• Anonym
    Äldre 26 Nov 14:40
    9967 visningar
    33 svar
    33
    9967

    Svenska invandrartjejer. Behöver råd.

    Jag har en kompis som är född i Sverige av arabiska föräldrar. Nu har hon träffat en arabisk kille, dock inte från samma land.

    Hennes föräldrar vill inte att hon träffar denna kille och gör hon det har mamman sagt att hon skulle kunna döda sin dotter.
    Tjejen är 24 år född och uppvuxen i Sverige.

    Vad ska hon göra?

    Hon har svårt att ta över sitt liv för föräldrarna har förbjudit henna att flytta hemifrån. Flyttar hon har hon för all framtid brytit med sin familj, det är ett drastiskt steg.

    Tänk att personer som hennes föräldrar kommer hit och får en fristad i Sverige för att de inte kan bo i sitt hemland och vägrar rätta sig efter de regler vi har i vårt land. Barnen är födda och uppvuxna i Sverige men får inte bete sig som svenskar.

    Hur kommer man tillrätta med en sådan situation?

  • Svar på tråden Svenska invandrartjejer. Behöver råd.
  • Anonym
    Äldre 28 Nov 09:35
    #0

    Usch! Då är det ju absolut inga logiska förklaringar, som de Maria pratade om! Det är ju svårt att bemöta mammans åsikter, jag menar, han kan ju inte byta nationalitet.

    Hon får nog fundera på hur mycket den här killen betyder för henne och välja mellan honom och familjen. Om hon väljer honom tar familjen förhoppningsvis sitt förnuft till fånga, när de märker att han är bra för henne. Men hon måste också vara beredd på att de inte gör det....

    Stackars tjej!

  • Lill Anna (-03 el -04)
    Äldre 28 Nov 09:49
    #0

    Hej!!

    Jag är inte en invandrare, men har många vänner som är muslimer. Och jag kan förstå att en "svensk" reagerar starkt på detta.. Men det är deras kultur.. Så har dessa levt i hundratalsår.. Visserligen lever de i Sverige, men att bryta ett mönster är svårt.. Speciellt kulturellt betingade mönster.
    Mycket bygger på familjen och dess heder. Vi alla har väl hört om "hedersmord", som svensk undrar vi om det finns nån heder i att mörda..

    Nu vet jag inte nånting om varken tjejen eller killen.. Men är de från olika länder så kan det ju vara så att de är från länder som upplevt krig mot varann. Jag har vänner vars föräldrar flytt från hemlandet för att kunna vara tllsammans..

    Som jag sa.. Jag tror ingen svensk kan förstå. Och att lägga sig i kan få förödande konsekvenser.. Jag vet att man alltid vill sina vänners bästa, men ibland går det helt enkelt inte att lösa själv. Som nån sa, skaffa hjälp från annat håll.. Men jag har svårt att förstå hur nån annan kan påverka tjejens föräldrars åsikter.. Det handlar ju om familjens heder..

    Hoppas verkligen att det löser sig för tjejen.. Och du anonyma tjej, glöm inte bort att vara hennes vän.. Hon lär behöva det!!

    // en tjej uppväxt ett stenkast från Rinkeby..

  • Maria
    Äldre 28 Nov 11:26
    #0

    Lill-Anna har rätt i att det finns folkgrupper som är sådana totalfiender att bara nationaliteten räcker för att de inte skall accepteras som partner för barnen. Oftast är det då folk som legat i krig med varandra, där kanske släktingar har blivit dödade av den andra gruppen och så. Och det kan man ju förstå att sådant sätter väldigt djupa spår och föder mycket hat. De flesta i Sverige kan nog inte alls förstå detta, Sverige har inte varit i krig på 200 år och den bakgrunden finns helt enkelt inte i folks tankar.

  • Anonym
    Äldre 28 Nov 13:38
    #0

    Deras länder har aldrig varit i krig med varandra.

    Just nu ligger vi lågt i väntan på hur vi ska göra. Det är ingen idé att vi som svenskar ska försöka prata föräldrarna tillrätta. Det gör mer ont än gott.

    Hon träffar inte killen så ofta för tillfället, de träffas i smyg.

