• Lyckligt gift sedan 20/5 -06

Börjar med GI-bantning/Atkins, någon som vill hänga med?

Hej,
    Jag har valt en blandning av GI och Atkins nu när jag ska gå ner i vikt. Så här ser min meny ut:

Frukost: 3 ägg, 3 skivor bacon och lite paprika.

Lunch: Grönsallad, tomat, gurka och tonfisk i vatten.

Middag: Kycklingfilé utan tillbehör.

Kvällsmål: En liten bit brieost.

Jag har räknat och räknat och kommit fram till att denna meny inte kan innehålla mer än 10 gram kolhydrater. Är det för lite? Eller kanske till och med för mycket? Hade tänkt att hålla denna relativt strikta hållning i 3 veckor och sen gå över till mer kolhydrater. Dagliga promenader på 35-40 minuter och gym 2 gånger i veckan ingår.

Om det är någon som vill hänga med så kan vi göra det och coacha och pusha varandra. Det är alltid roligare om man är fler. :D

Ps. Är 183 cm lång och väger 89 kg.

• Svar på tråden Börjar med GI-bantning/Atkins, någon som vill hänga med?
  • Ellte

Hur har du kommit fram till menyn? Det låter som alldeles för lite mat! För lite fett, för lite energi, för lite grönsaker, för få mål!

Jag tror att du kommer vara hungrig...och det är jobbigt och inte alls nödvändigt. Jag tror dessutom att du med en lunch och middag med så lite substans kommer försätta kroppen i svältläge vilket bara leder till en högre fettinlagring.

Kolhydrater från grönsaker är BRA för kroppen!

Ellte,
    Jag har läst en bok av Dr. Atkins och så har jag härmat en meny som han har i sin bok. Kanske så drog jag ner på maten lite men jag tycker att det verkar vara lagom.

Kanske borde jag lägga till något tillbehör på middagen men jag vet inte riktigt vad.

Det där med svältläge tror jag inte så värst mycket på. Ner i vikt går man om man äter mindre kalorier än vad man gör av med, oavsett om man är i svält eller inte.

• Ellte

Ja fast inte på ett bra sätt... Du kan skada kroppen riktigt rejält! Om du nu ska följa Atkins diet ska du göra det ordentligt! Det KOMMER inte bli bättre för att du äter mindre...

Varför slutar du isåfall inte äta överhuvudtaget?

Men vad är det som inte är bra med min diet i förhållande till Atkins?

• Ellte

:) Du säger ju själv att du minskat den...

Alltså, jag har inte läst in mig på Atkins (eftersom jag läst så mycket om att den inte är bra för kroppen) MEN jag har läst en hel del om hur kroppen fungerar, näringslära mm och min analys av den diet du skrivit ner här är de punkter jag skrivit upp i mitt första inlägg:

* För lite mat
    * För få mål
    * För lite grönsaker med substans i (gurka & sallad ger dig ingenting)
    * För lite fett

Dessutom låter det lite tråkigt att äta sådär i tre veckor... Ingen variation, inget roligt = det blir mycket svårare att hålla.

Som sagt, du har rätt i att den enkla formeln för att gå ner i vikt är att inta mindre energi än man gör av med men samtidigt ska man ju kunna leva :) utan att vara hungrig, utan att må dåligt av det.

Hade jag varit du hade jag gjort om dieten såhär:

Frukost: 2 ägg, 3 skivor bacon och mycket grönsaker och frukt

Mellanmål: Frukt, grönsaker eller några nötter

Lunch: Sallad med morötter, broccoli, bönor och tonfisk i vatten. (Eller andra grova grönsaker och andra proteiner. Skinka, fisk, quorn)

Mellanmål: Frukt, grönsaker eller några nötter

Middag: Kycklingfilé med ugnsrostade grönsaker. (Alt. fläskfile och råkostsallad...ja du förstår, inte samma sak varje dag)

Kvällsmål: Grönsaker med dip? Fil med bär? Keso och skinka? Klyftat äpple med kanel?

Säkert inte alls á la Atkins...men def. bra GI tänk :)

• Mrs. Robinson

Hej,

Jag har sjalv gatt ner 11 kg med South Beach. Jag tycker att din meny ser bra ut, fast some Ellte sager, du kan latt lagga till hur mycket gronsaker du vill pa det har och fa samma resultat.

Som tillbehor till middagen brukar jag ata:

Kokt brysselkal som jag haller smor och Mozzarella eller annan fettsnal ost pa

Kokt blomkal som man mosar med sourcream och kryddor (MKT GOTT!)

Kokta morotter med ost

Vilkoks marinerade ugnsbakta gronsaker (Squash, morotter, paprika, lok etc etc)

Ingen har blivit tjock pa gronsaker. Daremot blir folk tjocka av att ata for lite och sedan bli vralhungriga. Anvand sunt fornuft bara sa fixar det sig.

Lycka till

• Ellte

Oh majlård... Nu vill jag ha blomkålsmos :D Gu så gott det lät :D

Ellte,
    Varken frukt, bönor, morötter, nötter, qourn eller mjölkprodukter (förutom smör, creme frache och ost) är tillåtet i den första fasen av Atkins.

Jag har läst vissa kapitel på nytt och det ända målet jag äter mindre på är middagen där jag inte har något tillbehör, annars så äter jag som det står.

I sådana här saker kan jag vara rätt diciplinerad, det är bara dom första dagarna som jag är sugen på sötsaker, sen går jag in i ketos (gjorde iaf det när jag gick på Naturdiet).

Dessutom så står det att man ska äta antingen 3-4 stora mål eller 5-6 små och jag har valt ett mellanting kan man väl säga.

• Mrs. Robinson

Sa vad var fragan?

• Ellte

"sen går jag in i ketos (gjorde iaf det när jag gick på Naturdiet)"

Nje, du kommer inte gå in i ketos på den dieten. Ketonerna bildas när du går på en VLCD som jag antar att Naturdiet är.

Jag vill inte tjata emot dig bara för att tjata, utan för att jag faktiskt är rädd att du skadar dig.

Önskar dig lycka till och ber dig att sätta dig in noga i vad du gör med din kropp innan det är försent :) *kram*

I Atkinsboken så står det att man går in i ketos. Man kanske ska det med en nypa salt men ändå.

Nu har jag gjort om i dieten lite, tänker börja på måndag och har redan haft en provdag så jag har kommit fram till lite:

Till lunchen så byter jag ut tonfisk i vatten mot tonfisk i olja, lägger till rödlök och majonäs (så att man får en sån där god röra). Sen så varierar jag det med ost och skinksallad med majonäsdressing.

Men till middagen har jag fortfarande inte kommit på något tillbehör.

Nu har jag äntligen fått till en som jag tycker perfekt diet. Nu har jag bakat in mer fett också.

Meny:
    Frukost: Omelett på 3 ägg, 3 skivor bacon och en halv paprika.

Lunch: Sallad med ost och skinka (50 gram ost och 4 skivor av skinkan). Dessutom en klick majonäsdressing till det.

Middag: Fortfarande bara kycklingfilé.

Kvällsmat: 50 gram gräddost

Hoppas väldigt mycket på att man kan få tag på någon bantarkompis innan man börjar "på riktigt" (har haft några försöksdagar hitills).

Svar på tråden Börjar med GI-bantning/Atkins, någon som vill hänga med?