• Mimi&Nicke

P-medel - vilken?

Efter att nyligen ha avslutat ett långt förhållande har jag börjat fundera på det här med p-medel igen. Har inte använt någon som helst preventivmedel under gångna 4 åren. Mest eftersom min kropp inte tål hormoner i p-piller eller andra hormonpreparat. Och då har jag verkligen testat det mesta. Å andra sidan är jag i ett stadie av livet där jag gärna vill starta familj, vilket betyder att jag inte exempelvis vill sätta in någon spiral. Egentligen vill jag slippa förpesta min kropp med p-medel överhuvudtaget. Men vill ju inte bli på smällen oplanerat och inte är det alltid man tänker på kondom i stundens hetta.

Vad finns det för bra p-medel där ute idag som inte ger en massa biverkningar och gör livet som kvinna ännu mer (ursäkta uttrycket) helvetiskt?

• Svar på tråden P-medel - vilken?
  • Rugbytjej

Jag tycker kondom funkar bra. Och, jo, har man verkligen bestämt sig att det ska funka, så tänker man på det även i studens hetta. Jag tog ut min kopparspiral för två veckor sedan (tycker kopparspiral är ett jättebra p-medel, men tyvärr funkade den inte så bra för mig eftersom jag blödde två veckor/månad) och ska köpa p-dator (ladycomp) så fort jag kommer tillbaks från en utlandsresa. Dessa två veckor har min pojkvän och jag varit tvungna att anpassa oss till att använda kondom igen och det har faktiskt fungerat över förväntan. I och med spiraluttagningen har jag blivit mycket mer intresserad av sex igen (då jag slipper alla jobbiga blödningar) så vi har haft maaaaassor av sex och eftersom vi absolut inte vill ha barn nu så har vi verkligen bestämt oss för att vara konsekventa med kondomanvändningen. Och som sagt, det fungerar jättebra, inte alls jobbigt faktiskt. Jag skulle vilja slå ett slag för kondomen, inte alls så pjåkigt!

ps. Min pojkvän håller med.

• Mimi&Nicke

Det låter ju bra att ni har funnit en metod som funkar för er. Men jag vet att det där med kondom aldrig funkat för mig och kommer inte heller att göra det i framtiden. Och visst har jag fått tips från väninnorna, cosmo osv. om vad man kan göra för att kondomanvändandet ska bli hetare.. men det funkar bara inte. Jag tappar intresset helt, det är ju som att käka kola med papper på. Jag blir avtänd bara av tanken på kondom. Sorry. Men det där med p-data lät intressant, hur funkar det?

• Rugbytjej

P-dator funkar som så att en dator räknar ut vilka dagar som man kan ha oskyddat sex på och vilka dagar man är fertil. Detta görs antingen genom att man tar tempen eller genom att man kissar på en urinsticka. P-datorn lär sig alltså din cykel och om du har regelbundna menscyklar så kommer du att har ungefär 6-8 röda dagar per månad (dvs. dagar då man ska skydda sig). Jag som har oregelbundna cykler får räkna med ungefär 12 röda dagar per månad. På de gröna dagarna kan man ha oskyddat sex. Ladycompen, den som mäter temperaturen, är 99,3% säker och personan, som mäter hormonhalten i urinen, är 94% säker. Läs mer på www.ladycomp.com och www.persona.info/se/. Lycka till!

• Mimi&Nicke

Tack för informationen! Ska absolut kolla upp det där. Låter ju perfekt att bara kontrollera sin egen kropp och inte ha sex när man väl är som mest fertil. hmm, det här måste jag undersöka lite närmare.

• Mimi&Nicke

Är en Ladycomp verkligen värd 4500 Känns lite väl saftigt för en liten dosa som denna. Undrar om det inte går att producera/sälja dessa lite billigare. Tror nog att jag avstår i alla fall. Verkar som en riktigt bra metod, men när man ändå talar om att förutse 6 dagar i månaden då man har som högst "risk" att bli med barn känns det som att jag är hellre villig att ta den risken än slänga bort 4500:- på en maskin. Möjligtvis hade jag kunnat köpa datorn för det priset om det hade varit en kombinerad babycomp/ladycomp.

• Pumpkin

Jag skulle rekommendera pessar om det inte vore så att dom slutat sälja spermiedödande medel i Sverige. I och för sig så går det att beställa från t ex USA eller England...

Svar på tråden P-medel - vilken?