• Anonym
    Äldre 27 Nov 13:13
    8300 visningar
    24 svar
    24
    8300

    Arbetslös-helt hopplöst att få jobb

    Nog är det väl konstigt. Har studerat läänge. Först komvux i 8 terminer (har i princip läst in alla gymnasieprogram och andra kurser som finns) Sökte därefter till Universitetet PAO-programmet på. Är dock inte riktigt klar med min C-uppsats ännu men är i princip klar med hela utbildningen där också. Bestämde mig för att göra ett uppehåll med uppsatsen och söka arbete istället. Man kan ju fortsätta och skriva under kvällar och helger...tänkte jag. Nu har jag aktivt sökt arbete sedan i juni. Inte en enda intervju har jag kallats till. Jag har utmärkta betyg från såväl skolor och arbetsplatser, flera års vana från de flesta arbeten jag söker, ändå är det helt hopplöst. Det är mellan 200-600 personer som söker varje jobb. Jag har kollat. När man ringer och frågar vad det var som gjorde att man inte ens kom till intervju vet de ofta inte vem man är eftersom det är så otroligt många som söker och då är det ju inte lätt att veta vad det är som saknas. Jag söker även jobb som är mindre kvalificerade än det jag är utbildad till, dessa jobb får man inte för att man är överkvalificerad. De räknar med att man kommer att fortsätta söka arbete inom "sitt" område för att sedan försvinna till ett nytt jobb som kanske ger 5-10000 kr mer/mån (en viss sanning kanske det ligger i det). Det spelar ingen roll att jag talar om att lönen inte är det primära för mig utan att det finns andra saker på en arbetsplats som är viktigare. Att få jobb som personalare (som jag är utbildad till) är idag helt hopplöst. Det finns ett stort överskott av dem under några år framåt tills 40-talisterna går i pension. Och som jag tidigare skrev att få ett "mindre kvalificerat" arbete där det inte krävs högskolepoäng är också helt kört. Har fått kommentarer sm "vi anställer inte akademiker". Vad sjutton, är de rädda för något ?min kunskap? Har försökt att förklara att de kan ha nytta av mina kunskaper även om jag inte arbetar inom just det området , men se icke. Jag tror jag blir galen. Skall jag nu vänta tills 40-talisterna går i pension ? Vad skall jag då göra under tiden?? Orkar inte studera längre nu, har gjort det sedan aug-93 och det står mig upp i halsen. SNÄLLA råd, eller synpunkter. Har ni jobb till mig ?????Desperat

  • Svar på tråden Arbetslös-helt hopplöst att få jobb
  • LoLo
    Äldre 27 Nov 22:35
    #0

    Julia B!
    Mailat dig...

    :)

  • LoLo
    Äldre 27 Nov 22:38
    #0

    Julia B!

    Mailat!

    :)

  • LoLo
    Äldre 27 Nov 22:39
    #0

    *suckar djupt*

  • Tillie
    Äldre 27 Nov 23:46
    #0

    Till anonym som startade tråden:

    Var bor du? Jag har de senaste månaderna sett tre annonser här i västsverige ang. personalare. Jag funderar själv på att läsa PA-programmet och jag tror inte det kommer vara några problem att få jobb. Kanske är det svårare i vissa delar av landet p.g.a fler utbildningsplatser/-orter i östra sverige. Här i väst tror jag bara det finns i Göteborg, Halmstad och Karlstad. Tror du detta kan vara en del av förklaringen?

    Kram! Hoppas du får jobb snart.

  • Anonym
    Äldre 27 Nov 23:57
    #0

    Jag är också arb.lös sen 3 mån tillbaka.
    Jag börjar också misströsta för det är massor av folk i samma situation just nu.
    Ett jobb jag sökte hade haft 650 ansökningar...helt sjukt.
    När man tittar på alla jobbsökarsajter så ser jag att det knappt kommer in några lediga jobb heller.
    Men vi får inte ge upp fast att jag känner mig som en sämre sorts människa utan jobb.

  • Stina 3/5
    Äldre 28 Nov 08:40
    #0

    Ni som är arbetslösa har ni anmält er till olika rekryteringsföretag?

    Det skadar inte att finnas med i deras databaser vem vet det kan ju dyka upp något tillfälligt som kan leda till fast jobb.

    Lycka till och kämpa på även om det inte alltid är så lätt.

  • Anonym
    Äldre 28 Nov 09:12
    #0

    Nea, jag gillade din formulering "lång men lättlärd"... tror jag stjäl den rakt av om det är OK! Sådant får åtminstone rekryterarna att reagera lite...