    Vi stöttar henne och det är hennes beslut hur hon vill fortsätta.

    jag har varit i kontakt med en man som kommer från samma land som föräldrarna och som har bott i Sverige i 30 år. Han tycker som vi att det är en hemsk situation och han förstår inte hur föräldrarna tänker.

    Han råd vara att hon ska ta kontakt med en islams präst som har samma tankar som hon, för som tur är har alla inte samma idéer som hennes föräldrar trots att de har samma bakgrund. Förhoppningsvis kan en präst prata med föräldrarna och få de att inse dotterns situation. Tror inte de vänder sig mot honom på samma sätt som mot oss svenskar. De kan nog ta till sig hans synpunkter på ett bättre sätt.

    Vi får se hur det går på jakt efter en präst som anser att det är ok att träffa en muslimsk man från ett annat muslimskt land.

  • Anonym
    Äldre 29 Nov 12:30
    #0

    Sydsvenskan hade i förra veckan en reportageserie som handlar om detta. Artiklarna finns samlade på:w1.sydsvenskan.se//nyckelord.jsp
    Om länken inte fungerar går det bra att gå till sydsvenskan.se, en bit ner, i mitten finns rubriken "Special" och därunder "Dubbelliv".

  • Nandy
    Äldre 2 Dec 20:01
    #0

    jag tycker att det är bra att hon berättat om hoten för någon så att någon utomstående kan hjälpa ,vet folk om det kanske familjen inte vågar göra sanning av hoten men ni måste ta kontakt med tjej-juoren ifall det händer obehagliga saker så kan de ge hemlig bostad och ny identitet.. även om det inte är riktigt så hon hade tänkt sitt liv måste ni våga göra allt för att rädda hennes liv om det blir nödvändigt.
    Det är väldigt svårt kan jag tänka mig, att övertyga sin familj- dom har ändå växt upp i ett annat land har andra seder andra vanor och andra ramar efter hur man ska leva tyvärr är heders mord en utav den kulturens baksida.
    något som är positivt är att araberna funderar på att hedersmord ska klassas som vanligt mord vad det gäller lika straff..

    en utveckling som de vet måste göras undrar om hennes föräldrar är beredd att följa deras tidigare hemlands utveckling...

    Jag hoppas och ber för att det ska gå bra för henne tyvärr är det fler som lever i denna skräck..
    Det måste få ett slut men hur? kämpa! kämpa för hennes liv!

    Kram/Nandy

  • Anonym
    Äldre 2 Dec 20:35
    #0

    Oj Oj Oj Oj Jag vet inte vad jag ska säga. Men jag måste ju säga något.
    Jag kan tala om att jag hade det likadant. Är också arab och mina föräldrar förskjöt mig när jag var 21 år gammal och jag hade ingen kontakt med dem på åtta år. Nu gifter jag mig äntligen med min svenska kille och jag har nu kontakt med dem igen. De älskar min blivande man men det har varit helvete innan jag nådde hit. Det går inte att återge allt här såklart. Jag tänkte många gånger att om jag gifter mig med en som de tycker att jag ska gifta mig med så kommer varje samlag att kännas som en våldtäkt och en vacker dag dör mina föräldrar och då har jag levt deras liv-inte mitt. Jag skulle leva olycklig och de ville jag inte. Visst-det var jättesmärtsamt att mina föräldrar inte ville ha mig bara för att jag inte tänkte som de gjorde. Det var smärtsamt att leva utan dem. Men jag var fast övertygad om att det skulle vara smärtsammare att leva med en man som jag kanske till och med äcklades av. Dessutom skulle mina föräldrar ändå som sagt dö en vacker dag (om inte jag dog först) och då skulle jag ändå leva utan dem.
    Det blir för långt om jag ska berätta allt. Kan bara dela med mig av hur jag resonerade. Jag vill hjälpa men vet inte hur...

  • Okänd
    Äldre 2 Dec 20:38
    #0
    Meddelande borttaget
  • Snobbe­n
    Äldre 3 Dec 11:12
    #0

    Sydneybruden,

    Jämförelsen mellan en trettonårig haschrökare och en vuxen kvinna som vill gifta sig med den man hon älskar kan du väl knappast själv vara nöjd med???????

