• Mimi&Nicke

Vad är det för fel?

Jag förstår mig inte på min kropp alls. Just nu är jag förkyld precis som de flesta i detta avlånga land. I torsdags natt trodde jag att jag hade fått UVI (Urivägsinfektion) igen. Har inte haft något på flera år nu, men för tre år sedan då jag hade det sist hade jag UVI på UVI och käkade flera antibiotika kurer. Hursom, ringde i fredags morse till läkare för en tid - jag känner ju igen symptomen rätt bra sedan förr. Det kändes som om någon satt på min blåsa och jag sprang som tok på toa, men försöker man tömma blåsan 15 gånger i timmer är det ju inte många droppar som resultat. Sköterskan sa åt mig att avvakta och dricka mycket så skulle det nog gå över.. jag hade ju ingen feber.

Igår drack jag hela dagen som besatt och det kändes lite bättre framemot kvällen. Men så i natt dök den där tryckande känslan upp igen. Jag håller på just nu och behandlar ev. svamp med Pevaryl också och undrar om det kan ha med saken att göra? Jag vet ju inte vilka symptom som hör ihop med svampen och OM det ens är UVI på väg.

Vad kan det annars vara? Är ju riktigt rädd för att det ska vara något riktigt hemskt såsom att jag blivit smittad av killen som jag träffar. Någon som har några förslag på vad som kan ge samma symptom som UVI? Och ska inte Pevaryl ta bort den där svidande känslan i underlivet?

• Svar på tråden Vad är det för fel?
  • pickolina

För det första så ska man ALDRIG behandla mot svamp utan att veta om det verkligen är svamp och man ska helst inte anv de receptfria medlen heller! Du skadar slemhinnorna och kanske helt i onödan dessutom om du inte ens vet att du har svamp. Gå till gyn och be dem kolla vad felet är. Om det är svamp, obalans i bakteriefloran, irriterade slemhinnor, UVI eller någon könssjukdom så kan de ge dig rätt behandling och en bättre behandling. Man ska ALDRIG, ALDRIG någonsin behandla utan att veta vad som är fel. dessutom är de receptfria svampmedlen usla och kan vara väldigt skadliga.

Gällande dina symptom så har jag så ofta. Det brukar hjälpa att smörja med vitt vaselin som lugnar slemhinnorna...

• pickolina

Just det, jag kan även säga att när jag hade UVI sist så trodde gynekologen på akuten först att jag hade klamydia.. Vilket jag inte hade... Men det kanske är det du åkt på??? Som sagt, gå till gyn och kolla vad som är fel!

• Mimi&Nicke

Jag ringde faktiskt till gyn först i fredags, men där sa sköterskan när jag läst upp alla mina symptom följande (och jag citerar henne ord för ord):

"Ja, du har säkert en svampinfektion och den behandlar du enklast med Pevaryl från Apoteket. Jag rekommenderar att du går och köper det och påbörjar en behandling och går inte symptomen över får du ringa igen för en tid. Men i dags läget kan vi inte ge dig något tid. Här får man köa för att få ett vanligt gyn.besök."

Och jag vet att det står på förpackningarna att man inte ska behandla om man inte har fått diagnosen från läkare, men jag fick ju beskedet från sköterskan att påbörja behandlingen och litade på det. Dessutom väntar jag på min mens till nästa torsdag och då kan man tydligen inte behandla svamp då. Är inne på min andra behandlings dag - hur mycket skada tror ni att den här kuren gjort? Jag vet ju att det är något som är fel.

• Mimi&Nicke

O shit.. kom precis på en sak.. I värsta fall har jag inte fått en smitta.. I värsta fall är jag gravid utan att vara helt klar över vem som är pappan. Råkade nämligen ha oskyddat sex med två killar under samma vecka med några dagar mellan och det värsta av allt - hade ÄL samma vecka. Vad är risken att det är fallet?

• pickolina

Jag blir så arg på dessa idioter till barnmorskor/gynekologer och allmänläkare som finns i detta avlånga land!!!

