• apriltärna

Bjuda vem på hippa?

Hej på er, mitt första besök här! Ska anordna en hippa i vår åt en kompis som är bosatt utomlands men som ska få komma hem till mig i sin hemstad innan bröllopet i april för att hippas. Detta är hennes önskan enligt hennes blivande och han ska ordna med resan.

De kommer att ha ett litet bröllop, nu undrar jag vilka man bör bjuda in till hippan? Endast bröllopsgäster? Hur är det med brudens mor? Svärmor? Bonusmamma? Gamla kompisar sedan tidigare? Noll koll! Hjälp mig e ni snälla!

• Svar på tråden Bjuda vem på hippa?
  • missZapon

Bra tråd! puffar för denna, har själv samma problem!

• mirja77

Bjud alla tjejer i ungefär samma ålder som är bjudna till bröllopet? Kanske inte brudens mor, svärmor osv..? Blir nog roligare med bara vänner+släktingar i samma ålderskategori.

• thia79

Jag skulle vilja att alla kvinnliga gäster på bröllopet var med på min hippa. Gammal som ung, då har alla en chans att lära känna varandra, om de inte redan gör det!

• sandybrud

Man brukar bjuda de som är i samma generation som bruden och de som är på brudens sida och står henne närma.

• tattar-Emma

Beror lite på hippans omfattning och utformning, tycker jag. Myskväll med tjejgänget eller större grej med kompisarnas flickvänner som hon kanske inte känner så väl men gärna lär känna bättre.

• Cammis

Jag tycker att man ska bjuda in samtliga tjejer/damer som är bjudna på bröllopet - inklusive de som har förhinder att vara med under bröllopet.

Det vill säga även killkompisars flickvänner på mannens sida, även om de inte står nära. Samt äldre släktingar. De som inte vill eller kan vara med får ju då välja det själv. Det är ju "taskigt" att välja innan vilka som är kul att ha med på en hippa... Alla är ju bjudna för att de står brudparet nära på ett eller annat sätt... Och det är ju kul att lära känna så många som möjligt innan, bröllopsfesten blir i regel mycket trevligare för gästerna då...

• Noja

Jag hade nog hållt mig någorlunda till de i samma ålder och definitivt inte mamma/svärmor. Kanske några gamla kompisar hon inte umgås med längre också. Måste inte bara vara de som är bjudna på bröllopet. Så tycker jag.

• Lady o Lufsen

Tror ni inte att mammor och svärmödrar förstår när det är dags att avlägsna sig så att bruden med jämnåriga får roa sig?

Hade jag haft en mamma så hade hon varit en absolut självklarhet på min hippa. Min svärmor blev inbjuden och hon var med på middagen men inga övriga aktiviteter för hon förstod att våran syn på party var på en annan nivå.

Hon ville i alla fall hedra mig med sin närvaro och det viktigaste för mig var att ALLA skulle bli inbjudna och få möjlighet att själva tacka ja eller nej, det hade kännts konstigt att någon av mina vänninor "skar i den listan"...

• Lady o Lufsen

...väninnorna som fixade hippan, menar jag.

• Marskatt

Lady o Lufsen

Om mamma o svärmor över huvud taget ska bjudas med på en möhippa så bör man nog försäkra sig om att de verkligen vet när det är dags att avlägsma sig i så fall. Tror det i vissa fall är stor risk att åtminstone svärmor blir kvar ett bra tag...

• Berner

Tjejer i samma ålder som är bjudna samt kompisar som vill vara med trots att de inte är bjudna. ( en del kan bli lite sura för att de inte är bjudna och då vill de inte vara med på hippan heller, men glöm för all del inte fråga)Bruden behöver ju inte veta varför en del kommer och andra inte.

• Saltakatten

Har bara varit på en hippa och då var brudens mamma med. Allt beror väl på utformningen.

Vi hade det ganska stillsamt. Picknick, varmbadhus och sedan restaurang.

Det beror väl också på hur bruden är som person. Gillar hon att ha mycket folk omkring sig eller är hon en person som gillar lite mindre sammankomster?

• September mys

det beror ju på vad man ska göra och vilken relation man har med tjej gänget..

en kompis släkting hade hyrt badhuset och då var det blandade åldrar och båda könen en så kallad gemensam hippsexa *hehe*

men ska man ut på krogen kanske inte man ska ta med svärmor och mamma....

Svar på tråden Bjuda vem på hippa?