, i det här fallet) tas på allvar och undersöks. Får man sen en diagnos och behandling som är rätt så har man kommit en lång bit på väg. Svårast brukar ovissheten och väntan vara.

Sen kan man konstatera att vården för just bröstcancer i Sverige idag är så bra som det går och den cancerform som man nått längst i att diagnosticera och bota. Skulle det värsta bli verkligt och det är cancer så har du ändå mycket goda chanser - även om det är jobbigt att ta sig igenom. Jag tror kanske att du är ganska ung också - jag känner flera som är under 40 och som haft bröstcancer, trots att det är ovanligt i yngre år. Det finns också föreningar där personer som klarat sig genom sjukdomen kan hjälpa med råd och stöd utifrån sina erfarenheter - jag tycker du ska vända dig dit (går säkert att googla) om du skulle få en bröstcancerdiagnos. Den sortens hjälp man kan få av personer som är och varit i samma situation brukar vara oslagbart!

Kram o lycka till!

• pickolina

Förstår oron, men ta inte ut något i förväg.. Skickar *styrkekramar* på vägen..

• Mallaprick

Tack för omtanken "Genus". Tack alla tre för alla kramar och tankar. Det värmde! Ska försöka härda ut nu till måndag, men som sagt väntan är ju det värsta. Tack o kram tillbaka

• Ms Q

Har varit precis där du är nu! Bra att du tog tag i det direkt och inte väntade. Min mamma o farmor har haft bröstcancer o när jag sökte så fick bästa tänkbara läkare o fort gick det. Förstår din oro men försök släppa det o ha en mysig dag med din familj. Det kommer att gå bra! Håller alla tummar för dig.

• famousfairy

em genus.. klanta inte på oss.. du bara råkade vara den första 18tim efter mallapricks inlägg. du skrev fint.

Hej jag har haft knöler 2ggr. Jag gick till City Akuten och där gjorde de allt och jag hade svar inom några timmer, det var bara en fett knöl.
    nu är den tillbaka, eller den dök upp igen ett år senare och jag dra mig för att gå ta prov eftersom jag ha nu op brösten (7mån sen, jag är 43 inga barn).
    Jag hoppas verkligen att det ordna det för dig. Sverge är ju J"#??K bra på bröst vård!

Ja, jag måste nog gå kolla jag med....
    kram till dig

• Mallaprick

Är så jätteglad! Var igår på mammografi och ultraljud....det var inget farligt, bara en svullen bröstkörtel. Tack alla för era tankar. Kram

Svar på tråden Knöl i bröstet