• Tjej87

Mens

Hejsan tjejer!
    har en liten fråga som jag hoppas ni inte tycker är för privat, hur mycket mens har ni?
    Sen jag satte in min spiral så bara forsar blodet ur mej..har börjat bli nojjig att jag fått järnbrist =S
    Vet ju inte vad som är "normalt", jag kanske bara överreagerar?
    Sen undrar jag om det är nån som testat Cyklo-F? Har det funkat bra?

• Svar på tråden Mens
  • MissGalbadia

Hade jättemkt mens förut, men sen jag började med nuvaringar för några år sedan så kommer det inte så mkt... otroligt skönt!!

Dock otroligt irriterad på att man får så mkt flytningar av ringarna...

• Pumpkin

Jag har testat Cyklo-F tidigare när jag blödde som en stucken gris - funkar jättebra!

• NamNam

Jag har också provat Cyklo-F och det funkade inte alls.
    Inför bröllopsresan fick jag receptbelagd medicin utskriven som sköt upp mensen helt. Det funkade däremot hur bra som helst. Det stod på förpackningen att det kunde ge vissa biverkningar, men jag drabbades inte av något.

TS ursprungsfråga: Jag har riktigt mycket de första två-tre dagarna, sedan mattas det av. Jag har säkert så pass mycket blödning att jag behöver skydd i ungefär 6-7 dgr/gång.

• itzy

Jag satte in en kopparspiral i våras och det forsar ur mig också! det är ju en jättevanlig biverkning och järnbrist skulle du nog märkt på annat sätt, tror man blir yr osv men jag är inte riktigt säker.

Innan jag satte in den hade jag nästan ingen mens alls, pyttelite i 2-4 dagar per månad. Nu har jag mens i 6 dagar, de 3 första måste jag använda plus-tamponger och byta MINST varannan timme, ibland mer. Jobbigt, men värt att slippa hormonerna.

Har också funderat på att testa cyklo-f...

• Ellte

Jag är väldigt förskonad... Under tiden jag hade ppiller hade jag väldigt lite mens.

Nu när jag slutat är det lite mer de två första dagarna men ändå inte värre än att jag bara skulle behöva byta binda ett par gånger om dan (om det inte kändes ofräscht att inte byta oftare ;))...och sedan 2-3 dagar med ytterst lite blod.

• pickolina

Jag behöver väl egentligen inte svara eftersom vi "sågs" i en annan tråd nyligen... *s* Jag har en lång cykel på 36-37dag ungefär, blöder pytte-pytte lite i typ 2-3dag... Anv menskopp och det brukar max vara ett par droppar i botten, om ens det... :D Det har inte alltid varit så dock, så jag håller tummarna att det kommer att fortsätta att vara så även i framtiden... (Äter inga hormoner eller dylikt.)

Googla på järnbrist och kolla symptomen. Om du känner igen dig så kan du ju testa järntillskott eller om du vill ha ett mera ordentligt svar så gå till läkaren så de kan ta prover...

• Pumpkin

pickolina: Åh, jag trodde jag var ensam om att ha så lång cykel!

• pickolina

MsNordqvist
    Nope, du är inte ensam!.. :) Det verkar ju inte vara jätte vanligt men ensam är du inte... Jag hade tur, på så sätt att min mor alltid haft en lång cykel så jag har alltid vetat att det är helt normalt, även om det inte är det vanligaste kanske...

• Tjej87

itzy: samma här! de så jobbigt, ja vågar knappt gå hemifrån längre när ja blöder sådär...o skulle man glömma o ha me sej menskydd så e de ju kört..haha =P

pickolina: hehe japp, nog mins jag ditt inlägg, har vart grön av anund ända sen ja läste de =P

Tack för alla svar, men de vore jättebra om ni kunde va lite mer specifika, typ hur ofta ni måste byta tampong o så..
    "mycket" mens kanske låter helt olika för olika personer.

Ang Cyklo-F så står de ju att man inte ska använda de om någon i familjen har haft blodpropp, o min pappa har haft de. Ingen allvarlig, men ändå...
    TYcker de verkar läskigt att mensen bara minskas sådär, allt som är onaturligt skrämmer mej ända sen jag blev så dålig av p-piller...uscha, kanske inte borda nojja mej då mycke i onödan

• Nemo nisi mors

Innan spiral- Jätte ont och mycket i 7 dagar. Nu en droppe var 3-4 månad.

• itzy

Nemo nisi mors:
    Jag gissar på att du har hormonspiral då?

Svar på tråden Mens