Om du aldrig har behandlat med receptfria svampmedel tidigare så är det förhoppningsvis ingen större skada skedd. Jag läste i en annan tråd att Pevaryl kunde ge problem och att Canesten är ett bättre alternativ. Vet inte om det stämmer..

Jag skulle råda dig att kolla om det finns någon annan mottagning i närheten som du kan vända dig till istället!

Man kan inte ställa en diagnos över telefon. Jag får tex EXAKT samma symptom om jag har svamp som om jag har obalans i bakteriefloran och gyn kollade alltid vilket som var orsaken först och sedan gav mig recept på rätt typ av behandling.

• pickolina

Gällande graviditet... Ja du, vet inte... Läskigt!... Jag satt i samma sits i somras faktiskt... *hark* Det gick dock bra...gudskelov!...

• Mimi&Nicke

Jag vet att det var dumt att lyssna på någon som inte ens sett mig eller vet min bakgrund. Men det lät verkligen som att hon var absolut säker på sin sak och ungefär som att det absolut inte kunde vara något annat. Ringde ju gyn.mottagningen före husläkaren iom att jag läst på nätet att om man får symptom på UVI och samtidigt har andra underlivsbesvär ska man söka sig till en gyn.

Åh, vad irriterad jag blir på alla dessa jäkla besserwissers till sköterskor som svarar i telefon. Nu får jag inte pengar förrän till helgen och då ska jag ju (förhoppningsvis) ha min mens, så då blir det inte av att gå till gyn förrän någon gång om två veckor... och ska jag verkligen behöva gå med besvär så länge? Livet är så jäkla komplicerat. Och ja, jag tar fulla ansvaret, det är ju trots allt jag som ställt till det för mig själv.

• pickolina

Man är ju utlämnad till "experterna" och lyssnar ju på vad de säger..så anklaga inte dig själv för det... Om det nu skulle vara svamp så kan det ta ett tag innan det känns bättre... Jag brukar i alla fall inte bli bra direkt...

• Mimi&Nicke

Då får jag bara ta och avvakta och slutföra kuren med medlet. Hoppas bara att denna obehagliga känsla går över snart. Vad är det du rekommenderar för torra/irriterade slemhinnor? Är Apotekets intim-serie något bra?

• pickolina

Ja precis, avsluta behandlingen nu när du ändå börjat.. Så får du hoppas på det bästa.. Det kan ta 1-1,5 vecka..tyvärr... Förstår dig, det är hemskt med underlivsbesvär!.. Vissa älskar intimserien och vissa använder typ olika oljor istället osv.. Själv föredrar jag det som min gynekolog tipsade mig om för 10år sedan och det är ACO´s vita vaselin, en tub som säljs på apoteket. Jag smörjer efter behov. Ibland smörjer jag inte alls på jätte länge, ibland blir det då och då om jag får besvär..tex att jag blir röd eller att det svider lite eller att jag är konstant kissnödig osv... Å vissa perioder måste jag smörja flera gånger om dagen... Sedan jag började med detta så får jag sällan allvarligare symptom. Fast jag fick det för ett tag sedan..och jag orkade verkligen inte gå till gyn och kolla vad det var så jag smorde som en tok. Det gjorde ont som f*n och kissnödig hela tiden osv...men efter typ 1,5 vecka så var besvären helt borta...helt utan behandling... :)

• alexaa

hej

vill bara påminna dig om att UVI och ökad törst kan vara tecken på diabetes. Om man har diabetes ökar nämligen benägenheten för infektoner av alla slag och man blir även törstig..

kanske skulle vara ngt att kolla upp??

kramar!

• Diddisen

Mimi&Nicke

Tycker att du ska ringa till gyn igen och kräva att de ska ge dej en tid.
    Om du haft oskyddad sex så kan det ju vara klamydia du fått. Och går man gör länga utan behandling så kan man få svårt att bli med barn sen.
    Har oxå råkat ut för en gyn som sa att jag nog hade svamp men det hade jag absolut inte. utan gick med mina kliande besvär länge innan jag vågade gå till gyn och då hade jag "vaginal lichen".

Ps jag tycker att apotekets intim serie är ett genombrott för oss kvinnor. Älskar den DS

Svar på tråden Vad är det för fel?