• mumsingen

Är det bara jag som fortfarande går på Atkins

Är det bara jag, tycker man ser ingen längre som försäker gå ner i vikt med Atkins!!
    känner mig ensam i min kamp mot kilona,
    nu är jag så glad för jag har hittat
    www.atkinsprodukter.se tyvärr funkar inte forumet just nu, trodde jag skulle jkunna hitta likasinnade där, kanske hittar någon här!

• Svar på tråden Är det bara jag som fortfarande går på Atkins
  • emsalie

Jag vet inte om jag följer Atkins, men jag har slopat alla kolhydrater, så gott det går. Äter dock produkter som innehåller 5 g kolhydrater/ 100g, eller mindre. Startade med GI-viktkoll i september och ligger kvar i rivstarten där. Enligt den får man äta max 20-30g kolhydrater/dag.

• M.G

Jag tror inte att det är så hälsosamt att följa Atkins. Jag tror inte man ska äta mindre kolhydrater utan hellre äta långsamma kolhydrater. Möjligtvis om man har mycket övervikt att man kan köra under några veckor.

• M.G

En metod som jag tycker är betydligt bättre är Medelhavskost. Tror den är hälsosammare för kroppen. Du får ju naturligtvis göra som du vill men jag vill bara tipsa dig.

• mumsingen

Vad innebär Medelhavskosten??

• M.G

Medelhavskosten är ungefär som GI men man äter väldigt lite rött kött och mer av kyckling, fisk och skaldjur. Man äter helst inte mjöl även om det är fullkorn. Inte heller mjölkprodukter.
    Man äter kolhydrater, fett och proteiner till alla mål (även mellanmål).

Låna Fedon Lindbergs böcker om du vill veta mer.

• Knoll och tott

Mumsingen,

Jag försökte med Atkins för två år sen och var rigoröst disciplinerad. Tyckte att metoden var rätt tilltalande eftersom den är socialt funktionell och man inte behöver tampas med hunger.

Tyvärr gick jag inte ner ett gram, medan min sambo rasade i vikt. Senare upptäckte jag att det ett känt fenomen att Atkins ibland inte funkar hos människor som liksom jag bara har syntetiskt sköldkörtelhormon.

Funkar Atkins för dig, så kämpa på!

• Lyckligt gift sedan 20/5 -06

Jag har tänkt börja med Atkins, idag så äter jag enligt en Atkinsmeny bara för att se hur det känns.

Jag tycker det låter som en mycket bra metod.

• Glam

Man ska inte slopa kolhydraterna helt, det är jätteviktigt o få i sig bra kolhydrater, man inte ska hänga sig på en diet utan äta rätt 5ggr/dagen i små portioner o träna det är det enda som funkar i längden om man vill behålla sin vikt!

• mumsingen

jag tycker ju ändå att jag äter ganska rätt,
    äter små portioner, äter mellanmål, ca 3-5 portioner / dag. bara lite lördagsgodis på lördagar, lite frukt till mellanmål, jag vet att Atkins inte tillåter frukt, men har fri tillgång till hur mycket frukt somhelst på jobb så det blir ett bra mellanmål!

och jag tränar ca tre gånger i veckan, men går ändå inte ner i vikt..
    och min mått minskar inte heller, för jag stirrar inte mig blind på vågen, eftersom jag tränar och vet att muskler väger mer än fett.

jag har beställt atkinsbars nu och hoppas att de kommer fort, så kan jag erätta mina middagar med de kanske, eller iallafall byta ut något mellanmål, beroende på hur mycket de mättar..
    vill verkligen gå ner i vikt, känner hur mina jeans blir uppslitna på insidan av låren och att det blir svårar och svårare att knäppa jeanes i midjan på mornarna, och
    köpa nya kläder i större storlekar är inte aktuellt eftersom jag vill gå ner mycket i vikt...
    är så trött på att vara en tjockis...

• malinnnnn

Hej på er!
    Såg att det var ett tag sedan ni skrivit inläggen, men skriver ett ändå ifall att diskussionen om Atkins- och andra dieteter upptas.

Av vad jag har läst och hört så fungerer alla kroppar olika. D v s att bara för att en bantarmetod funkar på mig betyder det inte att den funkar på en annan person. Jag tillhör skaran som är SÅ sockerberoende. Till en början visste jag inte om det, men när min mamma provade på atkinsdieten (och gick ned 15kg) blev jag nyfiken. Jag åt bra fett och proteiner och väldigt lite kolhydrater (men lämnade absolut inte bort kolhydraterna helt). Snacka om att få ont i huvudet, må illa och vara på allmänt dåligt humör. De första dagarna var fruktansvärda!!! Detta eftersom min kropp skrek efter socker (vilket även kolhydrater är, socker alltså). Efter några dagar blev det bättre och jag var inte alls sockersugen längre. Varför det är viktigt för mig att inte äta så mycket kolhydrater och inte "vanligt socker" alls är för att min kropp inte klarar av att ta hand om sockret och förbränna det - istället så lägger det sig på hullet. Givetvis har det ju att göra med hur mycket man tränar och så också - men faktum kvarstår att olika kroppar har olika "lätt" att göra sig av med det socker som man äter.

Belv kanske långt och krångligt.. men vad jag ville få fram är att olika metoder funkar olika bra på olika personer. Dock ska man ju minnas att det i grunden handlar om att göra av med mer energi än man äter för att kunna gå ned i vikt.

Kämpa på!

• burken

Kolla in Itrim. Ett mycket bra alternativ.

Tror inte på att hålla på med massa dieter hit och dit, det blir bara hjärnsläpp av det. Alla födoämnen är viktiga att få isig inkl kolkydrater!! Men en bra ide är ju att undvika de snabba. Likadant med fett. Det måste kroppen oxå ha men rätt sort!! Själv har jag testat ett par olika tills jag insåg att NU måste jag få ordning på detta, det sätter sig på hjärnan och äter upp en inifrån!

Svar på tråden Är det bara jag som fortfarande går på Atkins