  • Sydney­bruden
    Äldre 6 Dec 08:02
    #0

    Snobben,
    Det kan jag visst det! :)

    Det jag forsokte saga, som kanske inte framgick klart, ar att alla ar uppvuxna med en viss kultur vars regler framstar som sjalvklara och det ar inte sa himla latt att plotsligt andra pa sitt tankesatt nar man flyttar. Speciellt nar den 'nya' kulturen frontalkrockar med allt man har lart sig att tro pa under hela sin uppvaxt. For mig ar droger oacceptabelt, for andra ar det inte det. Sjalvklart tycker jag att jag har ratt (!), sjalvklart tycker de att de har det...

    Jag tror att alla alskar sina barn och onskar dem allt gott. For min del innebar det att jag inte vill att de haller pa med droger, helst inte heller gifter sig med en narkoman, tex.
    For nagon annan kan det innebara att de inte vill att dottern gifter sig med nagon fran 'fel' religion, etnisk grupp el. dyl.

    Vi ser det som att hon bara vill gifta sig med den hon ar kar i och vara lycklig. Foraldrarna ser det uppenbarligen som en katastrof. Vi kan inte garna bara sitta och saga "vi har ratt, de har fel" - det hjalper val varken henne eller foraldrarna??

    Jag har ingen enkel losning pa problemet. Jag tycker att alla ska fa gifta sig med den de alskar. Om det bara vore sa enkelt..?!

    Om du missade vad jag forsokte saga forsta gangen hoppas jag du forstar battre nu.

    Vanliga halsningar,
    Nina

  • Anonym
    Äldre 6 Dec 13:51
    #0

    Till första anonym: Det som föräldrarna utsätter din kompis för är olagligt. Det måste lösas och det f i n n s faktiskt lösningar! Kontakta en kvinnojour, de har tystnadsplikt och kan tillsammans med tjejen ifråga komma fram till hur detta ska hanteras.

  • Anonym
    Äldre 6 Dec 14:28
    #0

    Det är förmodligen så problemet måste lösas att vi tar kontakt med en kvinnojour.

    Det läskiga är att jag har alltid trott att det inte var så vanligt att föräldrar som varit i Sverige så länge fortfarnade inte kan anpassa sig till det svenska samhället.

    Jag har i min enfalld trott att det var ovanligt med hedersmord osv. Enda tills jag upptäcker att det finns precis i min närhet.

    I detta fallet är det formodligen mamman i familjen som manipulerar pappan. Det har alltid varit pappan som varit snällast och låtit dottern göra saker som alla hennes kompisar gör. Pappan har t.o.m. varit gift med en svensk kvinna tidigare. Jag menar vad säger det?

    Vi får se vad min kompis bestämmer sig för att göra.

  • Sydney­bruden
    Äldre 9 Dec 07:40
    #0

    Anonym,
    det sager att manniskor ar komplexa varelser med en mangd erfarenheter, filosofier, varderingar hopp och onskemal som ibland kompletterar varandra och ibland blir till synes motsattande. Vi ar inga enkla varelser, vare sig vi ar svenskar eller icke-svenskar - en arabisk foralder blir inte lattare att forsta for att vi drar till med alla vara stereotyper om hur vi tror att araber borde vara, tycka, kanna, vilja...

    Jag bodde ett tag i ett av Stockholms invandrartataste omraden och blev forst chockerad nar 'utlanningarna' hade fordomar om varandra! Dvs araberna hade fordomar om asiater, asiater om araber, judar om afrikaner, afrikaner om kambodjaner, osv. Jag hade i min totala ignorans trott att eftersom *jag* varderade dem alla likadant (dvs som icke-svenskar, inte var jag rasist, bara nagot tveksam over att sla mig i slag med nagon av 'dem'...!) sa skulle de automatiskt tillhora samma grupp och inte ha nagra asikter om varandra!

    Att pappan har varit gift med en svenska behover ju inte betyda att han automatiskt tycker om alla andra araber (dvs pojkvannens etniska grupp). Men det kanske finns hopp trots allt?

    Jag hoppas innerligt att det loser sig for din vaninna pa ett eller annat satt, och jag hoppas hon uppskattar vilken toppenkompis hon har i dig, som bryr sig om henne sa mycket! Kram!

  • Okänd
    Äldre 30 Nov 12:26
    #33
    Meddelande borttaget
Svar på tråden Svenska invandrartjejer. Behöver råd.