    Anonym som började tråden, jag känner igen mig otroligt väl i det du skriver. Jag har inte valt den lättaste branschen jobbmässigt, har alltid varit svårt med jobb här, men vill verkligen INTE satsa på något annat!! Utan att överdriva har jag nog sökt åtminstone 300 jobb och fått nästan lika många avslag. Gissa hur bra självförtroendet blir då....

    Klassikern är att jag som akademiker är överkvalificerad för de "lågutbildade" jobben. När det gäller de "högutbildade" kan jag inte få jobb för att jag saknar erfarenhet (hur tusan jag nu ska få erfarenhet när jag inte kan få börja någonstans är också en gåta).

    Det som slutligen funkade för mig var att börja arbeta som uthyrd konsult på bemanningsföretag. Det är lätt att fastna i fällan där också - får du "fel" jobb från början är det svårt att få något annat. "Du har ju jobbat som assistent så då är det de jobben du kan få i fortsättningen", ungefär. Sedan att jag är utbildad informatör och tog mitt första assistentjobb i ren desperation, INTE för att jag ville, är en annan sak....

    Hur som helst, nästan fem år efter avslutad utbildning lyckades jag bli uthyrd till "rätt" företag. Idag är jag anställd där och gör NÄSTAN det jag är utbildad för. Har åtminstone en hyfsat bra titel att sätta på CV´n till nästa gång....

    Det är alltså mitt bästa tips; bemanningsföretag. Och förstås: ALDRIG ge upp hoppet, förr eller senare hamnar du rätt, tro mig!!!

  • Julia B
    Äldre 28 Nov 10:40
    #0

    LoLo,

    Har svarat!

  • Lill Anna (-03 el -04)
    Äldre 28 Nov 11:31
    #0

    Hej!

    Jag känner igen det där med arbetslöshet. Är själv arbetslös sen några månader tillbaka (före det var jag sjukskriven, och student).
    Jag bor i en norrlänsk småstad och det är verkligen omöjligt att hitta jobb om man inte är utbildad till läkare/sjuksyster eller ingenjör.. Nästan det enda som söka är chefsposter.

    Jag söker alla jobb jag kan, även de i grannstäder, men det verkar helt omöjligt, 95 % av mina vänner är arbeslösa. Funderar på att flytta. Jag vett man aldrig ska ge upp, men det känns hopplöst.

    Kram på er alla arbetslösa.. Lycka till med jobbsökningen. :)

  • Anonym
    Äldre 28 Nov 12:09
    #0

    Tack snälla ni. Att det skulle bli ett sådant gensvar på tråden var överraskande. Ville egentligen bara skriva av mig. Tack för alla goda råd. Har faktiskt filat på CV:n ett antal gånger och anpassar den efter det arbete jag söker. Det som jag kanske skulle göra är väl att sätta mig ner och avsluta min C-uppsats, men jag vill inte. Efter alla dessa år av studier där jag har presterat mitt yttersta är det tvärstopp. Jag vill inte plugga just nu. För den som ville veta var jag bodde så är det Stockholm. Att vända sig till rekryteringsföretag är naturligtvis ett alternativ. Har dock läst att man inte har rätt till A-kassa efter uppdragen förrän först efter 3 månader efter sista uppdraget. (JUSEK-juristernas-samhällsvetarnas och ekonomernas A-kassa). Det känns ju lite surt. Jag söker väl vidare och tack snälla ni för stödet, det känns faktiskt lite bättre. Kraam

  • Julia B
    Äldre 28 Nov 12:14
    #0
    +1

    Näää, varför ska det vara så ojämt med jobb i landet! Vi har planer på att lämna Sthlm, men jag vill INTE bli långtidsarbetslös, då är det helt meningslöst att flytta. Hoppas på en ny "lämna Sthlm"-våg från företagen som på 70-talet.

  • Tillie
    Äldre 28 Nov 15:29
    #0

    Julia B, vad menar du?

    Jag tror inte det är svårare(generellt) att skaffa jobb utan för Stockholm. Men om man vill norrut kanske det det kan vara svårare.
    Jag upplever södra och västra Sveriges som framtidsregioner men tror att ju längre norrut man kommer, ju svårare är det att få jobb. Det är möjligt att det inte stämmer men så här uppfattar jag situationen.

    Ha det bra

  • Julia B
    Äldre 28 Nov 16:36
    #0

    När vi kollar jobb så har det varit rätt tunt utanför Sthlm, fast det är inte så mycket jobb här heller nu för tiden. Vi tänkte oss nog söderut, men vem vet!

  • Äldre 6 Dec 13:08
    #24

    Sverige är ett u-land

Svar på tråden Arbetslös-helt hopplöst att få jobb