• sjuttiosjuan

Är det konstigt man blir arg?

Idag jobbade både jag och min sambo. Han slutade vid tre och jag vid fem. Efter jobbet var jag hemma hos en kompis och ringde innan till min sambo och sade det och det var ju lugnt. Jag föreslog även att vi kunde laga middag och kolla på någon film när jag kom hem. Visst, det var en jättebra idé tyckte han.

Jag var hos min kompis ett tag och kom hem halv åtta vilket jag tyckte var helt ok eftersom vi brukar fixa mat då och det är ju lagom tid att kolla på film också men nädå. Då var han skitsur och hälsade knappt för att jag varit borta för länge och han skulle minsann gå och lägga sig nästan på en gång! Han ska i och för sig upp rätt tidigt i morgon men han brukar aldrig lägga sig innan elva ändå.

Är det inte ett varningstecken när någon beter sig så? Jag blir fly förbannad eftersom det känns som om jag blir straffad för att jag göra något kul på egen hand och det fick han höra också!

Till saken hör ju också att han gick ju inte och lade sig förrän vid elva heller. Hade han då velat kolla på film hade det ju gått hur bra som helst.

Jag var på världens bästa humör ända tills jag kom hem. Detta gör mig så otroligt upprörd att jag ska behöva känna att jag måste skynda mig hem och sedan när jag väl är hemma så är han sur. Jäklar alltså! Det jag känner mest är att jag blir orolig att det ska vara ett försök till att på något sätt kontrollera mig men det har bara motsatt effekt. Jag tänker INTE finna mig i detta beteende!

• Svar på tråden Är det konstigt man blir arg?
  • Lucia05

Känns det som han försöker kontrollera dig så är det ju verkligen en varningsklocka!
    Antingen är det så, eller så trodde han väl bara att du skulle komma hem lite tidigare på kvällen. Men i vilket fall så behöver han ju inte bli sur.

• sjuttiosjuan

Nej, precis det är ju inget att bli sur för tycker ju jag med. Det mest normala hade väl varit att ta upp telefonen och fråga när jag hade tänkt komma hem!?

Varför göra en så stor grej av det. Han är ju dramaqueen nr 1.

• emmabruden

jag och min pojkvän har samma problem fast det är jag som är "kontrollerande".. Jag avskyr att vara sån men när han blir arg på mej för det så blir det bara värre. för båda.
    När jag ser sur ut för en sån grej så handlar det bara om att jag känner mej sårad för nåt, tex att han fått mej att känna mej ensam eller ointressant.
    Sjuttiosjuan, gör såhär. Prata lugnt med honom när du inte är arg. Ödmjukhet regerar!! Lycka till

• missZapon

Är det första gången det händer? om det är de så kanske det iten är så farligt. Kan ju vara något annat som är bakgrunden till att han är sur. Dålig dag på jobbet, huvudvärk, stress eller vad som helst. Visst det ska självklart inte gå ut över dig men det är lätt hänt att det gör det. Har det hänt fler gånger så måste du prata med honom och berätta hur du känner. Men jag tycker du ska göra det någon gång när han är på bra humör för annars så kan det lät bli så fel. Prata känslor med killar tycker jag alltid är lättast att göra när man vet att de mår bra. Av erfarenhet så drar många killar sig tillbaka eller bllir arga när de mår dåligt över nånting.

• Snart_FruL

Jag tror nog också att jag hade blivit sur om min sambo först ringer och kommer med förslag på vad vi ska göra på kvällen och sen stannar ute ett bra tag. Det jag hade blivit irriterad på är inte att min sambo är ute utan att jag fått dubbla budskap. Varför säga att han vill hitta på nåt med mig, när han tänkte umgås med en kompis?

Och varför i hela friden skulle han ringa dig för att höra när du kommer hem? Det hade väl varit kontrollerande om nåt.

•  Miss Cee

Ja om det är ett upprepat beteende så kan man ju tycka att det är kontrollerande.

I det här fallet skulle jag nog bara säga att ni troligen hade olika förväntningar på när du skulle komma hem och därför blev det fel. Han kunde att frågat efter en exakt tid istället för att anta och sedan bli sur. Du kunde ha gett en mera exakt tid så han visste vad han hade att förhålla sig till (så han visste om det var läge att starta med något annat innan du kom hem, eller inte). Han kunde ha ringt om han velat, men han ville väl kanske inte tjata.

Jag tycker ingen av er egentligen gjort fel, isf är det lika fel av er båda två att bara anta och sedan bli sur/förbannad i efterhand.

Prata ut, stryk ett strck över det här missförståndet, och lova varandra att vara tydliga med vad ni menar med "om ett tag" eller "jag kommer hem snart" i framtiden.

Vi ger alltid ett klockslag när det gäller sånt här. Inte för att vi måste be om lov eller är kontrollerande galna människor, utan för att det ger den andre möjlighet att anpassa sin kväll/dag efter konkreta uppgifter och inte risker att sitta standby i flera timmar. dels så vet vi båda när det är dags att börja oroa sig om den andre inte kommit hem...

• Sister of the Night

Jag kan inte se att du gjort något tokigt här.
    Om ni ändå fixar maten till åttablecket så är det ju knappast någon katstrof att du kommer hem till halv.
    Han måste ju också känna till när ni brukar äta...? ;)

Sen kan man ju undra hur lång tid han själv anser är lämpligt när man besöker en kompis.
    2,5 timme får väl ändå ses som ganska normalt - eller menade han att du skulle kila dit, sitta ner, skölja i dig kaffet, resa dig och gå?
    För i så fall kunde du ju förstås ha varit hemma _mycket_ tidigare.
    Men hur trevligt blir ett sånt besök...?

• Fru Cinderella

Han kanske uppfattade det som att du skulle komma hem tidigare och sen gått och väntat på att du skulle komma.. sura miner kommer oftast från missförstånd.

Men han kunde ju ha tagit upp telefonen och frågat dig.. men ni kanske även borde bestämt när. Du kunde sagt att du skulle hem till en kompis och sagt när ungefär du skulle komma hem så ni kunde börja..

Tror att ni båda kanske gjorde lite fel.

• Sister of the Night

_Cinderella_

Men TS ringde ju innan och sa att hon skulle till kompisen.

• Fru Cinderella

Jo, märkte att jag skrev lite fel. Menade mer att hon kunde sagt när ungefär hon hade tänkt att hon skulle komma hem, han kanske trodde det var mycket tidigare.. missförstånd uppstår ju väldigt lätt i sådana lägen.

Svar på tråden Är det konstigt man blir arg?